سلامت

معیارهای رنگ‌بندی کرونایی در کشور باید بازنگری شود

دکتر قاسم اویس روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : معیار رنگ‌بندی کرونایی در شهرستان‌ها در زمان حاضر براساس وضعیت بیمارستان‌ها است ، اما برای پیش‌بینی دقیق اپیدمی باید مولفه‌های میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه، موارد مثبت روزانه و مراجعات سرپایی هم در کنار آن مورد توجه قرار گیرد تا شرایط کرونایی هر شهرستان به صورت شفاف تر منعکس و برنامه ریزی های لازم انجام شود.

وی توضیح داد : در زمان حاضر، میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مازندران حداکثر ۳۵ درصد است ، اما از سوی دیگر براساس رنگ‌بندی کرونایی هیچ یک از شهرهای استان در شرایط قرمز و نارنجی قرار ندارند که این تناقض، مانع پیش بینی دقیق اپیدمی و مدیریت مقابله با کرونا است.

دکتر اویس هشدار داد که اگر رنگ بندی کرونایی تنها بر اساس آمار بیماران بستری روزانه در بیمارستان ها ادامه یابد ، نظام درمانی کشور دستکم دو هفته تا یک ماه از پیش‌بینی اپیدمی کرونا عقب می ماند چون افزایشی شدن کرونا در مرحله آخر در بستری بیماران نمود پیدا می کند و حداقل دو هفته قبل از آن جامعه در تب و تاب بروز علایم ، خوددرمانی ، مراجعه سرپایی و انجام تست است و در نهایت اگر تا این مرحله علایمی از بهبودی پیدا نشود ، به مرحله بستری می رسد و به این ترتیب نظام درمانی از پیش بینی وضعیت عقب می ماند.

وی با اعلام این که دانشگاه علوم پزشکی مازندران درخواست تغییر معیارهای رنگ بندی‌های کرونایی در کشور خبر را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال کرده است ، گفت: هدف اولیه از اجرای طرح‌ رنگ بندی کرونایی در مناطق شهری، رعایت دستورالعمل ها و کنترل کرونا در جامعه بود ، اما رنگ بندی‌هایی مانند آبی و زرد که معیار آن کاهش بستری های کرونایی در بیمارستان ها است، باعث آسوده خاطرشدن مردم از کاهش شیوع کرونا و اُفت شدید رعایت دستورالعمل های بهداشتی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: اگر معیار رعایت دستورالعمل های بهداشتی، تعداد مراجعات سرپایی به بیمارستان ها و موارد مثبت کرونایی را در رنگ بندی های کرونایی در نظر بگیریم، هیچ یک از شهرهای  مازندران در زمان حاضر در شرایط زرد و آبی کرونایی قرار نخواهند گرفت و تمام نقاط استان وضعیت بحرانی و رنگ بندی قرمز و نارنجی خواهند داشت.

وی افزود : از ۲ هفته پیش تاکنون روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ مورد نمونه گیری کرونایی در مازندران انجام می‌شود که از این تعداد، ۱۵ تا ۲۰ درصد نتیجه آزمایش کرونایشان مثبت می شود ولی لزوما این افراد بستری نمی شوند تا نتیجه این تغییرات در رنگ بندی اعمال شود. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با گلایه از بازگشایی برخی از مشاغل پرخطر در مازندران باتوجه به رنگ بندی های کرونایی،  گفت : ضوابط دقیقی در ارتباط با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همزمان با فعالیت رستوران ها، تالارهای پذیرایی، فروشگاه های بزرگ، باشگاه های ورزشی، روزبازارها و بازارهای هفتگی که مراجعه کنندگان زیادی دارند باید وضع شود.

وی با بیان اینکه، سلامتی مقدم بر تمام فعالیت های اقتصادی، فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی در شرایط کرونایی است، افزود : در صورت تغییر نکردن معیار رنگ بندی های کرونایی، آینده سختی در ارتباط با مهار ۱۰۰ درصدی شیوع کرونا در پیش خواهیم داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه کرد: تاکنون سه میلیون دُز واکسن کرونا در استان تزریق شد که از این تعداد ۸۵.۱ درصد مربوط به دُز اولی ها و ۴۴ درصد هم مربوط به افرادی که هر ۲ دُز واکسن کرونا خود را دریافت کردند، است.

اویس با بیان اینکه، تاکنون ۵.۵ درصد از مجموع ۳۲ هزار نفری از کادر درمان، بهداشتی، خدماتی و اداری دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان مازندران دُز سوم یا واکسن یادآور را دریافت کردند، گفت: در زمان حاضر ۹۰ درصد واکسیناسیون در مازندران مربوط به دُز دومی ها است.

وی ادامه داد: وضعیت تزریق واکسیناسیون به گروه های سنی ۲۰ تا ۳۰ و ۳۰ تا ۴۰ سال در مازندران به نسبت هفته های گذشته بهتر شده و متوسط تزریق واکسن در این ۲ گروه سنی در مازندران ۷۵ درصد است که این رقم در روزهای گذشته کمتر از ۴۵ درصد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: تاکنون ۸۲ درصد از گروه دانش آموزی ۱۲ تا ۱۷ سال در استان مازندران دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند.

بر اساس گزارش دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل، کرونا در شبانه‌روز گذشته چهار مازندرانی دیگر را به کام مرگ فرستاد تا تعداد مجموع جان‌باختگان این ویروس در ماه جاری به ۸۹ نفر برسد. مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران هم با چهار نفر کاهش نسبت به روز گذشته، به ۳۹۷ نفر رسید.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا