سمنان

مدیریت ۱۳ هزار ۱۰۰ هکتار از مراتع استان سمنان به بهره‌برداران احاله شد

مدیریت ۱۳ هزار ۱۰۰ هکتار از مراتع استان سمنان به بهره‌برداران احاله شد

به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان «جعفر مرادی حقیقی» در حاشیه امضای این اسناد گفت : مدیریت و حفاظت اصولی از مراتع یکی از اولویت‌های سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور بوده و تا زمانی‌که مشارکت مردم و بهره‌برداران را همراه داشته باشیم، مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی دچار مشکل نمی‌شود.
وی اظهار داشت: بدون تردید مجریان طرحهای مرتعداری و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی مهم‌ترین و موثرترین نقش را در حفاظت از مراتع به عهده دارند و در راستای حفاظت، صیانت و احیای مراتع، احاله مدیریت طرحهای مرتعداری این استان در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: بر اساس سیاست های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تمامی دارندگان پروانه چرا تا پایان سال ۱۴۰۰ باید طرح مرتع‌داری تهیه کنند زیرا پروانه های چرای دام صادره برای افراد واجد شرایط ، مجوز موقت استفاده از مراتع  بوده و برابر قوانین موجود پس از تهیه طرحهای مرتعداری و احاله مدیریت ، علاوه بر معافیت پرداخت عوارض سالیانه چرای دام ، مدیریت 
بهره برداری در قالب اجرای طرح‌های تهیه شده مصوب به کاهش تخریب پوشش گیاهی و حفظ آب وخاک و مدیریت بهینه و پایدار مراتع منجر می‌شود. همچنین اجرای این طرح‌ها موجب افزایش تولید علوفه مورد نیاز دام با پیش بینی عملیات احیایی و اصلاحی در مراتع  و درآمد بیشتر و بهبود معیشت بهره‌برداران با در نظر گرفتن سایر پتانسیل های موجود در مراتع خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: طرح مرتع‌داری سند توسعه‌ای محسوب می‌شود که مجریان طرحهای مرتعداری می‌توانند علاوه بر کار دامداری خود در مراتع با توجه به سایر پتانسیلهای موجود در مراتع همانند  توسعه گیاهان دارویی و صنعتی ، آبزی پروری و زنبورداری ، گردشگری به سایر فعالیت‌های اقتصادی متناسب با طرح در قالب طرحهای مرتعداری تلفیقی نیز بپردازند.
وی افزود: بهره‌برداران در طرح مرتع‌داری می‌توانند ضمن استفاده از پتانسیل های موجود در خصوص بیمه مراتع در مقابل حوادث طبیعی و خشکسالی اقدام و در قالب مدیریتی منسجم به حفظ و توسعه مراتع و منابع طبیعی کمک شایانی کنند.
گفتنی است تا کنون بیش از ۵۱۰ سامانه عرفی از مراتع استان سمنان با مساحت حدود  ۱ میلبون و ۹۵۶هزار  هکتار احاله مدیریت گردیده است.

46

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا