اجتماعی

طر‌‌‌ح‌‌هایی برای سامان دادن به اوضاع شهرتهران/ سرانجام تبدیل وضعیت و استخدام در شهرداری

خبرگزاری فارس گروه شهری:انتخابات شورای ششم شهر و روستا 28 خرداد سال جاری برگزار شد.این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت 21 نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششمی‌ها در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت.

اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و  11 شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد و مدیریت شهری جدید شامل شهرداری و شورا برنامه‌های خود را مدتی است که شروع کرده‌اند.

درباره موضوعات مختلف در شهر تهران از جمله گردشگری پایتخت و برنامه‌های شورا در این زمینه، مشکلات کارکنان برج میلاد،اهش تعداد جلسات صحن شورا و تبدیل آن به هم اندیشی، برنامه شورای ششم جهت حمایت از سمن‌ها و گروه‌های جهادی، سرانجام استخدام، جذب نیرو و تبدیل وضعیت در شهرداری، آلودگی هوای تهران، توسعه حمل و نقل عمومی و … با سید احمد علوی، عضو شورای شهر تهران، رئیس کمیته گردشگری شورا و رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد در شورا به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

 هیچ کارفرمایی راضی به تاخیر افتادن دستمزد کارکنان خود نیست/ دغدغه رفاه تمام کارمندان و کارکنان را داریم

کارکنان برج میلاد به دلیل پرداخت نشدن مطالباتشان درخواست پیگیری از اعضای شورای شهر دارند در این زمینه  شورا چگونه ورود یافته و چه اقدامی انجام شده است؟

با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی موجود در کشور و تورمی که در 8 سال گذشته شاهد بودیم، شایسته نیست که حقوق و دستمزد کارمندان و کارکنان یک بخش یا واحد به تأخیر بیفتد. متاسفانه این اتفاق در تعدادی از کارخانه‌ها و شرکت‌ها و حتی شهرداری‌های سراسر کشور رخ می‌دهد و کارکنان آنها برای چندین ماه حقوق و دستمزد دریافت نکرده‌اند. 

البته فراموش نکنیم که مشکلات مالی مسبب این اتفاقات است و هیچ کارفرمایی راضی به تاخیر افتادن دستمزد کارکنان خود نیست. این اتفاق در برج میلاد هم رخ داد و مشکلات مالی مانع پرداخت دستمزد کارکنان شد.

 توجه داشته باشید که مطابق آیین نامه ها و قوانین برج میلاد از نظر تامین منابع تقریبا مستقل است و از آنجایی که درآمد برج میلاد به گردشگر و حضور شهروندان وابسته است، طی 2 سال گذشته که کرونا کسب و کارهای زیادی را مختل کرد، درآمد برج میلاد نیز کاهش داشت و همین امر سبب شد تا نتواند به تعهداتش عمل کند.البته همکاران ما در شورای شهر و شهرداری تهران دغدغه رفاه تمام کارمندان و کارکنان زیر مجموعه مدیریت شهری را دارند و برای تکرار نشدن این موضوع تمام تلاش خود را به کار خواهند بست.

شناسایی پروژه‌های نیمه تمام گردشگری تهران/ اصلی‌ترین برنامه‌های کمیته گردشگری 

در حوزه گردشگری پایتخت چه برنامه جامع به صورت کوتاه و بلند مدت مد نظر شورا هست و آیا شهروندان شاهد تغییراتی ملموس خواهند بود؟

یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های کمیته گردشگری این دوره شورای شهر، شناسایی پروژه‌های نیمه تمام، در حال انجام و یا معطل مانده حوزه شهری در موضوع میراث فرهنگی و گردشگری تهران است که با پیگیری، تمام سعی خود را می کنیم تا به انجام برسند و مورد بهره برداری قرار گیرند.

پیگیری احیاء و معرفی جاذبه ها و پتانسیل‌های گردشگری و دیدنی تهران با بهره گیری از نرم افزارهای تخصصی این عرصه، به عنوان راهنمای تهرانگردی توسط مجموعه های مربوطه در شهرداری تهران از برنامه های کوتاه مدت و جاری این کمیته است. 

همچنین توجه ویژه به مقوله زیباسازی شهری و مرمت و نگهداری میراث فرهنگی، خانه مشاهیر، موزه ها، کاخ ها و سایر بناهای دارای ارزش تاریخی و فرهنگی از دیگر برنامه های مدنظر برای شهر تهران بعنوان یک شهر هدف گردشگری محسوب می شود.افزایش تولید ناخالص داخلی، جذب سرمایه خارجی، کاهش بیکاری، کاهش فقر و کمک به توزیع درآمد از جمله مزایای اقتصادی رونق گردشگری شهری به شمار می رود و توجه به این موضوعات در رفع و کاهش مشکلات بسیار حائز اهمیت است.

 نرخ بلیت موزه های شهرداری یکپارچه می‌شود/ کسب درآمد پایدار از صنعت گردشگری

 یکپارچه کردن تابلوی راهنمای بناهای گردشگری، یکپارچه کردن نرخ بلیت موزه های شهرداری تهران از جمله دیگر اقداماتی است که باید در حوزه شورای شهر و مدیریت شهری تهران در این دوره پیگیری و تصویب شود تا بتوان به کسب درآمد پایدار از صنعت گردشگری، دست یافت.

در موضوع جلسات صحن علنی شورای شهر کیفیت مهم‌تر از کمیت است

آیا موافق کاهش تعداد جلسات صحن شورا و تبدیل آن به هم اندیشی هستید؟

من به شخصه معتقدم که کیفیت مهم‌تر از کمیت است. نمی گویم جلسات کاهش یا افزایش پیدا کند، بلکه می‌گویم بهتر است کیفیت مطالب مطرح شده در جلسات غنی شود. تصور نمی‌کنم که بنای همکاران ما در شورا کاهش تعداد جلسات باشد بلکه در ابتدای امر تلاش شده تا وقت بیشتری را برای آماده سازی طرح ها بگذارند و کمیته‌های تخصصی بیشتر و بهتر روی طرح ها و لوایح کار کنند.

 اولویت آماده سازی طرح های مختلف برای سامان دادن به اوضاع شهر است

طبیعتا زمانی که طرح یا لایحه قوی جهت بررسی در صحن وجود نداشته باشد، تشکیل جلسات آن کیفیت لازم را نخواهد داشت. بنابراین اولویت اکنون آماده سازی طرح های مختلف برای سامان دادن به اوضاع شهر است. البته که هر زمان لازم باشد روزهای یکشنبه نیز جلسات به صورت علنی برگزار خواهند شد.

 احیا اداره کل ایثارگران شهرداری تهران

پیگیری‌های شما درباره وضعیت ایثارگران در شهرداری تهران به کجا رسید و چه اقداماتی تاکنون انجام گرفته است؟

ببینید، فرآیند تبدیل وضعیت ایثارگران در شهرداری تهران به کندی پیش می‌رود و در تلاش هستیم این موضوع را پیگیری کنیم، شورای اسلامی شهر تهران به دنبال رسیدگی به وضعیت ایثارگران و خانواده شهدا در شهرداری تهران است.یکی از اتفاقاتی که می‌تواند در شورای اسلامی شهر تهران رخ دهد تشکیل یک ساختار موقت است که به دنبال تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل در شهرداری تهران باشد و بتواند وضعیت خانواده شهدا را در دستور کار خود قرار دهد.
 یکی از موضوعات دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد احیا اداره کل ایثارگران شهرداری تهران است که شورای اسلامی شهر تهران پیگیر این موضوع نیز خواهد بود.

 تبدیل وضعیت و استخدام با رفع ایرادات به زودی انجام خواهد شد/ نمی‌گذاریم حق کارکنان زایل شود

سرانجام استخدام، جذب نیرو و تبدیل وضعیت در شهرداری به کجا رسید؟

یکی از دغدغه های اصلی ما وضعیت معیشت و رفاه کارکنان شهرداری تهران است. حتما در جریان هستید که در روزهای آخر فعالیت شورای پنجم تصمیماتی در خصوص تبدیل وضعیت و استخدام کارکنان گرفته شد که  ایراداتی به آن وارد بود و با تلاش اعضای شورای ششم متوقف شد.  از همین جا خدمت شما عرض می کنم که این تبدیل وضعیت و استخدام با رفع ایرادات به زودی انجام خواهد شد و همکاران ما در شهرداری تهران نگران وضعیت قراردادهای خود نباشند. تمام سعی ما بر این است که بهترین تصمیمات برای کارکنان گرفته شود و نخواهیم گذاشت حق آنها زایل شود.

حمایت شورای ششم از سمن‌ها/ جلب و هدایت مشارکت تشکل‌های مردمی به سمت اقدامات و فعالیت های جهادی

شما به عنوان رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد در شورا چه برنامه‌هایی برای سمن‌ها در دستور کار دارید و آیا اقدام ویژه‌ای قرار است برای گروه‌های جهادی انجام دهید؟

ما بر مبنای اسناد بالادستی و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران برای ستاد سمن های شهر تهران در مدیریت شهری سه اولویت قائل هستیم اول ارائه خدمات و امکانات و حمایت ها به تشکل‌های مردمی و گروه های جهادی جهت افزایش توان آنها، دوم تسهیل ارتباطات و تعاملات تشکل‌های مردمی و گروه های جهادی با بخش های مختلف مدیریت شهری و دقت در شکل گیری صحیح مشارکت اجتماعی در بخش های مختلف مدیریت شهری و سوم ایجاد بسترهایی برای مشارکت و کمک تشکل های مردمی و گروه های جهادی در اداره شهر تهران همچنین برای تحقق این اولویت ها نیز 3 راهبرد را در دستور کار قرار داده ایم.

این 3 اولویت شامل ارتقاء فعالیت های جاری و اقدامات سابق؛ به معنای عدم توقف فعالیت های جاری به بهانه تغییر دوره که از مقدمات توسعه فعالیت ها است و پس از آن ارتقاء سطح برنامه های جاری، دوم جلب و هدایت مشارکت تشکل های مردمی به سمت اقدامات و فعالیت های جهادی، به معنای گسترش سطح، دامنه و میزان فعالیت های سمن ها به حد توان و فعالسازی همه ظرفیت های موجود و همچنین حمایت از گروه ها وتشکل های جهادی و سوم محله محوری، به معنای هدایت توان، ظرفیت و تخصص تشکل های مردمی به سمت مسائل و مشکلات پیش روی شهروندان در سطح محلات شهر تهران است.

در مجموع امیدواریم اقدامات و برنامه های ما در ستاد سمن‌ها بتواند محقق کننده یک دوره جهادی برای مشارکت و فعالیت سمن ها و گروه‌های جهادی در سطح شهر تهران باشد.

 وضعیت کنونی هوای تهران حاصل عملکرد سال‌های گذشته است/با اقدامات فوری نمیتوان جلوی آلودگی هوا را گرفت

آلودگی هوای تهران همزمان با آغاز پاییز دوباره دردسرساز شده و ذرات معلق دوباره در حال جولان است نظر و راهکار شما جهت مقابله با این موضوع که رفع و کاهش آن از مطالبات شهروندان تهران است، چیست؟ 

تهران سال‌ها است که گرفتار معضل آلودگی هوا شده است و بر اساس نظرسنجی‌هایی که بارها انجام گرفته در کنار موضوع ترافیک، رفع این مشکل هم از مطالبات شهروندان تهران محسوب می‌شود. در مورد آلودگی هوا باید ابتدا این مطلب را در نظر بگیریم که وضعیت کنونی حاصل عملکرد سالهای گذشته است و ما انتظار چنین اتفاقی را داشتیم. شما ببینید که در چند سال گذشته چه تعداد اتوبوس برای تهران خریداری شده است؟ چه تعداد واگن مترو به ناوگان ما افزوده شده است؟ عددها بسیار ناچیز است، حالا یا مشکلات مالی بوده یا اولویت‌های دوستان چیز دیگری بوده است. هر چه بوده سبب شده تا امروز در ابتدای پاییز چنین شرایطی داشته باشیم یا در تابستان تنها یک روز هوا در تهران پاک باشد. برای کنترل و کاهش آلودگی هوا کار بسیار است و با اقدامات فوری نمی توان جلوی آلودگی هوا را گرفت. 

سال‌های گذشته و قبل از کرونا که مردم را تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی وضعیت هوا مناسب نبود چه برسد به اکنون که توصیه پزشکان و مسئولان مبارزه با کرونا استفاده کمتر از حمل و نقل عمومی است. طبیعتا با واکسیناسیون و لغو دورکاری ها شاهد افزوده شدن به ترافیک نیز خواهیم بود.

  دور تا دور تهران را کارخانه های آلاینده مختلف احاطه کرده/ منع تردد شبانه از آلودگی هوا نکاست

از طرف دیگر در سال‌های گذشته دورتا دور تهران را کارخانه های مختلف احاطه کردن وضعیت آلایندگی این کارخانه ها به حدی است که حتی در زمستان سال گذشته که منع تردد شبانه اعمال می شد نیز از آلودگی هوا کاسته نشد.

راهکار ابتدایی اگرچه بازدهی فوری نخواهد داشت، توسعه حمل و نقل عمومی و اضافه کردن واگن مترو است. ما باید بتوانید از 100 درصد ظرفیت خطوط مترو و حمل مسافر استفاده کنیم که متاسفانه اکنون این مقدار خیلی کمتر است. قدم بعدی خریداری اتوبوس هایی با آلایندگی کم و نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی است. بسیاری از اتوبوس هایی که در زمان شهرداری دکتر قالیباف خریداری شده بود فرسوده شدن و نیاز به جایگزین دارند.از طرفی تعداد اتوبوس ها کم است و باید اضافه شود. خب همه این اقدامات هزینه بر است و نیاز به منابع مالی دارد. مجلس و دولت قول همکاری دادند و امیدواریم زودتر منابع تخصیص پیدا کند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا