فرهنگ و هنر

«محسن پرویز» گزینه جدی معاونت رئیس‌جمهور و ریاست کتابخانه ملی

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، پس از انتصاب وزیر فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم و ابلاغ برخی احکام مدیران، حالا تغییرات در برخی نهادهای فرهنگی که انتصابات آنها با دستور رئیس جمهور انجام می‌شود کم کم در مرحله اجرا قرار گرفته و احکامشان صادر می‌شود.

یکی از این نهادها، «سازمان اسناد و کتابخانه ملی» است که رئیس آن با حکم ریاست جمهوری مسئولیت گرفته و بر این صندلی ریاست سازمان تکیه می‌زند. از این رو یکی از گزینه‌های نزدیک به صندلی ریاست کتابخانه ملی «محسن پرویز» است.

بر اساس این گزارش، پرویز با توجه به رزومه و تجربه خود در امر مدیریتی یکی از افرادی است که نامش به شکل جدی برای کتابخانه ملی مطرح است. او سال ۱۳۴۲ در تهران به دنیا آمد، سال ۱۳۶۰ در رشته ریاضی فیزیک دیپلم گرفت و به سربازی رفت. پرویز دوران سربازی را در سپاه پاسداران و مناطق جنگی غرب گذراند. از سال ۱۳۷۴ هم‌زمان با تحصیلات تکمیلی و تخصصی خود به تدریس در دانشگاه پرداخت و در عین حال از فعالیت‌های فرهنگی و مطبوعاتی نیز غافل نماند.

او از طریق نوشتن داستان‌ها، گزارش، مقاله و نقد ادبیات داستانی با بعضی از نشریات کشور همکاری داشت.

بعضی از آثار او عبارتند از: داستان‌های بلند معلم خودمانی و بوی گل، بوی او و مجموعه داستان‌های عبدالله، دیگر از پرستوها خبری نیست، آن روز در کنار تو، ستاره‌ای در زمین، گنجشک و غربیل و ستاره. او از سال ۱۳۸۵ با حکم محمدحسین صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سمت معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد.

از اولین فعالیت‌های پرویز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، لغو یارانه کاغذ بود. او هدف از انجام این کار را اعطای یارانه به کتاب‌ها به عوض ناشران دانست. پرویز در چهار دوره رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود و در دوران تصدی او، پس از دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تغییر مکان نمایشگاه، نمایشگاه کتاب تهران به مصلای امام خمینی منتقل شد.

از جمله کارهای بنیادین وی در امور کتاب و کتابخوانی، در این مدت، برقراری جوایزی چون جلال آل احمد، گام اول، کتاب فصل احیا و تقویت دو جشنواره پروین اعتصامی و شعر فجر، برگزاری نخستین همایش شاعران ایران و جهان، تأسیس خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به عنوان تنها خبرگزاری تخصصی کتاب در ایران و جهان و بنیاد ادبیات داستانی و… بوده‌است. پرویز به مدت کوتاهی پس از پایان مسئولیتش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ریاست هیئت مؤسس انجمن قلم ایران انتخاب شد و اکنون رئیس است.

با توجه به نارضایتی‌های موجود در کتابخانه ملی (اینجا بخوانید) که این روزها گزارش‌هایی از آن منتشر می‌شود بعید نیست به زودی حکم ریاست این سازمان ابلاغ شود.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا