کرمان

منافع بعضی از افراد اجازه نمی‌دهد کاداستر به‌طور کامل اجرا شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حسن بابایی ظهر امروز در شورای قضایی استان کرمان با تسلیت ایام فاطمیه و سالگرد شهادت سردار سلیمانی اظهار داشت: اگر بخواهیم با فساد برخورد کنیم و سلامت اداری را داشته باشیم باید بازرسی‌ها را جدی بگیریم و این در شرایطی ست که فساد در بعضی از واحدهای ثبتی وجود دارد و ما تغییر مدیران و الکترونیکی کردن و هوشمندسازی فرآیندها را با هدف از بین بردن فساد دنبال می‌کنیم.

معاون قوه قضائیه از برون‌سپاری برخی امور ثبتی خبر داد و اضافه کرد: هوشمندسازی امری مهم است زیرا لزومی ندارد مردم به دفاتر ثبتی مراجعه کنند و می‌توانند خدمات قضایی را به صورت غیرحضوری دریافت کنند.

وی عنوان کرد: با اجباری شدن ثنا و الکترونیکی شدن فرآیندها و برون‌سپاری از مشکلات برطرف می‌شود و هم‌اکنون 20 طرح و لایحه را در مجلس دنبال می‌کنیم، اما همراهی زیادی وجود ندارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: برای بررسی عدم اعتباربخشی اسناد عادی هفته آینده در کمیسیون قضایی مجلس حضور پیدا کنیم و این در شرایطی‌ست که بسیاری از دعاوی ما مربوط به اسناد عادی و سوء‌استفاده از آنهاست و مصمم هستیم، اعتبار اسناد عادی را به‌حداقل برسانیم.

بابایی از اجرای طرح کاداستر اراضی شهری سخن به‌میان آورد و اضافه کرد: قوانین زیادی در امور اراضی داریم و اینکه باید مشکل در اجرا را رفع کنیم.

وی یادآور شد: بر اساس قانون امنیت قضایی در اراضی کشاورزی خرد شده امکان صدور اسناد کاداستر وجود دارد و باید به سمت ثبت نوین و هوشمند حرکت کنیم و نرم‌افزارهایی طراحی شود تا فرد به راحتی بتواند خرید و فروش املاک را انجام دهد.

بابایی تصریح کرد: منافع بعضی از افراد اجازه نمی‌دهد کاداستر به‌طور کامل اجرا شود و مقاومت‌هایی در دستگاه‌های مختلف وجود دارد که ما کاداستر را به طور کامل اجرا نکنیم.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه سردار حاج قاسم سلیمانی از کرمان برخاست و یک زینت برای کرمان و کشور است، بیان داشت: شهید سلیمانی مظهر مقاومت و شجاعت در منطقه است.

لزوم اجرای طرح کاداستر در مناطق حاشیه‌نشین شهرها

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: تا زمانی که طرح کاداستر در حوزه شهری به‌درستی اجرا نشود آثار و برکات این قانون برای مردم ملموس نیست و ما با چالش کثرت پرونده‌های ورودی به علت نبود اسناد اراضی ملی در حاشیه شهرها مواجه هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، یدالله موحد ظهر امروز در شورای قضایی استان کرمان با حضور بابایی معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) اظهار داشت: کرمان پهناورترین استان کشور با 183 هزار کیلومتر مربع است که وسعتی به اندازه کشور سوریه دارد.

وی با اشاره به اینکه 23 شهرستان تابعه در استان کرمان داریم و 32 حوزه قضایی و  16 دادگستری در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند از 21 واحد ثبتی فعال در استان کرمان سخن به میان آورد و اضافه کرد: 229 دفترخانه اسناد رسمی و 119 دفترخانه ازدواج و 60 دفترخانه طلاق در این خطه داریم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و نهادهای دولتی برای تثبیت اراضی دولتی گام‌های بلندی برداشته‌اند و در استان کرمان برای 15 میلیون هکتار اراضی ملی سند کاداستر صادر شده است.

موحد متذکر شد: تا زمانی که طرح کاداستر در حوزه شهری به‌درستی اجرا نشود آثار و برکات این قانون برای مردم ملموس نیست و ما با چالش کثرت پرونده‌های ورودی به علت نبود اسناد اراضی ملی در حاشیه شهرها مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه طرح کاداستر در مناطق حاشیه شهرها موفقیتی نداشته است، ابراز داشت: 40 قرارداد برای اجرای طرح کاداستر در استان کرمان منعقد شده است، اما مسئله تعرض به اراضی دولتی در حاشیه شهرها را رفع نمی‌کند.

رئیس شورای قضایی استان کرمان با اشاره به اینکه اعتباربخشی به اسناد عادی بزرگترین گرفتاری نظام حقوقی کشور است، تصریح کرد:  باید هرچه سریع‌تر اعتبارزایی برای اسناد رسمی و اعتبارزدایی از اسناد عادی صورت گیرد.

انتهای پیام/80019


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا