قم

نمایشگاه دستاوردهای علمی واحدهای آموزشی تخصصی حوزه برپا می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد در نشست خبری تشریح برپایی «نمایشگاه دستاوردهای علمی واحدهای آموزشی تخصصی حوزوی» ضمن گرامیداشت هفته نیروی انتظامی و اعیاد ماه ربیع و میلاد رسول مکرم اسلام(ص)، گفت: نمایشگاه دستاوردهای علمی حوزه‌های علمیه برای اولین بار برگزار می‌شود و تاکنون نمایشگاهی در هیچ سطحی برای ارائه عملکرد و دستاورهای مدارس علمیه، مراکز تخصصی و دیگر واحدهای آموزشی حوزوی برگزار نشده است.

وی  با بیان اینکه واحدهای آموزشی به دو گروه عمومی و تخصصی تقسیم شده است، افزود: با توجه به رفع نیاز جامعه و نظام اسلامی و به ویژه برای پاسخگویی به مسائل دینی در حدود ۳ دهه است که رشته ها و مراکز تخصصی در حوزه‌های علمیه کشور راه‌اندازی شده‌اند.

مسئول برگزاری نمایشگاه دستاوردهای علمی واحدهای آموزشی تخصصی حوزوی ادامه داد: معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های واحدهای آموزشی تخصصی حوزوی در ابعاد تربیت منابع انسانی متخصص، توسعه علمی موضوعات مرتبط با حوزه‌های دانشی علوم اسلامی و علوم انسانی، تجلیل از برترین‌ها و اصلاح نقاط نیازمند ترمیم و توجیه و تبیین برنامه‌های تدوین شده برای توسعه علمی و گسترش علوم اسلامی با محوریت واحدهای آموزشی از اهداف برپایی این نمایشگاه است.

وی تصریح کرد: انتخاب سال ۱۴۰۰ برای برگزاری این نمایشگاه، سال اجرای رسمی رشته‌ها در حوزه‌های علمیه است؛ این برنامه از چهار سال پیش در حال طراحی بوده و طی این چهار سال با مشارکت چهره‌های حوزوی و دانشگاهی در ۴۰۶ رشته و گرایش تدوین شده است.

رستم‌نژاد واحدهای  آموزشی تخصصی دارای سابقه حداقل دو سال فعالیت از سراسر کشور، ۳۰ واحد آموزشی قم، ۱۴واحد آموزشی استانی، حوزه علمیه اصفهان، حوزه علمیه خواهران و  برخی از بخش‌های ستادی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه که نقش مستقیمی در مدیریت و راهبری واحدهای آموزشی را از جمله مراکز شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه برشمرد.

وی با بیان اینکه امسال اولین سال اجرای رسمی بیش از ۸۰ رشته از ۴۰۶ رشته و گرایش است، تصریح کرد: انتقال تجارب و ابتکارات مراکز تخصصی حوزوی و تشخیص آنچه به آن رسیده‌ایم و آنچه باید به آن برسیم از انگیزه‌های برگزاری نمایشگاه دستاوردهای علمی مراکز تخصصی حوزوی است.

رستم‌نژاد با اشاره به درختواره دانشی حوزه‌های علمیه، افزود: این درختواره با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و برای متخصص‌پروری برای پاسخ به نیازهای جامعه و نظام اسلامی طراحی و تدوین شده است.

مسئول برگزاری نمایشگاه دستاوردهای علمی مراکز تخصصی حوزوی بیان کرد: نمایشگاه دستاوردهای علمی مراکز تخصصی حوزوی دارای محورهای آموزشی، پژوهش، تهذیب و تبلیغ است.

وی اظهار کرد: با شرکت مراکز تخصصی در این نمایشگاه سهمشان از درختواره دانشی حوزه های علمیه برایشان مشخص می شود؛ آن ها می توانند رصد دقیقی از نقاط ضعف و قوت و کمبودها داشته باشند.

رستم‌نژاد با تاکید بر خاص بودن مهمانان نمایشگاه دستاوردهای علمی مراکز تخصصی حوزوی عنوان کرد: با توجه به اهمیت این نمایشگاه، از علمای حوزوی، اعضای شورای عالی حوزه، مسئولان و مدیران ارشد حوزه، افراد مؤثر در قوای سه گانه و مدیران دانشگاه‌های مهم کشور و مسئولان نهادهای جویای مباحث علمی تولید شده دعوت به عمل خواهد آمد.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در مجموع ۴۹ غرفه برای شرکت‌کنندگان در ابعاد مختلف در این نمایشگاه درنظر گرفته شده است، گفت: این نمایشگاه از یکم الی دهم آبان از ساعت هفت صبح تا اذان مغرب برپا خواهد بود و ۵ روز هم برای تمدید در صورت نیاز در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: نمایشگاه دستاوردهای علمی مراکز تخصصی حوزوی در مسجد جمکران، سالن امام حسن عسکری(ع) برپا می‌شود.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا