سمنان

ساماندهی عطاری‌ها در استان سمنان؛ ضرورتی انکارناپذیر در راستای سلامت شهروندان

ساماندهی عطاری‌ها در استان سمنان؛ ضرورتی انکارناپذیر در راستای سلامت شهروندان

به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان از بخور جوش شیرین تا دم‌نوش‌های جورواجور و حتی مخدرها، ازجمله تجویزهای سودجویانه‌ای بود که در این ایام از سوی عطاری‌ها با مردم پیشنهاد می‌شد و این روند همچنان ادامه دارد.

کم‌کم این موضوع به چالشی برای سلامت مردم بدل شده و این مهم لزوم ورود دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت به نظارت بر عطاری‌ها را بیش از پیش نمایان کرد.

آنگونه که دکتر کامران قدس سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان می‌گوید: مردم نباید به هر گیاه و دارویی گیاهی و هر شربتی که از سوی عطاری‌ها برای درمان کرونا، سرطان یا بیماری‌های کبد و امثال آن تجویز می‌شود ؛ اعتماد کنند؛ چراکه این داروهای گیاهی وجاهت قانونی ندارد.

وی معتقد است که: عطاری‌ها تنها باید مجاز به فروش گیاهان دارویی باشند و مداخله درمانی و تجویز داروهای گیاهی نباید از سوی افراد غیرمتخصص در این واحدهای صنفی صورت گیرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با تأکید بر اینکه عدم ساماندهی عطاری‌ها آسیب زیادی به سلامت مردم زده است عنوان کرد: متاسفانه وضعیت عطاری‌ها و صدور مجوزهای آن در استان سمنان مشخص نبوده و واحدهای صنفی همچنان ساماندهی نشده‌اند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز عدم ساماندهی عطاری‌ها در این استان را چالشی مهم در حوزه بهداشت و درمان استان کویری سمنان خواند و افزود: متاسفانه عطاری‌ها در مرکز و غرب استان سمنان برای فعالیت خود هیچ مجوزی از دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اخذ نمی‌کنند.

دکتر حمیدرضا حافظی با تأکید بر اینکه فعالیت افراد فاقد صلاحیت در عطاری‌ها به سلامت مردم آسیب می‌زند عنوان کرد: از این رو باید افرادی که در عطاری‌ها فعالیت می‌کنند صلاحیت لازم را از نظر وزارت بهداشت و درمان داشته باشند.

وی با اشاره به شکل‌گیری تیم مشترک نظارتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات ت بهداشتی درمانی استان سمنان و معاونت درمان این دانشگاه به همراه اداره کل تعزیرات حکومتی استان سمنان به منظور نظارت بر فعالیت عطاری‌ها در این استان خاطرنشان کرد: واحدهای صنفی متخلف در حوزه عطاری‌ها به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان یادآور شد: عطاری ها مجاز به نسخه پیچی و مداخلات درمانی و نیز تجویز داروهای گیاهی به مردم و بیماران نیستند و تنها می‌توانند گیاهان دارویی مجاز را در واحدهای صنفی خود عرضه کنند.

48

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا