سلامت

موانع بازگشایی مدارس را برطرف کنیم

مسعود یونسیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: هرچند اقداماتی در این زمینه انجام شده، اما کامل نیست و باید به طور جدی به آنها پرداخته شود.

این اپیدمیولوژیست یکی دیگر از مشکلات عدم بازگشایی کامل مدارس را نداشتن تعامل مناسب و سازنده با خانواده ها اعلام کرد و گفت: نداشتن تعامل با خانواده ها و نشنیدن دغدغه های آن ها و اطلاع رسانی نکردن صحیح و به موقع، سبب ایجاد دغدغه و نگرانی در بین آنها  شده است.

یونسیان تاکید کرد: با تعامل مناسب، هر اقدامی مقدور خواهد بود، اما زمانی که تعامل سازنده و موثر وجود نداشته باشد، نباید انتظار نتایج مثبت داشته باشیم.

وی با طرح این سوال که چه تلاش هایی برای بهداشت تنفسی و بهداشت دست، رعایت فاصله گذاری، امکان برگزاری کلاس ها در فضای باز، برگزاری کلاس ها به صورت نیمه ظرفیت و به شکل توام حضوری-مجازی، ایاب و ذهاب مناسب دانش آموزان به گونه ای که به مخاطره نیفتند، نصب تهویه در کلاس ها انجام شد؟ بیان کرد: هرچند اقداماتی در این زمینه انجام شده، اما به نظر می رسد ناکافی است. همچنین، بسیاری از این اقدامات نیاز به پایلوت دارند.

یونسیان گفت: مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید اعلام کنند که چه  اقداماتی برای رفع نگرانی ها و حفظ سلامت دانش آموزان انجام داده اند اعم از اقداماتی که به نتیجه رسیده یا نرسیده است.  حتی بیان اقداماتی که به نتیجه نرسیده اند، برای کسب اعتماد مردم می تواند موثر باشد. به عبارت دیگر انتظار می رود مسئولین آموزش و پرورش اعلام کنند که در یک سال و نیم چه اقداماتی برای بازگشایی بدون مشکل و دغدغه مدارس انجام داده اند.

وی ادامه داد: مسئولان باید دستاوردهای خود را در این زمینه بیان کنند و نیز دغدغه های خود را در این زمینه به اطلاع مردم برسانند؛  مطالب والدین، معلمان و دانش آموزان را بشنوند تا به یک تعامل مناسب برسند و سپس بازگشایی حضوری انجام شود.

یونسیان با تاکید براینکه تلاش مسئولان برای مردم بسیار مهم است، گفت: در صورت تحقق نیافتن برخی از اقدامات، باید دلایل این موضوع را به مردم اعلام کنند تا از پتانسیل مردمی برای حل مشکل و یا لااقل ایجاد مطالبه مردمی استفاده کنند.  

آیا واکسیناسیون دانش آموزان شرط بازگشایی مدارس است؟
این اپیدمیولوژیست با طرح این سوال که آیا واکسیناسیون دانش آموزان شرط بازگشایی مدارس است؟ گفت: اغلب کشورهایی که کنترل موفق کرونا را داشته اند چنین شرطی برای بازگشایی نگذاشته اند ولی در هر حال این موضوعی است که نیاز به مطالعه و بررسی بیشتر دارد، حداقل، تا زمانی که افراد بالغ واکسینه نشده اند، اولویتی برای واکسیناسیون کودکان وجود ندارد.

وی افزود: واکسیناسیون عمومی اعم بزرگسالان، گروه های پرخطر، سالمندان، معلمان، کادر آموزشی و رانندگان سرویس دانش آموزان را می توان به عنوان پیش شرط بازگشایی محسوب کرد. اگر این کار در حد مطلوب انجام گیرد، می توان مدارس را به شکل تدریجی و مرحله به مرحله یا به صورت حضوری مجازی توام بازگشایی کرد.

یونسیان بر لزوم تحقیق و مطالعه در مورد فواید و مضرات بازگشایی یا عدم آن، تاکید کرد و گفت: انتظار می رود نتایج تحقیقاتی که توسط مسئولان وزارت آموزش و پرورش با کمک وزارت بهداشت، انجام داده اند (یا می بایست انجام می شده)، به صورت شفاف به اطلاع مردم برسد.

وی افزود: نمی توان با حدس و گمان یا نظرات شخصی به جمع بندی در مورد بازگشایی مدارس رسید. همچنین مطالعاتی را که خارج از کشور انجام شده، نمی توان عیناً در کشور اجرا کرد.

بازگشایی یا تعطیلی مدارس یک تصمیم ساده نیست
یونسیان تاکید کرد: بازگشایی و تعطیلی مدارس ضررها و منافعی به دنبال دارد و به همین دلیل یک تصمیم ساده نیست و به عبارتی موضوع بسیار پیچیده ای است و مواردی مانند مسائل آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی و … در آن نقش دارند.

وی ادامه داد: هر چند شواهد موجود دال بر این است که بسته بودن مدارس، آسیب های بسیار زیادی اعم از روحی، جسمی و تحصیلی دارد، اما بازگشایی بدون برنامه هم می تواند آسیب های جدی به همراه داشته باشد. در عین حال، باید توجه داشت که تعطیلی مدرسه مانند زخمی است که هرچه کهنه تر شود، ترمیم آن سخت تر خواهد شد، اما این کار باید حساب شده و برپایه اصول علمی صورت گیرد تا دچار عوارض جدی نشویم.

یونسیان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد هنوز بستر مناسب اطلاعاتی برای انتخاب تصمیم آگاهانه و صحیح در این خصوص وجود ندارد و این موضوع مهمترین دلیل نبود اتفاق نظر میان کارشناسان است.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا