قزوین

لزوم تخصیص اعتبار ۱ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومانی برای اصلاح راه‌های روستایی قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، جواد حق‌لطفی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین در نشست خبری که ظهر امروز در محل این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: در آستانهٔ هفتهٔ حمل‌ونقل جاده‌ای قرار داریم، تلاش ما این است که از حداکثر ظرفیت خود جهت خدمات‌دهی به مردم استفاده کنیم.

وی افزود: نخستین روز دی‌ماه تحت‌عنوان روز راهدار نامگذاری شده است، از جمله برنامه‌هایی که به همین مناسبت طی روزهای آتی برگزار خواهد شد، دیدار با نمایندگان استان قزوین، برنامهٔ گرامیداشت روز راهداری، تقدیر از رانندگان نمونه، برنامهٔ اهدای خون و کمک به آزادی زندانیانی که به‌علت اتفاقات رانندگی در زندان به‌سر می‌برند، است.

حق‌لطفی اظهار کرد: از دیگر برنامه‌های این هفته، افتتاح 6 پروژه به‌مناسبت هفتهٔ حمل‌ونقل است؛ این پروژه‌ها عبارتند از افتتاح 2 مجتمع خدماتی رفاهی با اعتبار 50 میلیارد تومان و نیز پل‌سازی، مقاوم‌سازی پل‌ها و ایمن‌سازی و آسفالت محورهای مواصلاتی استان با اعتباری بالغ بر 13 میلیارد تومان، که مجموع اعتبار مورد نیاز برای این پروژه‌ها 63 میلیارد تومان بوده است.

این مسؤول بیان کرد: در گذشته عوامل منجر به تصادف عبارت بودند از عامل انسانی، خودرو و عوامل جاده‌ای؛ اما اکنون در رویکرد جدید موضوعات جدیدتری مانند امداد و اورژانس جاده‌ای و قانون‌مداری و برخورد با متخلفین نیز به این عوامل افزوده شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین ادامه داد: رویکرد وزارت راه و سازمان راهداری این بود که در راستای ارتقای ایمنی جاده‌ها، حفاظ میانهٔ آزادراه‌های کشور را ارتقا دهند، این اتفاق در استان قزوین از سال 1396 آغاز شده و پیش‌بینی ما این است که تا انتهای سال جاری شاهد باشیم که آزادراه تهران تکمیل شود، این آزادراه اکنون پیشرفت 92 درصدی دارد، این پروژه 130 کیلومتر تعریف شده است و تاکنون حدود 40 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

وی ضمن اشاره به در دستور کار قرار داشتن رفع نقاط پرتصادف، خاطرنشان کرد: شناسایی نقاط پرتصادف و نقاط دارای تصادف نیز در استان شناسایی شده است، 72 نقطه در این سال‌ها شناسایی شده است و ایمن‌سازی آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است، 56 نقطه از این نقاط حذف شده است و ایمن‌سازی 16 نقطهٔ باقی‌مانده نیز نیازمند 33 میلیارد تومان اعتبار است و به تناسب اعتباری که در اختیار ما قرار می‌گیرد، ایمن‌سازی آن ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

حق‌لطفی بیان کرد: در ادامهٔ موضوع ایمن‌سازی جاده‌ها، مبحث توسعهٔ مجتمع‌های خدمات رفاهی قرار دارد، اکنون 36 مجتمع خدمات رفاهی با 573 هزار مترمربع در استان وجود دارد؛ اکنون 21 مجتمع خدمات رفاهی با 600 هزار مترمربع در جاده‌های استان در حال ساخت است که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری 3 الی 4 مورد از این مجتمع‌ها به بهره‌برداری برسند و در نهایت تا سال 1402 همهٔ این مجتمع‌ها به بهره‌برداری خواهند رسید.

این مسؤول تصریح کرد: دیدگاه ما این است که از این مجتمع‌های خدمات رفاهی نیز در راستای ایمنی جاده‌ها بهره‌مند شویم، زیرا رانندگان در رانندگی‌های طولانی‌مدت خسته شده و پس از رانندگی لازم است در این مکان‌ها به استراحت بپردازند.

حق‌لطفی عنوان کرد: طول شبکهٔ راه‌های روستایی استان 5 هزار و 300 کیلومتر است که بیش از 50 درصد از این میزان راه‌های آسفالت هستند، 693 کیلومتر راه شوسه نیز در روستاهای بالای 20 خانوار وجود دارد، 1965 کیلومتر نیز راه‌های خاکی وجود دارد که عمدتاً یا راه‌های میان‌بر بوده یا مربوط به روستاهایی هستند که زیر 20 خانوار جمعیت دارند.

وی ادامه داد: اولویت وزارت راه و سازمان راهداری، به ترتیب بحث روستاهایی است که بالای 100 خانوار، سپس بالای 50 خانوار و در نهایت بالای 20 خانوار جمعیت دارند که مجموع این راه‌ها در استان 693 کیلومتر است که اعتبار مورد نیاز برای اصلاح و ایمن‌سازی این راه‌ها 1 هزار و 40 میلیارد تومان است.

این مسؤول یادآور شد: 30 درصد از راه‌های روستایی آسفالت موجود نیز به دلایلی از قبیل طولانی بودن عمر آن ها، عبور بارهای خارج از ظرفیت و عبور بارهای غیرمجاز معادن خراب هستند.

وی افزود: برای رسیدن به نقطهٔ آسایش در راه‌های روستایی، در مجموع نیازمند 1 هزار و 840 میلیارد تومان اعتبار هستیم که مصوبات امسال ما در حوزهٔ راه‌های روستایی 177 میلیارد تومان بوده است که این عدد تنها 9 درصد رقم مورد نیاز است.

حق‌لطفی اظهار کرد: از ابتدای سال 1400 تاکنون 59 کیلومتر آسفالت در راه‌های روستایی ریخته شده است، در برنامهٔ ما این‌گونه برنامه‌ریزی شده است که 70 کیلومتر از راه‌های روستایی استان در سال 1400 و 70 کیلومتر از راه‌های روستایی در سال 1401 آسفالته شوند، از تمام توان و ظرفیت خود در این راستا استفاده خواهیم کرد، اما متأسفانه قیمت قیر گران شده است و موضوع آسفالت را دچار کندی می‌کند.

وی بیان کرد: 1 هزار و 370 کیلومتر راه شریانی و راه اصلی در استان داریم که به لحاظ میانگین بین‌المللی باید سالیانه 3 الی 6 درصد ارزش راه‌ها را صرف نگه‌داری این راه‌ها کنیم، ارزش راه‌های ما 50 هزار میلیارد تومان است، سالیانه باید حدود 2 هزار میلیارد تومان برای نگه‌داری مطلوب راه‌ها داشته باشیم که 10 درصد آن را در اختیار داریم.

مدیرکل راه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین در پایان عنوان کرد: 46 دوربین ثبت تخلف در استان قزوین وجود دارد که از این تعداد، 36 دوربین روشن و سالم هستند، البته این تعداد دوربین‌های سالم متغیر است و ممکن است این عدد کمتر یا بیشتر نیز بشود، علت آن نیز سرقت کابل و پایه‌ها و پنل، تصادفات و حتی شلیک به این دوربین‌ها است؛ در صدد هستیم مشکلات باقی دوربین‌ها را نیز رفع کنیم که قطعات برخی از آن‌ها به‌دلیل تحریم‌ها امکان ورود به کشور را ندارند.

انتهای پیام/

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا