آذربایجان غربی

صادرات ۸۵ درصد تولیدات عسل آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، رضا یوسفی رضایی در جلسه هم اندیشی و بررسی مسائل ، مشکلات  زنبورداران استان، اظهار داشت:  طبق آخرین سرشماری زنبورستانها در سال ۹۹، ۲۲ هزار و ۹۷۱ تن تولید عسل در استان تولید شده است که امسال به دلیل خشکسالی و تغییر شرایط آب و هوایی پبش‌بینی می‌شود در حدود ۵ تا۱۰ درصد کمتر از سال قبل  عسل از سطح زنبورستانها برداشت شود. 

وی با اشاره به اشتغال دائم و فصلی بیش از ۱۱ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان، تصریح کرد: در راستای تولید سایر محصولات کندوی زنبور عسل از جمله موم، بره موم، ژله رویال، گرده و زهر زنبور عسل در سطح استان و افزایش بهره‌وری و بالا بردن ارزش افزوده محصولات مرتبط با  این صنعت با تشکیل کلاسهای آموزشی و ترویجی گام‌های اساسی توسط سیستم دولتی و بخش خصوصی انجام گرفته است.

وی تصریح کرد: هم اکنون این استان در زمینه تولیدات فرعی کندوی زنبورعسل جزو استانهای پیشرو در کشور است. 

یوسفی رضایی افزود: با توجه به تشکیل تمام حلقه‌های صنعت زنبورعسل در استان از قبیل کارخانجات و کارگاه‌های بسته بندی عسل، ظروف بسته‌بندی پلاستیکی و فلزی، تولید کندو خالی و سایر ملزومات پرورشی و فروشگاه‌های عرضه و از همه مهمتر وجود بیش از یک میلیون و چهارصد هزار کلنی زنبور عسل، ضرورت دارد که اولین زنجیره‌های عسل کشور در استان آذربایجان‌غربی با وجود تشکل‌ها و شرکت‌های قوی و توانمند شکل بگیرد که مقدمات ایجاد زنجیره‌ها انجام شده است که امیدواریم به زودی شاهد صدور مجوز زنجیره عسل در استان آذربایجان‌غربی باشیم. 

رضایی تاکید کرد: ورود بخش خصوصی به صورت هدفمند به این صنعت و تولید به همراه بازاریابی به روش‌های مدرن و روز دنیا ، می‌تواند زمینه ساز رونق این صنعت در استان باشد. 

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: یکی از مهمترین چالش‌های بخش صنعت زنبورداری استان بحث بازار رسانی است که با توسعه بازارچه‌های محلی می‌توان در جهت رونق اقتصادی صنعت زنبورداری در استان گام‌های موثری برداشت. 

در ادامه هریک از اعضای حاضر در جلسه به تبیین مسائل و مشکلات خود پرداختند و راهکارهای لازم برای برطرف شدن آنها توسط ریاست سازمان ارائه شد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا