هرمزگان

نیروگاه بندرعباس پایدار در تولید انرژی و تامین برق شبکه سراسری

نیروگاه بندرعباس پایدار در تولید انرژی و تامین برق شبکه سراسری

به گزارش  recive و به نقل از روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان حسین سلیمی عنوان کرد: سال ۱۴۰۱ که به فرموده مقام معظم رهبری حضرت آیت ا… خامنه ای به سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین مزین شده، طلیعه خودباوری و تکیه بر توان داخلی و تمرکز بر دانش و تجربه فنی است، تا نویدبخش ایرانی نو و رو به رشد باشد. در این میان صنعت برق کشور با تکیه بر تلاش‌های بی وقفه صنعت‌گران، متخصصان و مدیران توانمند توانسته است نقشی حیاتی و تاثیرگذار در روند توسعه و بالندگی ایران ایفا کند .
چنانکه در سال‌های اخیر با وجود برخی مشکلات و تحریم‌های ظالمانه که سعی در توقف و کاهش سطح تولید برق کشور داشته است، با بهره‌مندی از دانش، تخصص و تجربه ارزشمند متخصصان صنعت برق روندی پایدار و مستمر در خدمت‌رسانی به مردم ایران اسلامی و تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز بخش‌های اقتصادی و تولیدی کشور داشته و در این زمینه به موفقیت‌های کم‌نظیر و ارزشمندی دست یابد؛ از این رو گذر از تحریم‌ها عزمی راسخ و جدی را طلب می کرد که این موضوع به انگیزه‌ای مهم و امیدآفرین در صنعت برق تبدیل شد.
از سوی دیگر با توجه به شرایط تحریم و موانع موجود در تامین قطعات خارجی، استفاده از توانمندی‌های ساخت داخل، بهترین گزینه برای تأمین قطعات، جهت تولید برق پایدار و حرکت در این مسیر، حمایت از تولیدکننده‌های داخلی و کمک به اشتغال، صرفه جویی ارزی را در پی داشته باشد.
مدیرعامل نیروگاه بندرعباس افزود: در سال ۱۴۰۰ بسیاری از قطعات نیروگاهی از جمله ساخت و بازسازی قطعات توربین گاز که دارای فناوری پیشرفته‌ای است با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بازسازی و بروزرسانی شده است.
نتیجه بهره‌گیری از این رویکرد علاوه بر تولید پایدار انرژی برق و خدمت‌رسانی رو به رشد به هموطنان عزیز ، مزیت‌هایی چون کاهش هزینه‌های تولید و زمان تعمیرات و خدمات واحدهای نیروگاهی، جلوگیری از خروج ارز در شرایط تحریم می‌باشد .
این مجموعه در سال ۱۴۰۰ موفق به بومی‌سازی بیش از ۲۰۰۰ قطعه مهم کوچک و بزرگ نیروگاهی شده است که علاوه بر صرفه‌جویی ارزی، گام بسیار مهمی در عرصه افزایش دانش این بخش مهم صنعت برق کشور برداشته و توانست در این زمینه در بین نیروگاههای کشور رتبه دوم را به خود اختصاص داد.
بومی سازی ۹۰ درصدی قطعات تخصصی در نیروگاه بندرعباس
ساخت قطعات بخش بویلر نیروگاه در انحصار ۱۰ کشور است که ما توانستیم این قطعات را بومی سازی کنیم و تعمیرات توربین های بخار هم در انحصار یک کشور خارجی بود، اما اکنون نیروهای متخصص این نیروگاه این توربین ها را تعمیر می کنند.
با همکاری ۵ شرکت دانش بنیان و ارائه کلاسهای تخصصی برای نیروها، اکنون بیش از 90 درصد تجهیزات نیروگاه بومی شده و تا دو سال آینده با بومی سازی بیش از ۹۵ درصد تجهیزات نیروگاه به ظرفیت اسمی ۱۳۲۰ مگاوات خواهد رسید.
مدیرعامل نیروگاه بندرعباس افزود: براساس اهداف از پیش تعیین شده و برای افزایش ظرفیت تولید انرژی الکتریکی تا محدوده توان نامی و همچنین افزایش راندمان و کاهش آلاینده های زیست محیطی تعمیرات اساسی واحد دو بخار، تمامی فرآیند این پروژه زیر نظر کارشناسان، متخصصین و نیروهای پرتلاش و توانمند نیروگاه بندرعباس صورت گرفت.
سلیمی بیان کرد: با پایان یافتن تعمیرات اساسی واحد ۲ بخار نیروگاه و با بکارگیری این واحد ظرفیت تولید برق به 24 هزار و 300 مگاوات ساعت در روز افزایش پیدا کرد.
آمادگی کامل واحدهای نیروگاه بندرعباس، با تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه کارکنان و متخصصان این واحد نیروگاهی و اتصال به شبکه سراسری برق حاصل شده و با توجه روند رو به رشد تولید واحدها، از توان کامل ظرفیت این نیروگاه در پیک تابستان استفاده می شود.
این نیروگاه ظرفیت آن را دارد که به مرز تولید 1100 مگاوات برسد و می تواند از تمام ظرفیت خود برای تولید استفاده کند.
با توجه به اینکه 90 درصد تعمیرات اساسی و نیمه اساسی، توسط متخصصان داخلی و بومی این نیروگاه انجام می شود، و خروج های اضطراری به حداقل رسیده، این اطمینان حاصل شده، که سال 1401 را بدون خاموشی سپری کرده و شاهد تولید پایدار و مستمر برق در سطح کشور باشیم.
 استفاده از ظرفیت متخصصان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان در دستور وزارت نیرو قرار دارد و همه شرکت‌های مادر ملزم به استفاده از این توان‌مندی در جهت بالا بردن ظرفیت تولید هستند، که نمونه بارز آن واحد 320 مگاواتی شماره 2  بخار این نیروگاه می‌باشد که به طورکامل و براساس تکنولوژی و توان داخل به بهره‌برداری رسیده و صرفه جویی ارزی را به دنبال داشته است.
وی ادامه داد: نیروگاه بندرعباس با ۶ واحد تولیدی و با مجموع ظرفیت ۱۳۲۰ مگاوات ساعت بزرگترین نیروگاه جنوب شرق کشور است و ضمن تولید پایدار انرژی حیاتی برق و پشتیبانی از شبکه سراسری، بخشی از قطعات مورد نیاز خود را با تکیه بر دانش، تجربه و تخصص کارکنان خود طراحی و مورد ساخت و بازسازی قرار می‌دهد.
46

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا