کهگیلویه و بویراحمد

معضل بزرگ کاهش ازدواج و افزایش طلاق در کهگیلویه و بویراحمد/ متولیان چاره‌اندیشی کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، در نشست شورای ثبت احوال، آماری مطرح شد که زنگ خطر جدی برای استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود.

از آمارهای کاهش ۱۰ درصدی ولادت‌ها و افزایش ۱۶.۱ درصدی فوتی‌ها که بگذریم افزایش آمارهای طلاق و کم شدن ازدواج نگرانمان کرد.

 نرخ ازدواج در استان کهگیلویه و بویراحمد ۷.۴  و کشور ۶.۴ در هزار بوده و این استان رتبه دهم کشور را دارد. اما در ۸ ماهی که از سال ۱۴۰۰ گذشت ۴ هزار و ۲۲۸ واقعه ازدواج به ثبت رسید این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته آمار ازدواج بیش تر بود و ۴ هزار و ۸۴۳ مورد ازدواج به ثبت رسیده است.

 در ۸ ماهه سال جاری ۶۱۵ واقعه ازدواج نسبت به مدت مشابه سال گذشته کم شده که طبق آمار ازدواج در سال ۱۴۰۰، ۱۲.۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

طبق همین آمار‌ها در سال ۹۲ میانگین سن ازدواج مردان ۲۷ و زنان ۲۳ سال بود اما در سال ۹۹  سن ازدواج مردان به ۳۱ سال و زنان به ۲۶ سال افزایش یافت که افزایش سن ازدواج زنگ خطری برای کاهش فرزندآوری است.

اما نگرانی‌ها تنها به همین یک آمار ختم نمی‌شود ازدواج کاهش یافته اما طلاق رشد داشته است. میانگین طلاق در استان ۱.۸ و در کشور ۲.۱ در هزار است و کهگیلویه و بویراحمد رتبه ۲۲ طلاق در کشور را دارد که شاید آمار خوبی نسبت به کشور به شمار بیاید اما باز نگران کننده است.

 در ۸ ماهه سال ۱۴۰۰، در حالی آمار ۹۹۱ واقعه طلاق ثبت شده که در مدت مشابه سال گذشته ۸۸۴ واقعه به ثبت رسیده تا نشان دهد طلاق در استان کوچک کهگیلویه و بویراحمد ۱۲.۱ درصد افزایش داشته که نیازمند آسیب‌شناسی است.

طبق آنچه در شورای ثبت احوال مطرح شد در سال ۹۲ از هر ۸ واقعه ازدواج در استان کهگیلویه و بویراحمد یک مورد به طلاق ختم می‌شد این آمار در کشور ۵ واقعه ازدواج و یک طلاق بود.

در  سال گذشته هم از هر ۵ واقعه ازدواج یک مورد به طلاق ختم شده که این آمار در کشور سه ازدواج و یک طلاق است.

سن طلاق هم افزایش داشته است. در سال ۹۲ میانگین سن طلاق مردان ۳۲ سال و زنان ۲۸ بود اما در سال گذشته سن طلاق مردان ۳۷ سال و زنان ۳۲ سال بوده است.

شیرعلی خرامین روانشناس و استاد دانشگاه در همین خصوص با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی ازدواج گفت: در سال ۱۳۸۵ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۱۰۰ واقعه ازدواج ثبت شده این آمار در سال ۱۳۹۰ به یک هزار و ۳۰۰ ازدواج در هر ۱۰۰ نفر افزایش یافته است. ازدواج در سال ۹۵، به ۱۱۰۰ واقعه ازدواج در یکصد هزار نفر جمعیت بازگشت و با کمال تاسف در سال ۱۳۹۹ به ۸۰۰ در یکصد هزار نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ مورد واقعه ازدواج در سال ۹۹ نسبت به سال ۸۵ کمتر شده که این یک فاجعه است، گفت: متاسفانه تجرد و مجردگرایی به دلایل مختلف افزایش یافته و سن ازدواج بالا رفته است.

خرامین بیان کرد: در سال ۹۸ ازدواج به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافت اما در فروردین و اردیبهشت ۹۹ افزایش داشت که باید بگویم ازدواج در سال گذشته افزایش نداشت بلکه تاخیر داشت اغلب ازدواج‌های سه ماه پایانی ۹۸ به فروردین و اردیبهشت سال ۹۹ به تاخیر افتاد و در این دوماه برگزار شد به همین دلیل در حال بازگشت به شرایط اولیه هستیم.

وی بیان کرد: در کنار بحث ازدواج طلاق مطرح است، ۵۰ درصد طلاق‌ها در ۵ سال اول زندگی رخ داده است.

خرامین ادامه داد: از هر ۱۰۰ ازدواج در سال ۸۵، ۷ مورد به طلاق ختم شد این آمار در سال ۹۰ به ۱۱ مورد، سال ۹۵ به ۲۲ مورد افزایش یافت، سال گذشته هم ۲۲ مورد بود. شاید نسبت به سایر استان‌ها از این حیث جایگاه خوبی داشته باشیم اما این میزان طلاق می‌تواند برای استان کهگیلویه و بویراحمد که همچنان یک استان قبیله‌ای و عشیره‌ای است بحران ایجاد کند.

این استاد دانشگاه کاهش ازدواج، افزایش سن ازدواج، کاهش فرزندآوری و افزایش طلاق فاجعه‌‌ای برای استان کهگیلویه و بویراحمد دانست و خاطرنشان کرد: اگر تصمیم مناسبی در این زمینه گرفته نشود در آینده با بحران جدی مواجه می‌شویم.

انتهای پیام/82024/ر


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا