اخبار استانها

سفیر روسیه: حضور رییس‌جمهوری ایران در مسکو نقطه عطف روابط دو طرف است

سفیر روسیه: حضور رییس‌جمهوری ایران در مسکو نقطه عطف روابط دو طرف است

به گزارش recive از تبریز، لوان جاگاریان روز یکشنبه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی، افزود: بعد از این سفر و ملاقات حضوری پوتین و رییسی، سه تن از وزرای دولت جمهوری اسلامی هم از مسکو بازدید کردند که امیدوارم در سال جدید شاهد توسعه‌ رفت‌وآمدها از سوی هر دو طرف باشیم.

وی با ابراز خرسندی از سفر به تبریز، اظهار داشت: در مدت ۱۰ سال حضورم در ایران، به‌ صورت مستمر از تبریز بازدید کرده‌ام و به طور کامل در جریان ظرفیت‌های این استان در زمینه های مختلف اقتصادی و تجاری و صنعتی هستم.

جاگاریان با اشاره به اینکه همکاری آذربایجان شرقی با روسیه قدمتی طولانی دارد، یادآور شد: در حال حاضر ارتباطات خوبی بین تبریز و جمهوری تاتارستان روسیه وجود دارد و معتقدیم که با وجود ظرفیت‌های مشترک بین دو طرف، این روابط می‌تواند توسعه یابد.

وی از سفر رئیس اتاق بازرگانی تاتارستان به ایران در تیر ماه امسال خبر داد و گفت: در نظر داریم که یکی از برنامه‌های ایشان بازدید از تبریز و آذربایجان شرقی باشد تا مذاکرات لازم برای توسعه همکاری‌ها در حوزه مبادلات اقتصادی و تجاری انجام شود.

مشکلات صادرات به روسیه رفع شده است

سفیر روسیه در تهران به نیازمندی بازار روسیه به محصولات کشاورزی و مواد غذایی اشاره و اضافه کرد: مشکلاتی که برای صادرات برخی محصولات از آذربایجان شرقی به روسیه وجود داشت، رفع شده است و هم اکنون بسیار علاقه‌مند به توسعه مبادلات در این زمینه هستیم.

به گزارش ایرنا، استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار به فرصت‌ها، چالش‌ها و منافع مشترک ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: ما برای توسعه‌ روابط همه امکانات را در اختیار داریم و امیدواریم که با رویکردهای دولت سیزدهم ارتباطات دو کشور عمیق‌تر، گرم‌تر و بامعناتر از گذشته ادامه یابد.

عابدین خرم با بیان اینکه سفر دکتر رئیسی به مسکو فصل نوینی در روابط دو کشور گشوده است، اظهار کرد: بعد از این سفر، با سفیر کشورمان در روسیه نشستی داشتیم که تمام موانع و مشکلات توسعه روابط اقتصادی و تجاری را بررسی کردیم و مقرر شد که با پیگیری سفیر، موانع روابط تجاری رفع شود. 

وی ابراز اطمینان کرد سفر سفیر روسیه به تبریز نقطه قوتی در روابط دو جانبه باشد تا بتواند منشاء تحول و توسعه ارتباطات دو کشور با محوریت آذربایجان شرقی باشد.

خرم ظرفیت‌های آذربایجان شرقی در حوزه اقتصاد و صنعت را وسیع دانست و ادامه داد: سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه روابط خارجی و اختیاراتی که این دولت به استان‌های مرزی و به‌ ویژه آذربایجان شرقی داده است، فرصت مغتنم برای تبادل ظرفیت‌ها و توسعه‌ همکاری‌های مشترک است.

وی با اشاره به زمینه‌های همکاری آذربایجان شرقی با فدراسیون روسیه، یادآور شد: ما در استان دو منطقه آزاد و ویژه اقتصادی داریم که دارای زیرساخت‌های ترانزیتی و ریلی هستند و اگر سرمایه‌گذاری مشترکی در این مناطق انجام شود، زمینه ایجاد هاب ترانزیتی و لجستیکی در استان فراهم خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص مشارکت این استان در بازسازی مناطق آزادشده قره‌باغ در جمهوری آذربایجان نیز، گفت: با توجه به توانمندی شرکت‌های فنی و مهندسی استان، علاقه‌مند مشارکت در این امر هستیم و نقش فدراسیون روسیه در این زمینه تسهیل‌کننده خواهد بود.

خرم با اشاره به فعالیت بزرگترین گلخانه‌های خاورمیانه در منطقه آزاد ارس، اظهار داشت: راه‌اندازی یک آزمایشگاه مشترک و مرجع در این منطقه می‌تواند دغدغه‌های فدراسیون روسیه از لحاظ استاندارد محصولات کشاورزی را در مبداء رفع کند.

وی بر تقویت ارتباطات در حوزه اوراسیا و کشورهای CIS ( مشترک المنافع)، بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه روابط، تسهیل مبادلات بانکی و گشایش خط اعتباری ویژه‌ آذربایجان شرقی از سوی روسیه، تسهیل صادرات مواد غذایی از آذربایجان شرقی به روسیه، برپایی نمایشگاه دائمی مشترک بین تبریز و مسکو، تسهیل رفت‌وآمد هیأت‌های تجاری و بازرگانان دو طرف، برگزاری جشنواره‌های مشترک فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری برای توسعه روابط تأکید کرد

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا