سیاسی

نماینده مجلس : قالیباف و رئیسی مخالف طرح صیانت هستند

نماینده مجلس : قالیباف و رئیسی مخالف طرح صیانت هستند

مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، وضعیت کشور در بخش سخت‌افزاریِ جنگ نرم و فضای مجازی را نسبتاً خوب و البته نیازمند بهبود و همت رئیس‌جمهور و همکاران برشمردند و گفتند: اما بخش نرم‌افزاری یعنی بیان سخن نو با شیوه‌های جذاب نیازمند تقویت و نوآوری است.
پس از بیانات رهبری درباره فضای مجازی، حرف و حدیث از احتمال خروج طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور کار مجلس کلید زده شد. جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس یازدهم و یکی از مخالفان طرح صیانت در این باره  گفت: « بعد از بیانات رهبر انقلاب، احساس می کنم طرح صیانت در مجلس محلی از اعراب برای بررسی و پیگیری ندارد وهمچنین باید بعد از تعطیلات نوروز منتظر تصمیم هئیت رئیسه باشیم. با توجه به بیانات صریح رهبری، به نظر می رسد که طرح ساماندهی فضای مجازی در قالب لایحه به مجلس بیاید.»
او همچنین تاکید کرد که « اگر قرار بود ما با فیلترکردن به نتیجه مطلوب برسیم باید تا الآن به نتیجه می رسیدیم. اما، زمانی که ما فیلتر می کنیم و مردم یک شبکه دیگر را پیگیری می کنند، نشان می دهد که روش درستی نیست و ما برای مقابله با این فضا باید به سمت روش های اقناعی و فرهنگی برویم نه اینکه با روش های سلبی برای مردم ایجاد مشکل کنیم.»
**************

* آقای رشیدی کوچی، با توجه به بیانات رهبر انقلاب درباره فضای مجازی، چقدر احتمال دارد طرح صیانت از دستور کار مجلس خارج شود؟
بحث ما از همان اول درباره طرح صیانت، این بود که شورای عالی فضای مجازی که با دستور و اختیارات رهبر انقلاب طی اصل ۱۱۰ قانون اساسی تشکیل شده است، متولی امر در خصوص ساماندهی به فضای مجازی است. اما، یک عده از دوستان در تلاش بودند که طرح صیانت را به نظر حاکمیت گره بزنند و بگویند این در پاسخ به دغدغه مقام معظم رهبری است. ما به دوستان ایراد می دانستیم. به شخصه بارها در جلسات و مناظرات مختلف به این موضوع اشاره مستقیم داشتم که وظیفه ساماندهی به فضای مجازی بر عهده مجلس نیست و اولویت با شورای عالی فضای مجازی با ریاست رئیس جمهور است. همچنین اعضای این شورا را هم رهبر انقلاب مشخص می کنند. با این حال، دوستان این موضوع را نمی پذیرفتند چرا که به دنبال تحمیل نظر خود بودند ولو اینکه بگویند نظر رهبری هم چنین است.

۱۸۵ امضا پای طرح بازگشت طرح صیانت به صحن مجلس
چند روز قبل در دیدار اعضای خبرگان با رهبر انقلاب، حضرت آقا اشاره کردند که وظیفه ساماندهی بر فضای مجازی بر عهده رئیس جمهورو دولت است. تا قبل از بیانات رهبر انقلاب، ما پیگیر بودیم که طرح را از کمیسیون مشترک به صحن برگردانیم. ما معتقد هستیم که صحن باید برای این طرح مهمی که با زندگی ۸۰ میلیون نفر سر و کار دارد، تصمیم بگیرد نه ۱۸ نفر اعضای یک کمیسیون که هماهنگ شده عمل کردند. بر همین اساس طبق تبصره ۲ ماده ۱۶۷ آیین نامه مجلس، برای بازگرداندن طرح به صحن شروع به جمع آوری امضا کردیم که تا به الآن ۱۸۵ امضا جمع شده و هدف گذاری ما روی عدد ۲۰۰ است.
اما، بعد از بیانات رهبر انقلاب، احساس می کنم طرح صیانت در مجلس محلی از اعراب برای بررسی و پیگیری ندارد و همچنین باید بعد از تعطیلات نوروز منتظر تصمیم هئیت رئیسه باشیم. با توجه به بیانات صریح رهبری، به نظر می رسد که طرح ساماندهی فضای مجازی در قالب لایحه به مجلس بیاید. همان استدلالی که ما به سند راهبردی فضای مجازی کشور و به مصوبات شورای عالی فضای مجازی استناد می کردیم. امیدواریم لایحه ای که دولت دراین باره تنظیم می کند، دیگر ایرادات اساسی که طرح صیانت داشت را نداشته باشد و دغدغه مردم برطرف شود.

بیشتر بخوانید:
مخالفت دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با طرح صیانت / علت : مخالفت وسیع اجتماعی و سایر اشکالات

فلاح: طرح صیانت از نظر اقتصادی قابل اجرا نیست/ کارآمد: برای فیلترینگ نیازی به قانون نداریم

موافقان طرح صیانت مقاومت کنند، خود را زیر سوال می برند

* موافقان طرح صیانت می پذیرند که دولت لایحه را ارائه کند؟
همیشه لایحه به طرح ارجح بوده و اولویت دارد چرا که بر روی لایحه کار کارشناسانه تری انجام گرفته است. حتی در صحن نیز بررسی لوایح اولویت دارد. قطعا اگر موافقان طرح صیانت بخواهند در برابر لایحه دولت مخالفت کنند و طرح خود را به پیش ببرند، شایسته و درست نیست.  اگر عزیزانی که این دغدغه را داشتند که ما در پاسخ به بیانات رهبری این طرح را مطرح کردیم که ادعای درستی نبوده و ما آن را به صورت منطقی هم به اثبات رساندیم، بخواهند در برابر لایحه دولت مقاومت کنند خود را زیر سوال می برند.

رئیسی مخالف فیلترینگ است

* با توجه به اظهارات رئیس جمهور و حتی شعارهای انتخاباتی ایشان، به نظر می رسد که مخالف فیلترینگ هستند. از سوی دیگر، آقای قالیباف هم که زمانی از طرح صیانت حمایت کردند، در ماجرای تصویب طرح صیانت و لغو آن سکوت کردند. به نظر شما، موضع رئیس جمهور و رئیس مجلس درباره فضای مجازی و طرح صیانت چیست؟
شما ۲ نکته را اشاره کردند. بله آقای رئیس جمهور مخالف فیلترینگ است چرا که نگاه مردم همین است. کسی نمی تواند در برابر اینترنت و فضای مجازی مقاومت کند و باید فرهنگ سازی شود. در مصوبات شورای عالی فضای مجازی و بیانات رهبر انقلاب و در سند راهبری فضای مجازی کشور هم کار اصلی بر دوش حوزه فرهنگ است. جهاد تبیین باید شکل بگیرد و گرنه با فیلتر کردن کاری از پیش نمی رود.

سکوت قالیباف به معنای موافقت با طرح صیانت نیست
اما، درباره آقای قالیباف، در کمال احترام نظر شما را قبول ندارم. بنده چند بار با ایشان به صورت مستقیم صحبت کردم و دیدگاه مثبتی درباره بازگشت طرح به صحن داشتند. نگاه ایشان به طرح صیانت از همان ابتدا همین نگاهی است که قاطبه مجلس دارد. ایشان مانند همه نمایندگان با سامان دادن فضای مجازی موافق هستند و هیچ کسی با این موضوع مشکلی ندارند؛ اما، با روش مشکل دارند و یک روش دیگری را در نظر می گیرند. سکوت آقای قالیباف به منظور موافقت با طرح صیانت نیست.

فیلترینگ روش درستی نیست
قطعا. اگر قرار بود ما با فیلترکردن به نتیجه مطلوب برسیم باید تا الآن به نتیجه می رسیدیم. اما، زمانی که ما فیلتر می کنیم و مردم یک شبکه دیگر را پیگیری می کنند، نشان می دهد که روش درستی نیست و ما برای مقابله با این فضا باید به سمت روش های اقناعی و فرهنگی برویم نه اینکه با روش های سلبی برای مردم ایجاد مشکل کنیم.

اگر طرح مسکوت نماند، قول می دهم آن را به صحن بیاوریم
* آقای رشیدی کوچی، با توجه به نگرانی مردم درباره طرح صیانت، اگر بخواهید آنان را از نگرانی دربیارید یا قولی به آنان بدهید، آن چیست؟
ما اقداماتی را که در حوزه اختیارات ما باشد را انجام دادیم. همین که اجازه ندادیم طرح صیانت به آن شکل پیش برود و مخالفت ما با حمایت جمع کثیری از نمایندگان و آحاد مردم همراه شد، خیلی حرف برای گفتن داشت. با توجه به بیانات رهبری، نگاه ما این است که طرح از دستور کار مجلس خارج شود، اما اگر این اتفاق نیفتاد و طرح مسکوت باقی نماند، به مردم قول می دهم طرح به صحن بیاید و در آنجا قطعا اتفاقات خوبی در جهت رفع نگرانی مردم خواهد افتاد و به جای ۱۸ نفر، ۲۹۰ نفر نماینده درباره آن تصمیم می گیرند و نگرانی مردم برطرف خواهد شد.

۲۱۲۱۹

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا