اقتصادی

عملیات نجات در ترکیه /طرح جدید اردوغان برای حفاظت از دارایی ترک‌ها ارائه شد

عملیات نجات در ترکیه /طرح جدید اردوغان برای حفاظت از دارایی ترک‌ها ارائه شد

به گزارش خبرگزاری recive، بر اساس حکمی که در روزنامه رسمی منتشر شده است، بانک مرکزی کشور حداکثر نرخ سودی که بانک ها برای حساب های سپرده ارزی و طلا تبدیل شده به لیر ترکیه دریافت می کنند را تعیین خواهد کرد.

این برنامه که توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام شد، با هدف تشویق دارندگان ارز خارجی به تبدیل وجوه خود به لیر و حفظ پس انداز خود به پول ترکیه است.

تحت این طرح دولت تضمین می‌کند که اگر سودی که در سررسید حساب دریافت می‌کنند کمتر از آن چیزی باشد که با نگه‌داشتن پس‌انداز به صورت ارزی به دست می‌آوردند، زیان‌ها را پوشش می‌دهد.

این طرح پس از سقوط لیر به پایین ترین سطح ۱۸.۴ در برابر دلار ایالات متحده در ۲۰ دسامبر رونمایی شد، پس از رونمایی از این طرح لیر ترکیه قدرت گرفت و سپس در سطوح فعلی کمی کمتر از ۱۴ نسبت به واحد پول ایالات متحده قرار گرفته است.

عملیات نجات در ترکیه /طرح جدید اردوغان برای حفاظت از دارایی ترک‌ها ارائه شد

اردوغان معتقد است که سیستم سپرده گذاری لیر موفقیت آمیز است؛ وی در این خصوص گفت:”‌ ما از اعتمادی که شهروندانمان به سپرده‌های ارزی حمایت شده نشان داده‌اند و از کاهش نوسانات در نرخ ارز و تداوم ثبات خرسندیم.”

از زمان اعلام این خبر، دولت این برنامه را به حساب‌های شرکتی تعمیم داد. بانک مرکزی جمهوری ترکیه (CBRT) همچنین اعلام کرد که صادرکنندگان باید ۲۵ درصد از درآمد ارز خارجی خود را به لیر تبدیل کنند.

نوسانات لیر پس از آن رخ داد که CBRT نرخ بهره معیار خود را ۵۰۰ واحد پایه کاهش داد و از ۱۹ درصد از سپتامبر به ۱۴ درصد رساند. چرخه تسهیل را متوقف کرد و نرخ سیاستی خود را در ماه گذشته ثابت نگه داشت.

به طور جداگانه، بانک مرکزی همچنین روز سه‌شنبه اعلام کرد قوانینی را صادر می‌کند که به ترک‌های مقیم خارج از کشور اجازه می‌دهد حساب‌های ارز خارجی خود را به حساب‌های لیری ویژه با بازدهی مرتبط با ارزش ارز تبدیل کنند.

۲۲۳۲۲۷

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا