یزد

مشاور سازمان ملل: توسعه گردشگری یزد بانک اطلاعاتی از نظرسنجی گردشگران می‌خواهد

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، پروفسور رضا سلطانی صبح امروز در نشستی با گروه جغرافیای دانشگاه یزد، مهمترین چالش های توسعه گردشگری شهر یزد به عنوان یکی از اضلاع مثلث گردشگری ایران تحلیل و اظهار کرد: مهمترین مانع توسعه گردشگری شهر یزد نبود زیرساخت‌های اطلاعاتی و داده‌های مربوط به نظرسنجی از گردشگران در خصوص الگوهای رضایتمندی است.

وی افزود: پایین بودن میزان وفاداری گردشگران خارجی به ایران جزو مسائلی است توجه به آن می‌تواند در توسعه گردشگری ایام پسا کرونا در شهر یزد از اهمیت فراوانی برخوردار باشد. 

مشاور سازمان ملل و اتحادیه اروپا در امور گردشگری همچنین فقدان گونه‌بندی مشخص در باب ساختار اجتماعی گردشگران ورودی به شهر یزد و پیامد مستقیم آن در تضعیف فرایند بازاریابی و فروش را از دیگر موانعی دانست که باید مورد بررسی قرار گیرد. 

سلطانی معتقد است که تبلیغات مناسب برای خصیصه مهمان‌نوازی ایرانیان، موجب افزایش گردشگر و در نتیجه، به نمایش گذاشتن تصویر خوبی از ایران در ذهن جهانیان می‌شود. 

وی با بیان این‌که ایران در حوزه گردشگری باید با جدیت بیشتری بر واژه‌ای به نام بازاریابی کار کند، گفت: صلح از طریق گردشگری بخشی از اقتصاد است و هر گردشگر سفیر صلح است و درک این موضوع باعث کاهش تنش‌ها می‌شود.

مشاور سازمان ملل، اتحادیه اروپا در امور گردشگری و سازمان جهانی گردشگری و متخصص بازاریابی از دانشگاه بروکسل بلژیک با اشاره به فعالیت‌های موسسه بین‌المللی صلح از طریق گردشگری خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم گردشگری را از سیاست جدا کنیم؛ مردم ایران را از سیاست جدا کنیم تا خطر جنگ و مشکلات آینده کمتر شود.

این متخصص بازاریابی توریسم با اشاره به «سایکوگرافی» گفت: یکی از موارد جدیدی که در بازاریابی توریسم مطرح است، «سایکوگرافی» است و به این معناست که گردشگران چه ایدئولوژی‌ای دارند، چطور فکر می‌کنند، چه شخصیت و چه عقایدی دارند یا در مورد جنگ و محیط‌ زیست چه فکر می‌کنند.

این متخصص بازاریابی تأکید کرد: فرهنگ‌سازی توریسم اهمیت زیادی دارد و سایکوگرافی به این موضوع توجه دارد که توریست‌ها را چطور انتخاب و هدایت کنیم تا مشکلات در زمینۀ توریسم ایجاد نشود.

سلطانی تصریح کرد: مصداق اهمیت گردشگری را می‌توانیم در دیگر کشورها ببینیم، به طوری که دبی هیچ نفتی ندارد و درآمد خود را از طریق توریسم و سرمایه‌گذاری تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه از دلایل اهمیت توریسم نیز صلح آوری و سرمایه گذاری است، گفت: فردی که به شهری وارد شود و از آن خوشش بیاید روی آن سرمایه‌گذاری خواهد کرد و ایران باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد.

در این نشست مقرر شد تا گروه جغرافیا و بخش آمایش سرزمین دانشگاه یزد در سال‌های آینده تمرکز تحقیقاتی خود را بر شناخت الگوهای اجتماعی رضایتمندی گردشگران خارجی و داخلی ورودی به شهر یزد قرار دهد و بر این مبنا ارتباط بیشتری با نهادهای تصمیم گیر حوزۀ گردشگری در سطح استان از جمله در بخش دولتی و بخش خصوصی داشته باشند.

ارائه مشاوره‌های پژوهشی توسط گروه جغرافیا به مراکز اقامتی و پذیرایی شهر یزد در راستای بهبود فرایند بازاریابی و فروش مورد تاکید قرار گرفت.

همچنین برگزاری وبینارهای پژوهشی با انجمن‌ها و مراکز دانشگاهی بین‌المللی فعال در حوزۀ مطالعات گردشگری با همکاری پروفسور رضا سلطانی تفاهم شد.

انتهای پیام/ر


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا