اقتصادی

قیمت خرید توافقی زعفران 20 میلیون و 400 هزار تومان ابلاغ شد

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز اسماعیل قادری‌فر مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران، در صبحانه کاری با خبرنگاران از ابلاغ سیاست‌های حمایت از زعفران توسط وزیر جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: در این برنامه قیمت خرید توافقی هر کیلو زعفران برای سال جاری 20 میلیون و 400 هزار تومان تعیین و ابلاغ شد.

وی در عین حال گفت: سازمان تعاون روستایی پیش از ابلاغ قیمت خرید توافقی در سه استان خراسان‌های شمالی، جنوبی و رضوی، مراکز خرید خود را فعال کرده بود.

قادری‌فر که چند هفته‌ای است به این سمت در دولت سیزدهم منصوب شده، قول داد که شفافیت‌ خریدهای تضمینی به ویژه در حوزه زعفران که محصول ارزآور و مهم برای کشور است، با قوت ادامه یابد و مرتب خریدها و قیمت‌های فروش آن اطلاع‌رسانی شود.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران در ادامه تاکید کرد: تنظیم‌گری هوشمند یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در بخش کشاورزی به ویژه سازمان تعاون روستایی اجرایی می‌شود که از این طریق بسیاری از واسطه‌گری‌ها از بین خواهد رفت.

به گفته قادری‌فر تفاوت قیمت برخی محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره 700 درصد هم می‌رسد و زمانی که گوجه فرنگی، پیاز و یا سیب زمینی در کرمان به500 تومان هم خریداری نمی‌شد، در شهر به کیلویی 8 هزار تومان و یا بیشتر به فروش می‌رفت.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران همچنین توانمندسازی تعاونی‌های روستایی و تشکل‌ها را یکی از راهکارهای عبور از کشاورزی سنتی به مدرن عنوان کرد و گفت: از این طریق علاوه بر تقویت تولید داخل و سیستم بازاررسانی و توزیع می‌توان سهم بخش کشاورزی از بازارهای بین المللی را نیز افزایش داد.

به گزارش فارس، مشکلات بخش کشاورزی در دهه‌های گذشته بیشتر در حوزه بازار بوده و بخش تولید به هر قیمتی تولیدات خود را ادامه داده است، اما این نارسایی ضربات مهلکی بر پیکره بخش وارد کرده است.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی در این دوره باید جایگاه نخبگان باشد گفت: بسیاری از فارغ‌التحصیلان این حوزه بیکار هستند و می‌توان از آنها در قالب تیم‌های خبره و توانمند استفاده کرد که از هم اکنون به کارگیری آنها در استارتاپ‌های بخش کشاورزی آغاز شده است.

به گفته قادری‌فر 10 هزار استارتاپ فعال در کشور وجود دارد که 20 درصد آن در زنجیره ارزش فعالیت می‌کند.

وی در عین حال توجه به بخش کشاورزی را بسیار ضروری عنوان کرد و گفت:‌ اقتصاد کشاورزی می‌تواند نجات‌بخش اقتصاد کشور باشد که علاوه بر ظرفیت‌های تولید ظرفیت‌های بسیاری در حوزه‌های جانبی این بخش مانند توریسم کشاورزی وجود دارد.

* تقویم کشاورزی راه‌اندازی می‌شود

در ادامه این نشست علیرضا جاوید عربشاهی مدیر مرکز ارتباطات، امور مجلس و استان‌ها هم به راه‌اندازی تقویم کشاورزی اشاره کرد و گفت: با اجرای این برنامه بسیاری از بی‌برنامگی‌ها در خریدهای تضمینی و یا حمایت از کشاورزان کاهش خواهد یافت.

عربشاهی تصریح کرد: متأسفانه در گذشته مشکلاتی در حوزه خرید توافقی وجود داشت، به طوری که سازمان تعاون روستایی دیر به خرید از کشاورزان اقدام می‌کرد و این زمانی بود که کشاورزان متضرر شده بودند.

وی اضافه کرد: سیب باغداران ارومیه و یا صیفی‌کاران در منطقه کرمان چندین هفته در دستشان می‌ماند و تازه سازمان تعاونی روستایی به خرید توافقی ورود می‌کرد و نتیجه نهایی مطلوب کشاورزان و باغداران نمی‌شد.

عربشاهی افزود: اگر همه برنامه‌های بخش کشاورزی مشخص است، مثلا زمان برداشت سیب یا صیفی و دیگر محصولات، بنابراین می‌توان پیشتر برنامه‌های خرید را پیاده کرد تا با ورود به موقع مانع از ضرر و زیان کشاورزان شد.

مدیر مرکز ارتباطات، امور مجلس و استان‌ها با بیان اینکه سامانه سوت‌زنی در سازمان تعاون روستایی راه‌اندازی می‌شود، گفت: در حال حاضر مشکلات زیادی در توزیع نهاده وجود دارد و دامداران گلایه می‌کنند که سهمیه‌های آنها به موقع نمی‌رسد و یا تخلفاتی در این زمینه وجود دارد. این سامانه به ما کمک خواهد کرد تا به موقع از مشکلات پیش آمده در حوزه ماموریت سازمان باخبر شویم و به موقع با آن مقابله کنیم.

وی از خبرنگاران هم خواست در این زمینه مشکلاتی که بین کشاورزان و مردم وجود دارد، به سازمان کمک کنند.

مخاطبان «فارس من» با ثبت سوژ ه هایی باعناوین «چرا نظارتی بر توزع محصولات کشاورزی نیست» و « برچیدن بساط دلالی با راه ارتباطی باغدار و فروشنده» درخواست رسیدگی کرده بودند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا