فرهنگ و هنر

مخاطبان سینما نصف شدند، کجاست گیشه پُررونق؟!

مخاطبان سینما نصف شدند، کجاست گیشه پُررونق؟!

مهسا بهادری: فیلم سینمایی«سگ‌بند» با فروش ۴ میلیارد تومانی در هفته‌ای که گذشت، نسبت به دو هفته گذشته، حدود ۳ میلیارد تومان کاهش فروش داشته است. اتفاقی که یکی از دلایل احتمالی آن، شروع ماه رمضان است. هرچند در روزهای ابتدایی رمضان اعلام شد که بلیت سینما پیش از اذان مغرب نیم‌بها است و سینماها پس از اذان نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما فروش کل هفته گذشته ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود که نسبت به دو هفته پیش حدود ۸ میلیارد تومان کاهش داشت. البته بازگشایی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها نیز در رخ دادن این موضوع بی‌تاثیر نبود.

اکرانی که چنگی به دل نمی‌زند

در روزهای گذشته و بعد از پایان تعطیلات نوروزی گزارش‌های متعددی از آمار فروش فیلم‌ها در ابتدای سال جدید منتشر شد. آماری که نشان می‌داد فروش سینماها چندان راضی‌کننده نیست. علاوه بر آمارها، صاحب‌نظران هم معتقدند که این فروش چنگی به دل نمی‌زند. در همین رابطه علی سرتیپی و محمدقاصد اشرفی گفتند که در مقایسه با اکران نوروزی ۱۳۹۸، مخاطبان بسیار کمی در سالن‌های سینما حاضر شده‌اند که دلیل این اتفاق، انتخاب نامناسب فیلم‌ها بوده است. با این حال، هر دو باور دارند که با توجه به شرایط جامعه، اکران نوروزی امسال را نباید شکست‌خورده دانست چون می‌تواند آغازی مناسب برای سال ۱۴۰۱ باشد.

اما در هفته‌ای که گذشت فروش سینماها نسبت به دو هفته پیش نصف شد حتی تعداد افرادی که به سینما مراجعه کردند نیز از ۴۰۷ هزار نفر به ۲۳۸ هزار نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

شروع طوفانی هادی حجازی‌فر با «موقعیت مهدی»

هفت فیلم نوروزی، هشت میلیارد تومان فروختند

ترکیب نهایی فیلم‌های اکران نوروزی، اعلام شد

مخاطبان اکران نوروزی بالاخره به یک میلیون نفر رسید

در پایان روز ۱۳ فروردین، فروش کلی هفت فیلم اکران نوروزی با حضور ۸۷۳ هزار تماشاگر به ۳۳ میلیارد تومان رسید و از آن‌جا که بلافاصله بعد از پایان تعطیلات، ماه رمضان شروع شد پیش‌بینی می‌شد که کم‌رونقی گیشه ادامه داشته باشد. در این راستا شورای صنفی نمایش مصوب کرد که در ماه رمضان هر روز تا پیش از افطار بلیت تمام سینماها در سراسر کشور نیم‌بها باشد و حالا پس از چند روز از اجرایی شدن این طرح، تعداد مخاطبان این فیلم‌ها به حدود یک میلیون و ۷۰ نفر و آمار فروش هم تا پایان روز پنج‌شنبه، ۱۸ فروردین‌ماه به ۳۹ میلیارد تومان رسیده است.

مخاطبان سینما نصف شدند، کجاست گیشه پُررونق؟!

براساس آمار درج‌شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینماها (سمفا) فیلم کمدی «سگ‌بند» به کارگردانی مهران احمدی با ۴۷۶ هزار و ۵۱۲ تماشاگر پرمخاطب‌ترین فیلم اکران نوروزی است.

فیلم دفاع مقدسی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر در رتبه دوم پرمخاطب‌های جدول فروش قرار دارد که تعداد تماشاگرانش از ۲۲۶ هزار نفر بیشتر بوده است.

سومین فیلم پرفروش این نوبت اکران، کمدی «شادروان»‌ ساخته حسین نمازی است که بیش از ۱۷۰ هزار قطعه بلیت فروخته است.

فیلم پلیسی_امنیتی «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان هم با حدود ۱۲۳ هزار و ۴۰۰ هزار تماشاگر جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است.

در جایگاه پنجم جدول فروش اکران نوروزی فیلم «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان قرار دارد که با میزبانی از ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ تماشاگر، حدود ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بلیت فروخته است.

فیلم کودک و نوجوان «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری از ۱۸ اسفند که اکرانش آغاز شد ۱۱ هزار و ۶۰۰ قطعه بلیت فروخت و فیلم «قدغن» هم که در انتهای جدول فروش قرار دارد، پس از یک ماه اکران فقط پنج هزار و ۹۲۳ تماشاگر داشت و فروش این دو فیلم روی هم رفته، هنوز به یک میلیارد تومان نرسیده است.

به این ترتیب با توجه به نیم‌بها شدن بلیت سینماها اگرچه کمی به فروش فیلم‌ها اضافه شده است اما این تصمیم برای همه فیلم‌ها کارساز نبوده و فقط بعضی از آن‌ها توانسته‌اند به فروش بیشتری برسند. بر همین اساس است که برخی صاحب نظران معتقدند جدا از موضوع قیمت بلیت باید در چینش و انتخاب فیلم‌ها هم تغییرات جدی صورت گیرد.

جدول فروش فیلم‌های روی پرده که اطلاعات آن در جدول زیر است از سامانه سمفا، برداشته شده است:

فیلم‌ها کارگردان زمان اکران میزان فروش هفتگی میزان فروش کل
«سگ بند» مهران احمدی ۲۵ اسفند ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان
«موقعیت مهدی» هادی حجازی‌فر ۱۸ اسفند ۱میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ۷میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان
«شادروان» حسین نمازی ۲۵ اسفند ۱ میلیاد و ۲۷۰ میلیون تومان ۶میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان
«روز صفر» سعید ملکان ۲۵ اسفند ۱ میلیارد و ۲۸۰میلیون تومان ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان
«مرد بازنده» محمدحسین مهدویان ۲۵ اسفند ۹۰۰ میلیون تومان ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان
«گل به خودی» احمد تجری ۱۸ اسفند ۵۷ میلیون تومان ۴۲۰ میلیون تومان
«قدغن» مجید مافی ۱۸ اسفند ۱۶ میلیون تومان ۲۱۰ میلیون تومان

۲۵۹۲۴۵

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا