اجتماعی

مشاهده راسو در تهران؛ آیا موش‌های پایتخت می‌توانند طعمه آن‌ها شوند؟

مشاهده راسو در تهران؛ آیا موش‌های پایتخت می‌توانند طعمه آن‌ها شوند؟

چند روز گذشته حضور راسو در خیابان‌های تهران در رسانه‌ها و فضای مجازی خبرساز شده بود.

در رابطه با حضور راسو در شهر, مهدی زارع خورمیزی, کارشناس محیط زیست و تنوع زیستی اظهار کرد: تصویری که از راسو در تهران مشاهده شده مربوط به سمور سنگی است. این اولین بار نیست که حضور گونه‌هایی از خانواده راسو در تهران گزارش و مشاهده شده است. پیش از این نیز ۵ گونه از خانواده راسوها در پایتخت گزارش شده بود.

وی ادامه داد: سمور سنگی گوشتخواری با جثه کوچک و شبیه به گربه خانگی است؛ بدن آن قهوه‌ای و تنها یک لکه سفید در زیر گلوی خود دارد که توسط همین لکه به راحتی قابل شناسایی است. این گونه بیشتر در زیستگاه‌های کوهستانی و صعب‌العبور زندگی می‌کند و در بیشتر مناطق کوهستانی کشور دیده شده است. سمور سنگی خطری برای انسان ندارد و مشکلی برای ما درست نمی‌کند و تغذیه آن از جوندگان کوچک مانند موش, تخم پرندگان و پستانداران کوچک و حشرات است.

این کارشناس محیط زیست گفت: با توجه به این که این حیوان در مناطق کوهستانی زندگی می‌کند, گاهی به روستاها و مناطق مسکونی حاشیه کوهستان‌ها نزدیک شده و گاهی به مرغ و خروس‌های روستاییان حمله می‌کند. احتمالاً محل حضور راسو در تهران نیز در حاشیه شهر بوده و راسو برای یافتن غذا وارد شهر شده است. جمعیت زیاد موش‌ها در تهران و پرندگان خانگی نیز می‌توانند طعمه راسو باشند.

زارع در رابطه با آخرین وضعیت جمعیت راسوها در کشور توضیح داد: جمعیت این گونه در رده کمترین نگرانی فهرست سرخ “IUCN” قرار دارد اما تلف شدن بر اثر تصادفات جاده‌ای, سگ‌های گله, سگ‌های نگهبان دامداری‌ها و مرغداری‌ها, سگ‌های ولگرد, استفاده از طعمه مسموم و شکار غیرقانونی جمعیت این گونه را در داخل کشور تهدید می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما ۸ گونه از خانواده راسوها شامل سمور سنگی, راسو, رودک عسل‌خوار, گورکن, زرده‌بر, شنگ هندی, سمور جنگلی و رودک یافت می‌شوند. سمور سنگی حیوانی باهوش و شجاه است و نقش مهمی در اکوسیستم دارد.

بیشتر بخوانید:

شناسایی گونه‌های جدید حیات وحش در کاشان

۲۳۳۲۳۳

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا