هرمزگان

هرمزگان در محاصره سیل| از سر رفتن دریا تا بازشدن دریچه‌های سد استقلال میناب و قطع دهها راه اصلی وفرعی

به گزارش خبرگزاری recive از بندرعباس، بارش باران در هرمزگان طی دو روز اخیر خسارات و مشکلات فراوانی را به دنبال داشته و شدت بارندگی‌ها موجب سرریز شدن دها سد و بند در نقاط مختلف استان از جمله سد بردول در پارسیان شده است.

در میناب نیز سد استقلال در حال پر شدن است و دریچه‌های تحتانی سد برای خروج گل و لای باز شده است و سیلاب در رودخانه بزرگ مرکز شهر میناب جریان یافته است.

میزان بارندگی‌ها در هرمزگان تا ساعت 12:30 امروز 13 دی ماه

بر اساس اعلام هواشناسی هرمزگان در بستک 174 میلی متر و در قشم 114 میلی متر باران باریده و همچنان تمرکز سامانه در مرکز و شرق استان در حال ریزش باران است. بندرعباس نیز شاهد 65 میلی متر باران بوده و در حاجی آباد نیز 102 و در بندرلنگه نیز 100 میلی متر باران باریده است.

مدارس در بندرعباس از شدت بارش و آبگرفتگی‌ها تعطیل شد.

بسته شدن ده راه اصلی و روستایی در هرمزگان

بنا بر اعلام رئیس اداره مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای هرمزگان، اکنون جاده های اصلی جاسک به بشاگرد، بندر خمیر به بندرلنگه از آبنما کنخ، بندر چارک به بندر آفتاب، میناب به سه راهی چاه شیرین ، بندرعباس به جلابی ، جاسک به سیریک ، و رودان – بندرعباس به کهنوج بسته است و تلاش برای گشودن آنها در جریان است اما شدت سیلاب در محل آبنماها اجازه عبور خودروها را نمی‌دهد و باید منتظر فروکش کردن سیلاب بود.

 

بعلت طوفان و بارندگی شدید برق پنج محله در شهرستان‌های بندرعباس، پارسیان، قشم، رودان و بستک از ساعت شش صبح تاکنون قطع است ولی شرکت توزیع برق قول داده تا با با کاهش بارندگی و فروکش کردن طوفان، برق این مناطق تا ساعاتی دیگر وصل شود.

خیابان های پارسیان در غرب هرمزگان غرق در آب است و به گفته رحیمی معاون فرماندار پارسیان، سرریز شدن سد بردول در این شهرستان دلیل ورود حجم زیادی آب به خیابان‌های شهر اعلام شده است. حجم بارندگی در این منطقه کاسته شده است و سیلاب در حال خروج از شهر است اما آبگرفتگی‌ها در سطح شهر بسیار گسترده است.

هشدار به مناطق زیردست سد میناب

فرماندار میناب به روستاهای پایین دست سد استقلال میناب هشدار داد تا با توجه به باز شدن دریچه‌های تحتانی سد میناب، از نزدیک شدن به حریم رودخانه خودداری کنند. همچنین دستور تخلیه روستای تمبت میناب نیز صادر شده است.

در بندرعباس اما از شب گذشته دریا لبریز شده و طغیان کرده به طوری که آب باران به برخی از خیابان‌ها و بلوار ساحلی وارد شده است و تردد در بلوار ساحلی را با اختلال ایجاد کرده است.

شهرداری بندرعباس در بسیاری از محلات حاشیه‌ای حضور فعال دارد اما شدت باران موجب شده تا عملا ظرفیت بسیاری از کانال‌ها اشباع شود. با قطع باران، به تدریج آبهای سطحی در حال فروکش است.

در ساحل غربی شهر بندرعباس یک بارج 40 متری به ساحل برخورد کرده و خسارت دیده است اما معاون بنادر و دریانوردی هرمزگان گفته که بزودی آن را به دریا منتقل خواهیم کرد.

فعالیت بنادر مسافری هرمزگان از جمله بندر شهید حقانی، بندر هرمز و بندر شهید ذاکری فعلا متوقف است و از مردم خواسته شده برای اطلاع از وضعیت دریا و سفرهای دریایی با 3111 تماس بگیرند.

از رودان در شرق هرمزگان نیز خبر رسیده که بنابر اعلام رییس اداره منابع طبیعی این شهستان، آبگیری صد درصدی سازه‌های آبخیزداری شهرستان رودان صورت گرفته و 11 میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری ذخیره شده است.

انتهای پیام/ 88055

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا