همدان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان: بازگشایی مدارس اشتباه است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان: بازگشایی مدارس اشتباه است

به گزارش خبرگزاری recive همدان ؛ دکتر محمد خزایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در نشست با خبرنگاران گفت: برای ایجاد ایمنی در دانش آموزان لازم است دو هفته پس از دریافت فاز دوم واکسن که ایمنی لازم ایجاد شده است مدارس بازگشایی شود.

وی افزود: ۲۰ ماه از شیوع کرونا و غیرحضوری برگزار شدن مدارس گذشته، یک یا دو ماه صبر کردن برای ایجاد ایمنی با اطمینان بیشتر، پیشنهادی به وزارت بهداشت از سوی همدان است. 

وی در ادامه به همکاری خوبی که رسانه‌های استان همدان از ابتدای شیوع کرونا با شبکه بهداشتی داشتند، اشاره کرد و گفت: رسانه ها در مدیریت و کنترل این بیماری نقش مهمی ایفا کردند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به شاخص نیروی انسانی معاونت بهداشتی در همدان، خاطرنشان کرد: به ازای هر سه هزار و ۶۰۰ نفر جمعیت در همدان یک پزشک وحود دارد، شاخص کشوری به ازای هر چهار هزار نفر یک پزشک است، در جمعیت روستایی به ازای هر پنج هزار و ۶۰۰ نفر یک ماما در استان و در مجموع پوشش ۱۰۰ درصدی خانه‌های بهداشت در جمعیت شهری و روستایی وجود دارد. 

خزایی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا میزان بیماری‌های غیر ویروسی از جمله دیابت ۷ درصد افزایش داشته است، تاکید کرد: لازم است تمهیداتی برای جلوگیری از افزایش بیماری‌های غیر ویروسی در نظر گرفته شود. 

وی ادامه داد: در سال گذشته در بخش سلامت روان ۴۰ درصد از افرادی که دارای پرونده الکترونیکی بوده و در سامانه سیب عضو بودند از خدمات مشاوره‌ای بهره‌مند شدند که این آمار در سال جاری تا انتهای سال به بیش از ۷۰ درصد نیز می‌رسد در این زمینه لازم است از نماینده ولی فقیه و طلاب که در انجام مشاوره‌ها و آموزش‌های دینی نقش داشتند تشکر کنیم. 

وی با اشاره به توزیع مکمل‌های دارویی در میان گروههای هدف، خاطرنشان کرد: سال گذشته مبلغ دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مکمل دارویی برای کودکان دچار سوء تغذیه در حاشیه شهر همدان توزیع شد، همچنین چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای کودکان زیر ۵ سال در مناطق روستایی داروهای مکمل توزیع شده است. 

خزایی با بیان اینکه به صورت هفتگی از هفت محل پرتردد استان از جمله بازارها، پاساژها، مراکز ورزشی، سالن‌های سینما و … بازدید به عمل می‌آید، تاکید کرد: این واحدها در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها پلمب و یا برخورد با آنان صورت می‌گیرد. 

وی با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر در موج پنجم کرونا کاهش یافته است، افزود: شیب موج پنجم رو به کاهش است اما متاسفانه روند این شیب بسیار کند بوده است. 

خزائی یادآورشد: در موج پنجم کرونا که در سطح کشور میزان مرگ و میر افزایش پیدا کرد آمار مرگ و میر در استان همدان به نسبت کشوری و موج چهارم کرونا کاهش داشت و این کاهش به دلیل انجام واکسیناسیون موثر برای رده سنی بالای ۶۰ سال و سپس انجام واکسیناسیون ۷۲ درصدی بالای ۵۰ سال بود چراکه گروه‌های حساس و سپس گروه‌های دیگر در ابتدا در بحث واکسیناسیون پوشش داده شدند.

خزائی گفت: هر چند در پیک پنجم بالاترین آمار بستری‌ها در بیمارستان‌ها را داشتیم اما از میزان مرگ و میر به نسبت پیک قبلی کاسته شد. 

وی یادآور شد: یک میلیون و ۷۸۰ نفر جمعیت استان است که اگر حدود یک میلیون و چهارصدهزار نفر واکسیناسیون انجام دهند در این صورت واکسیناسیون موثر خواهد بود در صورتی که تاکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در استان واکسینه شده‌اند چرا که جمعیتی که واکسن دریافت نکرده‌اند جامعه واکسینه شده را هم آسیب پذیر می‌کند. 

وی ادامه داد: هرچند آمار ۶۵ درصدی واکسیناسیون در استان آمار خوبی است اما باید ۳۵ درصد دیگر واکسینه شوند تا اپیدمی کنترل شود یعنی حدود ۳۰۰ هزار نفر در همدان واکسن دریافت نکرده‌اند لازم است این افراد نیز برای دریافت واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند تا واکسیناسیون موثر واقع شود. 

خزایی افزود: در آبان‌ماه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور از جمله ماسک زدن به ۴۹ درصد رسیده است در همدان این میزان ۵۰ درصد است که وضعیت خوبی در این زمینه نداریم. 

 این مقام بهداشتی در خصوص واکسیناسیون رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال نیز گفت: تاکنون ۷۶.۰۴ درصد این جمعیت یک نوبت واکسن را دریافت کردند و ۲۰ درصد هم نوبت دوم را دریافت کرده‌اند با انجام واکسیناسیون انجام شده نمی‌شود مدارس را بازگشایی کرد 

 وی دانش‌آموزان را ناقلان خوبی دانست و تصریح کرد: افراد زیر ۱۸ سال با توجه به اینکه علائم کمتری دارند می‌توانند ناقل باشند هرچند ابتلاء در کودکان نیز وجود دارد و به طبع آن مرگ کودکان را هم متاسفانه شاهد هستیم.

46

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا