اجتماعی

مصرف کدام ویتامین‌ها ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد؟

مصرف کدام ویتامین‌ها ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد؟

به نقل از سایکولوژی نیوز، نتایج تحقیقی نشان داده است که مکمل سلنیوم و ویتامین E ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات (PCa) را در مردان افزایش دهد.

مردانی که کمبود سلنیوم یا ویتامین E ندارند باید از مصرف این مکمل‌ها خودداری کنند زیرا دوزهای بالاتر از میزان توصیه شده در رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

موسسه ملی سرطان ایالات‌متحده آزمایشی برای پیشگیری از سرطان با دو مکمل سلنیوم و ویتامین E را بررسی کرد. هدف این بود که آیا سلنیوم، ویتامین E یا هر دو می‌توانند سرطان پروستات را در بیش از ۳۵هزار مرد کاهش دهند یا خیر.

آنان روزانه ۲۰۰ میکروگرم سلنیوم را به تنهایی یا در ترکیب با ۴۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین E دریافت کردند اما مصرف مکمل متوقف شد زیرا آنالیزهای موقت، سه سال قبل از تاریخ پایان کارآزمایی سود بسیار کمی را نشان داد همچنین ارتباط ویتامین E با افزایش خطر سرطان پروستات مطرح شد.

دکتر آلن کریستال و همکاران وی با استفاده از داده‌های این کارآزمایی تاثیر مکمل‌های سلنیوم و ویتامین E  را بر خطر سرطان پروستات بررسی کردند. آنان سطح سلنیوم و ویتامین E را از غلظت سلنیوم ناخن پا و نمونه خون مورد ارزیابی قرار دادند.

محققان مشاهده کردند، در صورتی که شرکت‌کنندگان این مکمل‌ها را دریافت نمی‌کردند، خطر ابتلا به سرطان افزایش نمی‌یافت.

نتایج نشان داد، مکمل ویتامین E احتمال ابتلا به بیماری را در میان افرادی که سلنیوم کمی داشتند تا ۶۳ درصد افزایش داد. مصرف مکمل سلنیوم با یا بدون ویتامین E نیز خطر ابتلا به سرطان پروستات وخیم را تا ۹۱ درصد در میان مردان با وضعیت سلنیوم بالاتر افزایش می‌دهد.

محققان دریافتند، مکمل سلنیوم برای مردان با وضعیت سلنیوم پایین سودی نداشت اما خطر ابتلا به سرطان پروستات وخیم را در مردان با وضعیت سلنیوم بالا و ویتامین E خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان با وضعیت سلنیوم پایین را افزایش می‌دهد.

مردان باید از مصرف مکمل سلنیوم یا ویتامین E در دوزهای بیش از میزان توصیه شده در رژیم غذایی خودداری کنند.

نتایج این تحقیق در نشریه موسسه ملی سرطان منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

 این هشت علامت یعنی شما کمبود ویتامین دارید

کد۴٧۴٧

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا