سمنان

مهارت آموزی در کشور به ۱۰۰ هزار مربی نیاز دارد

مهارت آموزی در کشور به ۱۰۰ هزار مربی نیاز دارد

علی حسین شهریوردر نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته ملی مهارت در محل سالن جلسات اداره کل فنی و حرفه ای استان سمنان بیان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مسوولیت تربیت نیروی کار ماهر برای اقتصاد کشور را بر عهده دارد که در این راستا تدوین۶ هزار و ۹۰۰ استاندار شغلی، تقویت مراکز دولتی و خصوصی مهارت آموزی و راه اندازی مراکز نوآوری و فناوری مهارت‌محور را در برنامه دارد.

وی افزود: ۶ هزار و ۹۰۰‪ استاندار شغلی بر اساس شیوه تدوین استاندارد در راستای بالابردن جذابیت مهارتی برای تشویق و جذب جوانان و بخش صنعتی با رویکرد آموزش شایستگی مبتنی بر سند حرفه تدوین شد همچنین در حوزه آموزشی ۶۴۱ مرکز دولتی با چهارهزار و ۸۰۰ کارگاه و ۱۲ هزار آموزشگاه فعال برای ارائه آموزش های مهارتی فعال است.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش صلاحیت حرفه ای سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور ادامه داد: از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تا کنون اعطای مجوز تاسیس ۴۹۶ آموزشگاه های مهارتی با محوریت مشاغل نوظهور بر پایه فناوری اطلاعات، ارائه ۶۰۵ هزار نفر دوره مهارتی و ارائه ۹۰۰ گواهینامه مهارت انجام شد.

شهریور تصریح کرد: توسعه مهارت آموزی در کارگاه ها و کارخانه ها با راه اندازی ۹۸۱ مرکز جوارکارگاهی و بین کارگاهی صورت گرفت همچنین در راستای اشتغالزایی ۴۷۲ شغل مهارت‌محور کم‌سرمایه شناسایی و معرفی شد.

وی با اشاره به فعالیت چهار هزار و ۳۲۶ واحد کارگاهی مهارتی با هدف مهارت آموزی در محیط کار واقعی در پادگان ها افزود: آموزش در محیط واقعی کار به افراد بالای ۱۵ سال در کارگاه ها، کارخانه ها، صنعت و اصناف با ارائه آموزش های ۲۵ روز تا ۱۸ ماه بدون برخورداری از قانون کار و تامین اجتماعی ارایه می شود و هفت هزار و ۲۷۲ کارگاه با آموزش به ۱۵ هزارنفر در محیط کار واقعی فعال است.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش صلاحیت حرفه ای سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور یادآورشد: نوزدهمین دوره مسابقه ملی مهارت آموزی سال گذشته در ۳۳ رشته برگزار شد و ۲۲ نفر در قالب تیم ملی مهارت در ۱۸ رشته به مسابقات جهانی اعزام می شوند همچنین ثبت نام بیستیمن دوره مسابقه ملی مهارت تا ۱۵ مردادماه در مراکز فنی و حرفه ای ادامه دارد.

شهریور با اشاره به اعتبار سفرهای رییس جمهور گفت: درراستای تجهیز کارگاه های فنی و حرفه ای ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به ۲۱ استان در سفر آیت الله رئیسی رییس جمهور اختصاص داده شد که از این میزان ۲۰ میلیارد تومان سهم استان سمنان است و راه اندازی یک مرکز نوآوری و فناوری مهارت محور یا همکاری معاونت علمی رییس جمهور و وزارت علوم و پنج کارگاه مهارت سنجش در دستورکار قراردارد.

وی درخصوص طرح های مهارت آموزی دانشجویان و دانش آموختگان اظهارداشت: دانشجویان درطرح مهارت آموزی ترکیبی به صورت همزمان با تحصیل امکان گذراندن یک دوره آموزشی در مراکز فنی و حرفه با صدور گواهی مهارت دارند و دانش آموختگان در طرح نخلستان برای یکهزار و ۲۳۷ مهارت مورد نیاز کشور، شرکت های دانش بنیان و فناور و شتاب دهنده آموزش دریافت می کنند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش صلاحیت حرفه ای سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور خاطرنشان کرد: بین ۵۵ تا ۶۰ درصد آموزش‌های مهارتی کشور در آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای ارائه می شود و در سال جاری ۳۶۵‪ میلیون نفر ساعت آموزش مهارتی پیش بینی می شود همچنین تفاهم نامه ارائه آموزش ها مهارتی با شرکت های دانش بنیان، مراکز نوآوری، شتاب دهنده برای منعقد شده است.

شهریور اضافه کرد: طرح ساماندهی مربیان با هدف کلیه فعالان مانند استادکار، نخبگان، فعالان صنوف مختلف، کارشناسانان با ثبت الکترونیکی اطلاعات و تعیین سطح، در چهار سطح تعیین صلاحت صورت می گیرد و پس از دریافت کار مربیگری به صورت حق الزحمه ای و خرید خدمت جذب می شوند.

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا