اخبار ورزشی

نکونام نه؛ من بهترین گزینه برای سرمربیگری استقلال هستم!

نکونام نه؛ من بهترین گزینه برای سرمربیگری استقلال هستم!

صحبت با داریوش یزدانی، آن هم بعد از مدت‌ها سکوت جذاب از آب در آمد. با او درباره شرایط این روزهای تیم ملی، جدایی فرهاد مجیدی از استقلال و همچنین حضورش در آکادمی بارسلونا در امریکا حرف زدیم. یزدانی توضیح مفصلی درباره نحوه همکاری‌اش با آکادمی بارسلونا داد و البته تأکید کرد که چنین برنامه و تجهیزاتی را هرگز ندیده بود. وقتی به بحث درباره تیم ملی رسیدیم، یزدانی گفت که از حالا نمی‌تواند درباره صعود ایران به دور دوم صحبت کرد. او ملاک موفقیت را ابتدا به نحوه آماده‌سازی تیم ملی و سپس کاراکتر و شخصیت بازیکنان ارتباط داد و البته لابه‌لای حرف‌هایش از اسکوچیچ هم حمایت کرد. او درباره استقلال هم معتقد است که نباید خیلی نگران جدایی فرهاد مجیدی بود. یزدانی خودش را بهترین گزینه برای سرمربیگری در استقلال می‌داند و می‌گوید جواد نکونام با سبک مربیگری‌اش نمی‌تواند در این تیم خیلی زیاد دوام بیاورد.
مدت‌هاست صحبت نمی‌کنید و اخبار مربوط به خودتان را فقط در اینستاگرام منتشر می‌کنید. دوست داریم درباره بارسلونا، آکادمی این باشگاه در امریکا و همچنین حضور خودتان توضیح بدهید.
باشگاه بارسلونا سه آکادمی در امریکا دارد. در شهرهای اوستین، آریزونا و نیویورک. بارسلونا در مکزیک و کانادا هم آکادمی دارد و مشغول فعالیت برای استعدادیابی است. بعد از اینکه استعدادهای امریکای شمالی نظیر سرجیو دست (بارسلونا)، مک کین (یوونتوس) و پولیسیچ (چلسی) خوب از آب در آمدند، مسئولان باشگاه بارسلونا به این فکر افتادند که تمرکز بیشتری روی این منطقه بگذارند و فعالیت‌شان را بیشتر کنند. آنها سازماندهی ویژه‌ای کرده‌اند تا در امریکای شمالی جواب بهتری بگیرند.
به همین خاطر در اوستین که شما هم حضور دارید، آکادمی تشکیل داده‌اند؟
دقیقاً. در آریزونا و اوستین دو برنامه مدون دارند که من نمونه‌اش را هرگز ندیده بودم. قرار است استعدادهای خوب در سراسر امریکای شمالی کشف شوند و به این آکادمی‌ها بیایند. چون امریکا کشور پهناوری است، مجموعه‌ای ساخته‌اند تا بازیکنان مستعد را اسکان بدهند. یک مجموعه تمیز و شیک که مجهز به چمن طبیعی و مصنوعی، سالن چند منظوره، آمفی‌تئاتر برای برگزاری جلسات آنالیز، اتاق بازی برای تفریح بچه‌ها و کتابخانه است. حتی در مجموعه چند آشپز هم استخدام کرده‌اند تا تغذیه بچه‌ها کنترل شود. اینترنت پر سرعت و اتوبوس که با اداره آموزش و پرورش هماهنگ شده، دیگر تجهیزات ویژه این مجموعه عظیم است.
یعنی بارسلونا حتی فکر اتوبوس بازیکنان و اتاق بازی برای آنها را هم کرده است؟
باید بیایید و ببینید که اینجا چه تشکیلاتی وجود دارد. چون بازیکنان بیرون ایالت اسکان دارند، اتوبوس می‌آید تا آنها را به مدرسه ببرد و برگرداند. کلاس درس بچه‌ها ساعت ۴ بعد از ظهر تمام می‌شود و آنها بعد از بازگشت به مجموعه، یکی دو ساعت استراحت می‌کنند. سپس گروه ۱۷ ساله‌ها از ساعت ۱۸:۳۰ و گروه ۱۸ و ۱۹ ساله‌ها از ساعت ۲۰ تمرین می‌کنند.
شما در این مجموعه چه نقشی دارید و دقیقاً قرار است چه کاری انجام بدهید؟
در این مجموعه من دو کار را انجام می‌دهم. در هر دو گروه سنی، من هماهنگ‌کننده هستم و ناظر. بین مربیان با مسئول آکادمی و آنهایی که در بارسلونا برای باشگاه تصمیم می‌گیرند. چند ماه متد کار در بارسلونا را به ما آموزش دادند و من در دو رده ۱۱ تا ۱۵ سال پسران و ۱۱ تا ۱۹ سال دختران نقش کوردینیتور یا همان ناظر و هماهنگ‌کننده را بر عهده دارم.
وظیفه شما به عنوان کوردینیتور چیست؟
وظیفه ما استخدام مربی برای تمام گروه‌های سنی است. باید مربیانی را آموزش بدهیم که با روش بازی بارسلونا همخوانی دارند. اگر تیم‌های آکادمی زیر توپ بزنند یا تیکی‌تاکا را اجرا نکنند، می‌آیند دنبال ما تا توضیح بدهیم. هر ماه یک بار هم جلسه‌ای داریم و باید با ویدیو نشان بدهیم که چه کارهایی انجام داده‌ایم. در این جلسه که با حضور مسئولان تمام آکادمی‌های بارسلونا در امریکای شمالی برگزار می‌شود، باید سؤال و جواب کنیم، حرف بزنیم و نشان بدهیم که همگی در یک مسیر حرکت می‌کنیم.
در بخش مربیگری چطور؟ شما مربی کدام رده سنی آکادمی بارسلونا هستید؟
من مربی تیم ۱۷ سال و ۱۸ و ۱۹ سال پسران هستم. در بخش دختران هم یک رده سنی را مربیگری می‌کنم. اینجا فرقی نمی‌کند شما در کدام رده سنی مربی هستید. همه با هم تلاش می‌کنند تا استعدادها پرورش پیدا کنند و به مدارج بالا برسند.
آنجا فقط تمرین می‌کنید یا مسابقات هم برگزار می‌شود؟
هر سال تمام آکادمی‌های حاضر در مکزیک، کانادا و امریکا دور هم جمع می‌شویم و با هم بازی می‌کنیم. مثلاً تیم‌های ۱۹ سال با هم و ۱۷ سال با هم. یک لیگ هم تشکیل شده به نام MLS NEXT که بازیکنان الیت یا نخبه‌ از چند آکادمی و کشورهای مختلف می‌آیند تا در تورنمنتی سطح بالا شرکت کنند. آنجا است که استعدادها مقابل هم بازی می‌کنند تا از بین آنها بهترین‌ها انتخاب شوند.
شما سال‌ها عضو تیم ملی بودید و در مسابقات مختلف شرکت کرده‌اید. فکر می‌کنم تا امروز هم صحبتی درباره گروه‌بندی جام جهانی ۲۰۲۲ انجام نداده‌اید. دوست داریم نظرتان را درباره قرعه ایران بدانیم. شما جزو کدام دسته هستید؟ آنهایی که می‌گویند در گروه آسان قرار داریم یا عده‌ای که معتقدند کارمان برای صعود سخت است؟
من هیچ جا صحبت نکردم و واقعاً علاقه هم نداشتم حرف بزنم اما چون سؤال کردید جواب می‌دهم. الان سخت است راجع به گروه‌بندی و شانس صعود تیم‌ها حرف بزنیم. تمام تیم‌هایی که در گروه قرار دارند، مستعد هستند اما مسأله اصلی که در جام جهانی باعث می‌شود یک تیم صعود کند، این نیست که چقدر استعداد دارد. دو ملاک مهم برای موفقیت در جام جهانی وجود دارد. اول نحوه آماده‌سازی است و دوم کاراکتر و شخصیت بازیکنان که نشان می‌دهد آیا شانس صعود دارید یا نه. این شخصیتی که می‌گویم، فقط مربوط به زمین مسابقه نمی‌شود. به عنوان نمونه ما بازیکن باتجربه‌ای به نام مهدی طارمی داریم. چون او با پورتو قهرمان شده و در پرتغال درخشیده، با مهاجمان ولز، امریکا و انگلیس مقایسه‌اش می‌کنیم. شخصیت یک بازیکن اما از نوجوانی شکل می‌گیرد و ربطی به درون زمین ندارد. شخصیت می‌شود همان ارتباط کلامی و رفتاری که از نوجوانی به یک بازیکن دیکته می‌کنند و در جام جهانی خودش را نشان خواهد داد. جدا از این، بحث تغذیه نیز مهم است و می‌تواند یک تیم را به موفقیت برساند.
تغذیه؟
شاید برای شما جالب باشد اما واقعاً این بخش خیلی مهم است. من در چند آکادمی کار کرده‌ام و الان هم که در بارسلونا مشغول فعالیت هستم. اینها را دیده‌ام که می‌گویم تغذیه در موفقیت یک فوتبالیست و یا یک تیم نقش دارد. بخصوص تغذیه بازیکنان در نوجوانی و جوانی که بنیه آنها را تشکیل می‌دهد. اینها فاکتورهایی است که کنار کار گروهی می‌تواند یک تیم را موفق کند.
درباره بحث تغذیه بیشتر توضیح می‌دهید؟
وقتی یک تیم در تورنمنت فشرده‌ای مثل جام جهانی بازی می‌کند، باید ببینید بنیه بازیکنان چقدر است و آیا برای این مسابقات جواب می‌دهد یا نه. ساختار فیزیکی و عضلانی و همچنین پروفایل بازیکنان از نوجوانی تا امروز اهمیت بسیاری دارد. اینها نقش بسیار مهمی برای رسیدن به موفقیت و ثبات ایفا می‌کنند. مربی هم وقتی این خصوصیات را ببیند، می‌تواند به آنها تکیه کند. البته فاکتورهای دیگری هم هست که نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم. در کنارش هم نحوه آماده‌سازی را باید در نظر بگیرید. اینکه تیم چطور آماده حضور در مسابقات می‌شود؛ با ذهنیت برنده، منفعل یا بازنده.
با توجه به عدم برگزاری بازی‌های تدارکاتی مناسب، تیم ملی در این بخش با مشکلاتی مواجه است.
اینکه چطور آماده می‌شوید، فقط این نیست که بازی تدارکاتی برگزار کنید. اردوی تیم ملی می‌تواند در ایران هم برگزار شود. درست مانند زمانی که کارلوس کی‌روش در تیم ملی مشغول فعالیت بود. ۳۰ تا ۳۵ بازیکن بودند که در اردوها حضور داشتند و همیشه هم آماده بودند اما ما میراث کی‌روش را نابود کردیم. او زمانی که لازم بود از بازیکنان باتجربه استفاده می‌کرد و برعکس در برخی مقاطع از جوان‌ترها بیشتر در ترکیب سود می‌برد.
این مثال شما یعنی اینکه موافق حضور دراگان اسکوچیچ نیستید؟
به هیچ‌وجه اینطور نیست. متأسفانه هنوز در ایران یکسری صحبت می‌کنند که اسکوچیچ کوتوله است، دلال است یا نمی‌تواند تیم ملی را هدایت کند. این مدل خوبی برای آماده‌سازی یک تیم نیست. چون همین اظهارنظرها به بازیکنان هم منتقل می‌شود و در نهایت تیم ملی را متضرر می‌کند. در هر صورت باید به سرمربی تیم ملی احترام گذاشته و اجازه داده شود تا برنامه‌هایش را پیش ببرد.
اما در بخش بازی تدارکاتی هم اتفاقاتی رخ می‌دهد که ذهن سرمربی را مخدوش می‌کند. نمونه‌اش بازی با کانادا که لغو شد.
من در مسأله کانادا سورپرایز شدم. اگر مسئولان فدراسیون فوتبال با من راجع به کانادا صحبت می‌کردند، قرارداد را طوری می‌بستیم که کسی نتواند زیر آن بزند. اینجا یک وکیل مجرب حضور دارد که ایرانی- امریکایی است. او کل قراردادها را امضا می‌کند و واقعاً در کارش تبحر دارد. اگر از ما مشورت می‌گرفتند، غیرممکن بود که کانادا و هیچ کشور دیگری بتواند زیر قرارداد بزند. این یک شوک بزرگ بود و فدراسیون فوتبال باید در امضای این قراردادها دقت بیشتری به خرج بدهد. متأسفانه برخی حتی نمی‌توانند فارسی بخوانند اما می‌روند و با کشورهای مختلف نامه‌نگاری می‌کنند و در نهایت هم چنین قراردادهایی امضا می‌شود. باز هم تکرار می‌کنم، اگر فدراسیون با من حرف می‌زد غیر ممکن بود بازی با کانادا اینقدر راحت لغو شود.
شما سابقه بازی برای استقلال را در کارنامه دارید. دوست داریم نظرتان را راجع به قهرمانی این تیم بدانیم.
استقلال، استقلال است و قهرمان. باید به این تیم و هواداران تبریک گفت.
اما بلافاصله بعد از قهرمانی، هواداران با جدایی فرهاد مجیدی شوکه شدند.
چرا شوکه؟ اتفاق خاصی نیفتاده. مجیدی رفته و یک مربی دیگر می‌آید. استقلال درون دروازه، خط دفاع و خط هافبک بازیکنان قابل و باکیفیتی در ترکیب دارد و فقط اگر یکی دو مهاجم خوب اضافه شوند می‌تواند موفقیتش را تکرار کند.
با کادرفنی جدید که شاید شناخت آنچنانی از جو تیم نداشته باشد، تکرار موفقیت کمی سخت نیست؟
ماجرا را اینقدر بزرگ نکنید. اتفاق خیلی خوبی است که یک مربی ایرانی به لیگ امارات رفته تا آنجا کار کند. این باعث می‌شود تا مسیر برای سایر مربیان ایرانی باز شود. استقلال هم این همه سال مربی عوض کرده و قهرمان هم شده. جای نگرانی نیست و هواداران بدانند که استقلال می‌تواند با این بازیکنان نتایج فصل قبل را تکرار کند.
طی روزهای اخیر نام گزینه‌های مختلفی مانند جواد نکونام و آندره‌آ استراماچونی برای حضور در استقلال مطرح شده. بهترین گزینه از نظر شما چه کسی است؟
بهترین گزینه خودم هستم که بیایم و در استقلال کار کنم اما چه سود که این اجازه را نمی‌دهند.
اما می‌گویند کار استقلال با نکونام تمام شده و او جانشین مجیدی می‌شود. آیا می‌توان به موفقیت نکونام در استقلال خوشبین بود؟
سبک مربیگری جواد نکونام آن چیزی نیست که هواداران استقلال می‌خواهند. فرهاد مجیدی هم اگر می‌ماند، با این سبک بازی شاید دوام نمی‌آورد و هواداران به او معترض می‌شدند. استقلال یک مربی می‌خواهد که تیمش بتواند فوتبال را زیبا بازی کند. با مدل مربیگری که من از نکونام در فولاد دیده‌ام، او در استقلال دوام نمی‌آورد. مگر اینکه روش خود را تغییر بدهد و تیمش فوتبال باکیفیت و زیبا بازی کند. اگر نیمه اول فصل قبل هم تماشاگر به ورزشگاه می‌آمد، مجیدی هم نمی‌توانست آنها را راضی به خانه‌های‌شان بفرستد. چون این سبک از بازی که متکی به دفاع، ضدحمله و ضربات ایستگاهی است، به هیچ عنوان نمی‌تواند هواداران استقلال را راضی کند.

258 258

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا