کهگیلویه و بویراحمد

سهم کهگیلویه و بویراحمد در لایحه بودجه ۱۴۰۱/ چرا برخی پروژه‌های عمرانی استان حذف شدند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، علی شهابی‌نسب در  نشست خبری با اصحاب رسانه که به بررسی بودجه استان در لایحه ۱۴۰۱ اختصاص یافت، گفت: از رسانه‌ها می‌خواهم از حواشی دوری کنند، استان طی این چند سال از مسائل حاشیه‌ای به شدت آسیب دیده شما اصحاب رسانه به عنوان  سفیران و رابطان دولت و ملت هستید و مسئولیت سنگینی بر عهده دارید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: رسانه‌ها رسالت دارند از یک طرف خدمات نظام و دولت را به اطلاع مردم برسانند از طرف دیگری مشکلات و تنگناهای مردم را به گوش مسئولان برسانند.

وی بیان کرد: از رسانه‌ها خواهش می‌کنم آنچه که گفته می‌شود در رسانه‌ها انعکاس دهند و  واقعیت‌ها را بگویند، در نشست‌های قبلی موارد این چنینی وجود داشته است، آنچه واقعیت ندارد به مردم ضربه می‌زند و بین دولت و مردم فاصله می‌افتاد رسالت شما این است که با انعکاس خدمات اعتماد مردم به نظام را روز به روز بیشتر کنید.

این مسئول بیان کرد: چند وقت پیش در فضای رسانه‌ای یک سایت بی‌نام و نشان نقشه ایران را کشیده بود، ۳۱ استان در نقشه هم آمده برای هر استانی اعتبار گذاشته و رتبه داده بود که جایگاه استان در این نقشه سی‌ام کشور بود این نقشه و رتبه کذب محض است سندیتی ندارد و به شدت محکوم می‌کنم.

شهابی‌نسب بیان کرد: جایگاه استان به لحاظ اعتبارات عمرانی در لایحه ۱۴۰۱ هیجدهم است یعنی از رتبه نوزدهم در دولت قبلی به هیجدهم تغییر پیدا کرد، معناش این است که ۱۳ استان از ما کمتر اعتبار دارند، استانی که یک درصد جمعیت و وسعت کشور را دارد رتبه هیجدهم را دارد که نفت‌خیز بودن استان و توسعه نیافتگی دلیل توجه ویژه نظام به استان است.

وی بیان کرد: کل اعتبارات استان در سال ۱۴۰۰ از منابع ملی با ویژگی استانی، استانی، نفت و توازن ۱۴۸۶ میلیارد تومان بوده اما در لایحه بودجه ۱۴۰۱  اعتبارات استان به ۱۹۱۶ میلیارد تومان رسیده یعنی معادل ۲۹ درصد رشد داشته است.

شهابی‌نسب ادامه داد: طرح‌های ملی با ویژگی استانی ۳۱۰ میلیارد تومان بوده که به ۵۱۱ میلیارد افزایش یافته که در این حوزه ۶۵ درصد رشد داشته‌ایم، اعتبارات عمرانی از ۲۷۰ به ۴۳۸ میلیارد رسیده که ۶۳ درصد رشد داشت، اعتبارات نفت از ۱۸۹ میلیارد به ۲۵۰ میلیارد تومان رسید که ۳۲ درصد رشد داده است اعتبارات متوازن امسال ۷۱۶ میلیارد بوده که در لایحه سال آینده همین مبلغ مانده و تغییری نکرده است.

وی با اشاره به عمق محرومیت‌ها در استان گفت: هر چه منابع افزایش پیدا کند چون عمق محرومیت زیاد است اعتبارات کم است و باید دوباره تلاش کنیم منابع افزایش و طرح‌هایی که مجوز ماده ۲۳ ندارند مجوز بگیرند.

وی بیان کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ راه‌اندازی صندوق پیشرفت و عدالت دیده شده است، در ۳۱ استان صندوق پیشرفت و عدالت تشکیل می‌شود استاندار رئیس این صندوق است که برای هر استان دو هزار میلیارد پیش‌بینی که به ایجاد اشتغال و تولید کمک می‌کند همچنین علاوه بر اشتغال حوزه زیرساخت‌ها دیده شده است.

وی بیان کرد: محل تامین اعتبارات  این صندوق از منابع بانکی، آورده‌های بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری و فایناس خارجی فروش اموال مازاد دولت و همچنین فروش مازاد درآمد مالیاتی است که قبلا منابع به تهران ارسال می‌شد و بخش کمی به استان تخصیص داده می‌شد اما با ایجاد این صندوق ۱۰۰ درصد منابع به استان داده می‌شود.

شهابی‌نسب در پاسخ به سوالی مبنی بر حذف پروژه عمرانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: نداشتن ماده ۲۳ دلیل حذف پروژه‌‌های عمرانی بود. پل بریم یکی از طرح‌ها بود که ماده ۲۳ نداشت که پیگیری کردیم و مطالعات این طرح به سرانجام رسید و در کمیسیون ماده ۲۳ منتظر مجوز است.

وی بیان کرد: فاضلاب باشت و لنده دیگر پروژه‌های عمرانی استان هستند در دولت قبل این دو طرح بود اما چون ماده ۲۳ نداشت اعتباری تخصیص داده نشد که گفتیم این طرح‌ها مجوز ماده ۲۳ را بگیرد.

شهابی‌نسب بیان کرد: سد آبریز در قانون به سد صیدون اضافه شده اما هنوز عملیات اجرایی انجام نشده است این سد هنوز در حال تکمیل مطالعات و پیوست زیست محیطی است.

وی با بیان اینکه نگران مجوز ماده ۲۳ نیستیم، گفت: آنچه نگران کننده است اینکه پروژه‌ها سال‌ها در بودجه می‌آمدند اما اعتباری به آنها داده نمی‌شد. پروژه بلادشاپور طی دو سال دو ۱۰ میلیاردی داشت اما چون ماده ۲۳ نداشت یک ریال اختصاص داده نشد.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا