زنجان

مرمت 13 بنای تاریخی در زنجان

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: هر یک از آثار تاریخی، بخشی از فرهنگ و تمدن کهن زنجان است، فعالیت‌‏های مهمی در بخش‏‌های مختلف به‌ویژه مرمت و حفظ آثار انجام‌ شده است که معرفی به همگان هدف اصلی بعد از مرمت بناهای تاریخی استان توسط کارشناسان زبده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با تأکید بر اینکه فرهنگ احیاء و با زنده‌سازی بناهای تاریخی بسیار مهم و ارزشمند است، افزود: میراث‌فرهنگی و بناهای قدیمی تاریخ و میراث ارزشمند ما است که نقش مهمی در توسعه و پیشرفت دارد، ضمن اینکه با بهره‌برداری صحیح از آن اشتغال نیز رونق می‌گیرد.

وی از مرمت ۱۳ بنای تاریخی خبر داد و گفت: این ۱۳ بنای تاریخی بیشتر شامل خانه‌های تاریخی جهانشاه خان افشار، ذوالفقاری و خدیوی، کاروانسرای تاریخی نیک‌پی، معبد داش کسن ویر، مرمت و ساماندهی قلعه سانسیز، بافت‌های تاریخی روستاهای گلابر و قوزلو، مرمت ایوان شمال غربی گنبد سلطانیه، مرمت بخش جنوبی ارگ سلطانیه، بازار تاریخی زنجان و… هستند که مورد مرمت و بازسازی قرار گرفتند‌.

ارجمند در ادامه از امضای تفاهم‌نامه تجهیز و راه‌اندازی موزه صنایع‌دستی عمارت دارایی خبر داد و افزود: با راه‌اندازی موزه‌های صنایع‌دستی مشارکتی و خصوصی در زنجان، زمینه حضور و بازدید گردشگران از این بنای تاریخی آثار فاخر صنایع‌دستی استان فراهم می‌شود که هم حوزه صنایع‌دستی و هم حوزه گردشگری ظرفیت‌های بالقوه بی‌شماری دارند که باید با برنامه‌ریزی و پیگیری‌های مداوم آن‌ها را به‌صورت بالفعل درآوریم تا ضمن ایجاد شغل، نقش خود را در توسعه شهرستان ایفا کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان بیان کرد: مطالعات، تهیه طرح محتوایی موزه، مستندسازی و ساماندهی و طبقه‌بندی اموال و اشیای موزه، حفاظت الکترونیکی به عهده اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان خواهد بود.

عمارت دارایی یکی از بناهای واجد ارزش زنجان است و قدمت آن به دوره پهلوی اول می‌رسد، این نمونه منحصر به‌ فرد، تزئینات آجرکاری فوق‌العاده زیبایی دارد و با توجه به قرارگیری در مجاورت بازار قدیمی و سبزه‌میدان از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است.

انتهای پیام/73005


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا