اخبار ورزشی

عملکرد خیره‌کننده فرهاد و یحیی در لیگ بیست و یکم

عملکرد خیره‌کننده فرهاد و یحیی در لیگ بیست و یکم

به گزارش خبرگزاری recive؛ همه تیم‌های لیگ یکطرف، استقلال و پرسپولیس یکطرف؛ می‌پرسید چرا؟ به جدول لیگ نگاه کنید.
در نگاه عادی به جدول رده بندی تا پایان هفته نوزدهم، استقلال صدرنشین را می‌بینیم که 47 امتیاز کسب کرده و پرسپولیس با 42 امتیاز سایه‌ به سایه استقلال، کورس رقابت را رها نمی‌کند. تا اینجا چیز مهمی از جدول دست شما را نمی‌گیرد اما اگر سراغ آمار و ریاضیات برویم، آن وقت نکات شگفت‌انگیز استقلال و پرسپولیس ما را حیرت زده می‌کند.
میانگین امتیازی استقلال و پرسپولیس در لیگ ۲۱ در تاریخ لیگ برتر بی‌سابقه است. استقلال که حتی یک شکست هم تا اینجای لیگ ندارد، با میانگین امتیاز ۲.۴ شگفتی‌ساز اصلی لیگ است. البته میانگین امتیاز پرسپولیس هم در تاریخ لیگ بی‌سابقه است. شاگردان یحیی با ۲.۲ تیم دوم جدول هستند و رقابت نزدیکی با استقلال دارند. پرسپولیس تا اینجا تنها یک شکست داشته و علت عقب افتادن این تیم از استقلال همین 5 امتیاز است.
اما چرا این آمار برای ما جالب و جذاب است؛ کافیست به لیگ‌های قبل نگاه کنیم. بهترین آمار متعلق به تیم پرسپولیس در فصل بیستم است که میانگین امتیاز2.2 را به نام خود ثبت کرده است.
در فصل نوزدهم هم تیم‌های اول و دوم میانگین 2.2 و1.7 را به خود اختصاص دادند که باز هم پایین‌تر از آمار این فصل است.
شاید برای اولین ‌بار در تاریخ لیگ برتر باشد که استقلال و پرسپولیس تنها مدعیان قهرمانی هستند؛ این مقایسه‌ها به ما نشان می‌دهد که وقتی رقابت قهرمانی میان دو غول بزرگ قرمز و آبی باشد، آنها برای رسیدن به جام به تیمی رحم نمی‌کنند و همین تعقیب و گریز بالای جدول عامل اصلی بالا رفتن میانگین امتیاز پرسپولیس و استقلال است. اگر استقلال و پرسپولیس با همین قدرت لیگ را ادامه دهند و به پایان برسانند، لیگ بیست‌ویکم رکوردی جدید به نام خود ثبت می‌کند که محصول رقابت سرخابی‌هاست. هرچه این دو تیم بیشتر برنده شوند و امتیازات بیشتری جمع کنند، میانگین امتیازی دو تیم بالاتر می‌رود اما همه به خاطر داریم که معمولا نیم فصل دوم سخت‌تر از نیم‌فصل اول می‌شود چون امتیاز گرفتن از تیم‌های ته‌جدولی که برای سقوط می‌جنگند دشوار می‌شود. آنها برای امتیاز گرفتن با چنگو دندان می‌جنگند. رقابت با تیم‌های بالای جدول هم که برای سهمیه رقابت می‌کنند، سختی‌های خاص خود را دارد و تیمی که می‌خواهد جام را بالای سر ببرد، باید مشقت سختی گرفتن ۳امتیاز از رقبای بالای جدول را به جان بخرد و در بازیهای اصطلاحا ۶امتیازی پیروز شود.

لیگ امسال تا امروز جوری جلو رفته که بعید است تکلیف قهرمان به هفته آخر نکشد و همین موضوع بازی‌ها را هفته به هفته سخت‌تر اما جذاب‌تر می‌کند. اگر میانگین امتیازات دو تیم استقلال و پرسپولیس همین بماند یا ارتقا پیدا کند، از جنبه آماری می‌توانیم از تیتر «آبی و قرمز به رنگی که هرگز ندیده‌اید» استفاده کنیم و بنویسیم ۲۱ روی دست ۲۰؛ چرا که تا پیش از این فصل بهترین آمار متعلق به پرسپولیس در لیگ بیستم بود.

بیشتر بخوانید
حمله تند یحیی گل محمدی به مربی استقلال: حد و اندازه خودتان را بدانید!
اراده کنی، دوباره به استقلال برمی‌گردم/عکس
وقتی فرهاد مجیدی میان ستاره‌ها قد علم کرد/عکس

آشوبی: تنها دو تیم شانس قهرمانی دارند
فرزاد آشوبی بازیکن سابق سرخابی ها، خیلی از کیفیت لیگ راضی نیست. به نظر او تنها تیم های معدودی با کیفیت بالا بازی می کنند و بقیه سطح بالایی ندارند و حتی پیش بینی قهرمان را خیلی ساده می داند.
لیگ را چطور دیدی؟
واقعیت این است که لیگ در بحث کیفی به جز تیم های معدودی، متاسفانه با انتظارات خیلی فاصله دارند. برخلاف فصل قبل رقابت مشخص  وواضح است. در قسمتی از جدول رقبا مشخص هستند و کمی پیش بینی لیگ ساده تر است.
یعنی قهرمان از حالا مشخص است؟
بحث قهرمانی نیست. ما می دانیم دو تیم شانس قهرمانی دارند. پرسپولیس و استقلال . اما بقیه تیم ها وضعیت جالبی ندارند.
امسال برخلاف فصل های قبل تیم های بالای جدول میانگین امتیازی خوبی دارند. تا به حال هم این طور نبوده . به نظر شما دلیل این قضیه چیست؟
باید وضعیت تیم ها و بازیکنان تیم ها را بررسی کرد و اینکه چطور پیش فصل و نیم فصل را خوب از سر گذرانده اند.جواب کاملا فوتبالی است.
به نظر شما ثبات یحیی گل محمدی و فرهاد مجیدی چقدر در این مساله تاثیر گذار است؟
قطعا. پرسپولیس از این منظر  الگوی استانداردی برای بقیه باشگاه هاست تا یاد بگیرند مربیان و بازیکنانشان را حفظ کنند. شک نکنید ثبات کادر فنی و بازیکنان تاثیر زیادی در موفقیت تیم ها دارد.استقلال هم همین شرایط را دارد و این فصل هم ورودی و خروجی کمتری داشت، همین طور کادر فنی اش هم تغییر خاصی نکرد و اگر شرایطش خوب باشد و ثبات نتیجه خوب هم می گیرد.
فرهاد مجیدی امسال برخلاف فصل های قبل که از اواسط آن کار را دست می گرفت، از اول با تیم بود .
به هرحال ما درباره فوتبال ایران صحبت می کنیم، جایی که در آن استانداردهای  معمول خیلی مواقع رعایت نمی شود.خیلی مهم است که مربی تیمش را مطابق سلیقه و دیدگاه خودش انتخاب کند و برای مسابقات آماده. این فصل برای استقلال با حضور فرهاد مجیدی از اول فصل این اتفاق افتاد و از طرفی این تیم از نظر فنی رشد بیشتری کرده، هرچند سبک بازی اش جذابیت زیادی ندارد، ولی نتایج خیلی خوبی گرفته است. معلوم است که تلاش تیمی برای ادامه دار بودن مسیر وجود دارد و استقلال می تواند بهتر هم بشود.
اما انگار پرسپولیس این روزها خیلی روی نوار موفقیت نیست و به ویژه با تساوی که هفته نوزدهم در سیرجان گرفت، به انتقادات زیادی مواجه شده است.
بحث انتقاد نیست، ما باید با واقعیت روبرو شویم. پرسپولیس بعداز جدایی سه بازیکن فوق تاثیر گذارش، نتوانست خلا نبود آنها را پر کند و با آن فضا کنار بیاید و متناسب با آن کیفیت قبل بازیکن بگیرد. بنابراین همین مساله کار رابرای این تیم سخت کرده و البته باید مصدومیت آل کثیر را به آن اضافه کرد که دست مربی باز نبود و همین مساله شرایط را پیچیده تر کرده است. حتی اگر بازیکنان سطح بالا در خط حمله و هافبک، هافبکی که به احمد نوراللهی نزدیک باشد، جذب نکندف شرایطش را برای تکرار موفقیت ها خیلی سخت تر می کند.
فرهاد مجیدی در کادرش یک مربی ایتالیایی دارد، به نظر شما چقدر دفاع استقلال به کاتاناچویی ایتالیایی نزدیک شده ؟
به نظرم اصلا دفاع استقلال کاتاناچویی نیست.  استقلال آن جایی که میتواند بازی اش را به حریف تحمیل می کند و آنجایی که میتوانددفاع خوب را به نمایش می گذارد. در واقع اصلا خط دفاع استقلال با کاتاناچویی قابل مقایسه نیست، اما استقلال می تواند رشد کند.
251254

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا