همدان

لزوم تقویت مسوولیت‌پذیری و تبدیل دانش‌آموز منفعل به متربی فعال

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمد پورداود بعد از ظهر امروز در همایش تجلیل از معلمان جهادی استان همدان اظهار کرد: بسیج در همه عرصه‌ها بی‌ادعا و پرعمل ظهور و بروز کرده و در صحنه دفاع مقدس، فراز و فرودهای نشات گرفته از توطئه‌های دشمنان انقلاب اسلامی و اخیرا هم در مساله کرونا درخشش ویژه داشته است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش کانون خلق دنیای آینده است گفت: معلمان بسیجی به عنوان افسران سپاه پیشرفت جامعه برای پرورش انسان‌های مجاهد و اهل عمل در تراز دانش‌آموزان جمهوری اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نبوده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان خاطرنشان کرد: در دستگاه تعلیم و تربیت فرهنگیان بسیجی ضمن اهتمام به تزکیه و تعلیم باید هر روز بیشتر از دیروز به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: آنها باید به مبانی اساسی تربیت اسلامی یعنی مبانی هستی‌شناسی و انسان‌شناختی ورود پیدا کرده و نسل آینده را با شناختی عمیق برای ورود به تمدن عظیم نوین اسلامی جهت‌دهنده باشند.

پورداود با اشاره به اینکه سنت‌های الهی همواره بر زندگی انسان حاکم است گفت: خداوند متعال علاوه بر سنت عامه و حرکت مناسب آدمی به سوی کمال، سنت‌هایی چون ابتلا و امتحان، استدراج و امهال را بر گسترده زندگی انسان حاکم کرده است.

وی  یادآور شد: آگاهی نسبت به سنن تاریخی و تیزبینی در شناخت بافت جوامع و تفسیر حوادث تاریخی و آشنایی با سرگذشت پیشینیان و روشن‌بینی به نهادها، گرایش‌ها و سنن اجتماعی و عوامل شکل‌دهنده هر جامعه‌ای برای آدمی موجب شده تا با اقدامات مناسب و به موقع بتواند در تحولات اجتماعی ثمر بخش باشد.

مدرسه باید به ارزشمداری عقلانی و مسوولیت‌پذیری برسد

مدیرکل آموزش و پرورش همدان با بیان این که امروز مفاهیم ارزشمندی چون حیات طیبه، هویت، جامعه صالح، مدرسه صالح، تربیت تمام‌ساحتی نوعی امتحان الهی است گفت: به جاست با مطالعه صحیح در این مفاهیم دارای رویکرد معنوی و قرآنی، نسخه‌ای شفابخش برای تربیت اسلامی ارائه دهیم و قبل از آن مجهز و با رویکرد فناوری نوین آموزشی این مسائل مهم را در منظر دانش‌آموزان قرار دهیم.

وی بیان کرد: ما به دنبال تربیتی هستیم که یک فرایند تعاملی و زمینه‌ساز تکوین و تعالی پیوسته برای هویت دانش‌آموزان باشد که به صورت یکپارچه و بر اساس نظام معیار اسلامی و به منظور هدایت آنها در مسیر آماده شدن برای تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همه ابعاد باشد.

 پورداود با بیان اینکه اگر می‌خواهیم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که مخاطب اصلی آن نوجوانان و جوانان هستند به درستی دقیق و سریع جاری کنیم، بهترین مسیر آن سند تحول بنیادین است گفت: یکی از ضرورت‌های مهم در فلسفه تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی استقرار نظام تربیتی مبتنی بر اقتضائات جامعه اسلامی ـ ایرانی مستلزم تغییرات بنیادین در ابعاد و مولفه‌های نظام آموزش و پرورش است.

وی افزود: چرخش‌های تحول‌آفرین در این مسیر چراغ روشن فراروی ماست که باید مدرسه از نهادی آموزشی به نهادی فرهنگی اجتماعی و مولفه سرمایه انسانی تبدیل  شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه مدرسه باید به محوریت تقوی، ارزشمداری عقلانی و مسوولیت‌پذیری برسد گفت: مدرسه باید از یک سویه‌نگری در تربیت به مشارکت و مسوولیت‌پذیری ارکان و عوامل سهیم و موثر دست یابد و از دانش‌آموز منفعل در کلاس درس به متربی فعال در محیط تربیتی تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه باید دانش‌آموز از انباشت اطلاعات و حافظه محوری به کسب شایستگی‌ها در تمام ساحت‌های تربیت دست یابد ادامه داد: او باید از سازگاری با شرایط محیطی به هویت‌یابی و مقاومت در برابر شرایط نامساعد و تغییر آنها برسد.

سعی کردیم دانش‌آموزان عشایر از تحصیل عقب نمانند

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش همدان نیز با بیان اینکه آموزش در حوزه عشایر بسیار سخت و دشوار است چراکه دانش‌آموزان عشایر پراکنده هستند اما سعی کردیم دانش‌آموزان از تحصیل عقب نمانند اظهار کرد: مشکل دیگر ما در آموزش به دانش‌آموزان عشایر استان این است که کوچ عشایر از ۱۵ آبان ماه آغاز می‌شود و دانش‌آموزان باید نقل مکان کنند.

 معصومه خدابنده‌لو با بیان اینکه در این شرایط تصمیم بر این گرفته شد خودرو برای معلمان در نظر گرفته شد تا معلمان در مناطقی که عشایر حضور دارد، آموزش دهند گفت: سال گذشته ماموریت بررسی وضعیت دانش‌آموزان خوزستان و ایلام و … را به دستور مدیرکل آموزش و پرورش داشتیم و از نزدیک در وضعیت آموزشی عشایری که کوچ کرده بودند قرار گرفتیم.

وی با بیان اینکه در کارگروه توسعه مدیریت صحبت کردیم تا وقفه‌ای که در آموزش عشایر نباشد و تثبیت آموزش را در تابستان برای دانش‌آموزان داشته باشیم تا به کیفیت مطلوب برسند گفت: برای شرکت دانش‌‌آموزان عشایر در آزمون‌ها اقلام مورد نیاز تهیه کردیم.

دانشجویان معلم با فضای آموزش غریبه هستند/ لزوم ایجاد فضای کار با نومعلمان

یکی از معلمان جهادی و مدیر مدرسه منطقه قهاوند نیز در این جلسه از فعالیت معلمان جهادی در ایام کرونا در مناطق محروم همدان سخن گفت و  اظهار کرد: معلمی ایثار و گذشت است و معلمان در ایام کرونا با مشکلات زیادی در آموزش و تربیت دانش‌آموزان مواجه بودند.

نرگس محمدی با اشاره به اینکه در ایام کرونا ابتدا برخی دانش‌آموزان گوشی نداشتند که با دریافت وام‌ از کمیته امداد نسبت به حل این مشکل اقدام شد افزود: معلمان ما در ایام کرونا با هزینه‌های شخصی سعی می‌کردند در مناطق محروم حضور داشته باشند تا دانش‌آموزان از تحصیل جا نمانند.

جایگاه معلمان جهادی شناخته شود

پیمان ابراهیمی نیز از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان خواستار فراهم کردن فضای کار برای نومعلمان شد و اهمیت به هویت بخشی در فضای آموزش و پرورش اظهار کرد: دانشجویان معلم با فضای آموزش غریبه هستند، تعاملی در فضای دانشگاه فرهنگیان نیست تا کادرسازی برای آموزش و پرورش انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه با بی‌میلی دورترین ابلاغ را به دانشجویان معلم داریم گفت: نسبت به معلمان جهادی تفاوت نگرش وجود دارد.

این دانشجومعلم با بیان اینکه وظیفه آموزش و پرورش این است که جایگاه معلمان جهادی شناخته شود افزود: متاسفانه آموزش و پرورش می‌گوید بسیج فرهنگیان این مهم را انجام دهد و بسیج فرهنگیان نیز سهمیه در نظر می‌گیرد در حالی که باید همه این افراد دیده شوند.

وی با تاکید به اینکه از مدیرکل آموزش و پرورش می‌خواهیم به عنوان مسوول در شهرستان‌ها به ویژه مناطق محروم از نزدیک شاهد فعالیت دانشجو معلمان باشند افزود: اگر برای تحول در آموزش و پرورش هستیم با دانشجویان معلم رقم می‌خورد و باید به آنها توجه کرد.

ابراهیمی با بیان اینکه می‌خواهیم شبکه جهادی معلمان دهه ۹۰ را با محوریت معلمان دهه ۶۰ تشکیل دهیم گفت: چندین سال است از سند تحول بنیادین می شنویم اما این سند با نیروی معلمان و دانشجومعلمان و نو معلمان اجرایی خواهد شد. چطور است دانشجو معلمان بعد از دو سال در دانشگاه فرهنگیان صلاحیت ندارند اما سرباز معلم همان روز ابلاغ می‌گیرد!

 یکی از معلمان منطقه عشایر استان همدان نیز به مشکلات موجود پرداخت و اظهار کرد: همدان ۷۰۰ دانش‌آموز عشایر دارد و در این زمینه کمبود معلم احساس می‌شود.

انتهای پیام/89026/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا