آذربایجان شرقی

صندوق‌های کوچک، اما گره‌گشا / اشتغالزایی در شهر خوشه‌های طلایی با وام‌های اندک

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان-  تاکستان‌های زیبای انگور شهرستان ملکان را به شهر خوشه‌های رنگین مشهور کرده است در شهرستان ملکان  علاوه بر اشتغال در تاکستان‌ها و تولید انگور و کشمش‌های صادراتی و …کارگاه‌های زیادی دوشاب کشمش وجود دارد که باعث ایجاد اشتغال در این شهرستان شده است.

ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه نیز به کمک کشاورزان آمده و آنها را در توسعه و تجهیز کارگاه‌های مربوط به دوشاب‌گیری و .. کمک می‌کند.

سیامک علیپور، فرمانده پایگاه مقاومت  شهید ملکی در شهرستان ملکان است که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به تاسیس صندوق قرض‌الحسنه در شهرستان ملکان، اظهار داشت: دستورالعمل راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه از سوی بسیج سازندگی  در سال ۹۶ ابلاغ شد و بعد از بررسی‌های اولیه،  این صندوق در ابتدای سال ۹۷ راه‌اندازی گردید. در بدو تاسیس دارای ۴۵ نفر عضو بود و الان دارای ۶۵ نفر است.

جلسات اولیه و توجیهی با حضور هیات امنای مسجد و شورای پایگاه برگزار شد و دستورالعمل‌ها توسط تعدادی از همکاران که تجربه تشکیل و اداره کردن صندوق را داشتند به عنوان تسهیل‌گر آمده و برنامه صندوق و نحوه پس‌انداز و اخذ وام را اعلام کردند.

اول به هیات امنای مسجد و سپس به اعضای محل و پایگاه اعلام عمومی شد و مورد استقبال قرار گرفت.

وی ادامه داد: اعضای صندوق به سه گروه تقسیم شدند که گروه اول ماهانه ۱۰ هزار تومان، گروه دوم ۲۰ هزار تومان و گروه سوم ۳۰ هزار تومان ماهانه به حساب صندوق واریز می‌کنند. اعضای صندوق در ابتدا به مدت یک‌سال پس‌انداز کردند و بعد از آن درخواست وام داشتند.

کمک 10 میلیونی خیر ملکانی به صندوق

در حال حاضر اعضای صندوق به پنج گروه تقسیم شده است که از ۱۰ هزار تا ۸۰ هزار تومان واریز می‌کنند. افرادی که بعد از یک‌سال وام می‌گیرند با سود دو تا سه درصد  وام را بازپرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به مشارکت افراد خیر در این صندوق گفت: یکی از خیران ملکانی ۱۰ میلیون تومان به صندوق قرض‌الحسنه کمک کرد و کار صندوق رونق گرفت.

 

وام‌هایی که چراغ خیاط‌خانه را روشن کرد

در سال ۹۸ اولین وام به  سه نفر خانم به مبلغ هشت میلیون تومان پرداخت شد. این خانم‌ها با این مبلغ کارگاه خیاطی راه‌اندازی کردند، خانم‌هایی که مغازه داشتند ولی چون نمی‌توانستند چرخ تهیه کنند با وام‌های دریافتی ما مشغول به کار شده و هر کدام برای یک نفر اشتغال‌زایی کرده‌اند. بعد این خانم‌های خیاط با کمک بسیج پروانه فعالیت گرفته و به کمیته امداد معرفی شده و از وام‌های اشتغال‌زایی  آن به مبلغ ۵ الی ۳۰ میلیون تومان بهره‌مند شدند و الان هر کدام از این خانم‌های خیاط برای سه یا چهار نفر کارآفرینی کرده‌اند. این کارگاه‌ها شامل کارگاه خیاطی، گلدوزی و لحاف‌دوزی است.

این خانم‌ها در کارگاه‌های خود لباس بیمارستانی( گان)، ماسک، سرویس جهیزیه و لباس زنانه خانگی یا مجلسی سفارش گرفته و می‌دوزند.

در کارگاه لحاف‌دوزی نیز انواع لحاف و تشک بچه‌گانه و بزرگسال دوخته می‌شود و لحاف کرسی نیز از دیگر سفارش‌های دوخته شده در این کارگاه است.

عرق‌گیری گیاهان دارویی

وی، یکی دیگر از کارگاه‌های راه‌اندازی شده توسط وام قرض‌الحسنه را ‌کارگاه عرقیجات گیاهی اعلام کرد و افزود: یکی از خانم‌های عضو صندوق قرض‌الحسنه با اخذ وام به مبلغ ۵۰ میلیون با بازپرداخت سود ۶ درصدی کارگاه عرقیجات گیاهی راه‌اندازی کرده و از این طریق کارگاه خود را تجهیز و توسعه داده است.

 در کارگاه این بانوی کارآفرین تعدادی از خانم‌های بی‌سرپرست و  بدسرپرست با وی همکاری می‌کنند. آنها با مشارکت همدیگر عرق گیاهان دارویی مانند نعناع، بیدمشک، کاکوتی، پونه، بادرنجبویه، گل‌محمدی، تره را هم به صورت خشک کرده و هم به صورت عرق‌گیری فرآوری کرده و به بازار مصرف ارسال می‌کنند.

با پرورش قارچ پولدار شوید

مسوول صندوق قرض‌الحسنه شهید ملکی  ادامه داد: تجهیز و توسعه سالن پرورش قارچ یکی دیگر از پروژه‌های اشتغال‌زایی و کارآفرینی است که با کمک و وام اخد شده از صندوق توسعه یافته است.

یکی از جوانان عضو صندوق در سال ۹۹ مبلغ ۱۰ میلیون تومان وام گرفته و سالن پرورش قارچ خود را توسعه داده و اکنون از بسیج سازندگی به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان وام درخواست کرده است تا دوباره تعداد سالن‌های پرورش قارچ را افزایش داده و برای ۱۰ تا ۱۵ نفر اشتغال‌زایی کند. اگر مجوزهای مربوطه از سوی سازمان جهاد کشاورزی و صنعت و معدن حل شود سالن پرورش قارچ ظرفیت اشتغال‌زایی بیشتری دارد.

 

شیرین‌کام شوید

شیرین کردن کام همشهریان ملکانی از دیگر مواردی بود که افراد می‌توانند با اخذ وام از این صندوق قرض‌الحسنه علاوه بر اینکه برای خود درآمدزایی می‌کنند می‌توانند برای همشهریان خود خاطرات شیرینی رقم بزنند.

 علیپور با اشاره به پرداخت وام به یکی از اعضای صندوق که مهارت قنادی و شیرینی‌پزی داشت، خاطرنشان کرد: یکی از اعضای صندوق با وام اولیه ۱۰ میلیون تومانی و سرمایه اولیه خودش مغازه قنادی باز کرد و یکی از خیران نیز برایش یخچال خرید و با وام دوم ‌که مبلغ آن ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است مغازه قنادی خود را بزرگتر کرده و توسعه می‌دهد.

وام بهنیه‌سازی کشمش

علیپور از اعطای وام به یکی از شهروندان ملکانی خبر داد و یادآور شد: از طریق بسیج سازندگی به یکی از فعالان اقتصاد مقاومتی وام  پرداخت شده است که با استفاده از این وام و خرید ماشین‌آلات و دستگاه‌های خاص کشمش را در سه نوع بهینه‌سازی کرده و پس از جدا کردن ضایعات  کشمش آن را در سه نوع جدا و بسته‌بندی می‌کند.

وی ادامه داد: کشمش‌های درجه یک و دو برای صادرات بسته‌بندی می‌شود و کشمش‌های ریز که از آن به عنوان درجه سه نام برده می‌شود در قنادی‌ها و پخت شیرینی استفاده می‌شود.

وامی که ۱۵ راس گوسفند شیری خرید

همچنین یکی از وام‌های ۱۰ میلیون تومانی این صندوق نصیب خانواده‌ای شد که دچار فقر مالی بودند و با وام گرفته شده ۱۵ راس گوسفند شیری خریده و با نگهداری این گوسفندان و تولید و فروش محصولات لبنیاتی برای خانواده خود درآمدزایی می‌کند.

مسوول صندوق قرص الحسنه شهید ملکی با اشاره به تعداد وام‌های پرداخت شده، تصریح کرد:از سال ۹۷ وام‌هایی به مبلغ پنج  تا ۱۰ میلیون تومان پرداخت شده و از سال ۹۸ تا کنون وام‌هایی به مبلغ ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان پرداخت شده است.

۱۰ فقره از این وام‌ها برای اشتغالزایی، ۶ فقره وام کمک هزینه تحصیلی، وام معیشتی به مبلغ یک و نیم میلیون تومان با پرداخت سه درصد داده شده است‌.

علیپور ادامه داد: همچنین از بانک انصار یک فقره وام به مبلغ ۱۰ میلیون تومان گرفته و به حساب صندوق اضافه شد تا در جهت کیفی‌سازی اقدامات و وام‌های صندوق استفاده شود.

تاسیس شرکت تعاونی تولیدی و توزیعی با حمایت صندق قرض‌الحسنه

علیپور از راه‌اندازی شرکت تعاونی تولیدی و توزیعی روستای تپه اسماعیل‌آباد خبر داد و افزود: این شرکت تعاونی دارای ۴۲ هکتار زمین است که یک و نیم هکتار آن پسته‌زار و چهار هکتار آن یونجه‌زار است که به صورت اجاره به اعضای صندوق واگذار شده است.

این شرکت تعاونی همچنین دارای ۳ حوضچه پرورش ماهی به مساحت پنج هکتار است که قابلیت پرورش ۲۵ تن ماهی را دارد.

کارگاه پنیرسازی، کارگاه زغال مصنوعی، کارگاه توزیع کود شیمیایی و سم به کشاورزان،کارگاه موزائیک‌سازی، تولید گرانول پلاستیکی ( ضایعات پلاستیکی به ماده خام و اولیه پلاستیک) تبدیل می‌شود.

وی متذکر شد: این شرکت تعاونی قبلا راه‌اندازی شده بود ولی راکد مانده بود ما در قالب صندوق قرض‌الحسنه این شرکت تعاونی را احیا کردیم  و برای اعضای صندوق به نوعی اشتغال‌زایی شده است.

علیپور در پایان صحبت‌های  خود با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در پایگاه خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های محوری پایگاه برگزاری حلقه صالحین در چهار گروه و سطح است. سطح یک برای نوجوانان، سطح ۲ برای جوانان، سطح ۳ برای بزرگسالان و سطح ۴ ویژه پیشکسوتان است و در کنار حلقه صالحین، برگزاری نشست سیاسی، کلاس‌های قرآنی در دارالقرآن از دیگر برنامه‌های پایگاه مقاومت شهید ملکی است.

انتهای پیام/60020/س


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا