کهگیلویه و بویراحمد

شهرهای تشنه و طرحی با صفر درصد پیشرفت فیزیکی/معضلی به‌نام طولانی شدن پروژه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، پروژه آبرسانی به شهر مادوان و روستاهای اقماری از محل تنگ کبوتری در تاریخ ۲۲ اسفند سال ۹۸ با مبلغ ۷۹ میلیارد  ریال انعقاد قرار داد شد.

مدت پیمان این پروژه ۲۴ ماه است اما با گذشت ۲۱ ماه پیشرفت فیزیکی این پروژه صفر  درصد است. یکی از علت عدم پیشرفت این طرح مهم، معارضات اجتماعی است.

اسفندیار برخه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: مادوان و مهریان  تا دو ماه آینده با بحران و تنش آبی مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد:  با زحمت زیادی ۵ میلیارد از محل تنش آبی برای شهر مادوان و روستاهای اطراف گرفتیم اما پیمانکار حاضر به تجدید کارگاه نیستی.

همچنین کیامرث حاجی‌‌زاده معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تا یک سوم اعتبار پروژه‌های عمرانی تامین نشود مناقصه پروژه برگزار نمی‌شود، گفت: یکی از معضلات استان طولانی شدن مدت اجرای پروژه‌های عمرانی است که به دستگاه‌های اجرایی و همچنین وضعیت اعتبارات و نحوه انتخاب پیمانکار بازمی‌گردد.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از نحوه انتخاب پیمانکاران انتقاد کرد و افزود: پروژه‌هایی بوده که به پیمانکار واگذار شده پیمانکار آن را به نتیجه نرسانده و رها کرده اما همان پیمانکار برای پروژه دیگری انتخاب می‌شود که این روند باید از بین برود.

وی با بیان اینکه پیمانکاران پروژه‌ها را زخمی می‌کنند و به نتیجه نمی‌رسانند، گفت: امسال نگران جذب اعتبارات عمرانی هستم. بودجه استان در سال ۱۴۰۰ رشد قابل توجهی داشته از طرفی هم اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان ابلاغ می‌شود با توجه به عملکرد دستگاه‌ها نگران جذب اعتبارات هستم.

حاجی‌زاده زمان فعال بودن یک پروژه عمرانی در استان را با توجه به شرایط آب و هوایی ۶ ماه دانست و عنوان کرد: در حوزه راه و آب اعتبارات خوبی تخصیص یافته که دستگاه‌های مربوطه اعتبارات را جذب کنند.

معاون امور عمرانی استانداری استان بیان کرد: کمیته‌ کارشناسی تشکیل و آسیب شناسی شود چرا روند اجرای پروژه‌ها در استان طولانی می‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اعتبارات حوزه عمرانی دستگاه‌ها اجازه ندهند اعتبارات برگشت بخورد از طرفی با توجه به وضعیت خوب اعتباری پروژه‌ها در زمان تعیین شده به اتمام برسند.

 حاجی‌زاده در خصوص پروژه آبرسانی به شهر مادوان و روستاهای اقماری که در سال ۹۸ با بیش از ۷ میلیارد تومان انعقاد قرارداد شد اما هیچ‌گونه پیشرفت فیزیکی ندارد، گفت: شهر مادوان و روستاهای اقماری با تنش آبی مواجه هستند. از محل تنش‌ آبی برای استان ۲۵ میلیارد اعتبار گرفتیم که ۵ میلیارد آن مربوط به آبرسانی از محل تنگ کبوتری است که ۱.۵ میلیارد آن به صورت نقد اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: معارضات پروژه آبرسانی به شهر مادوان از محل تنگ کبوتری رفع شده است، وضعیت پیمانکار تعیین تکلیف شود تا این پروژه هر چه سریعتر به نتیجه برسد و از برگشت اعتبار آن جلوگیری شود.

حاجی‌زاده با بیان اینکه نمی‌توانیم با خشکسالی‌‌های پی در پی با تانکر به شهر مادوان آبرسانی کنیم، گفت: برخی پروژه‌ها نارضایتی عمومی و اجتماعی به دنبال دارد و باید آنها را مدیریت کنیم. بنابراین پروژه تا ۴۰ روز آینده به مناقصه رفته و پیمانکار جدید انتخاب شود.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا