همدان

ساخت پیشرفته‌ترین سیستم گردنده هلیکوپتر توسط جوان روستایی/ سیستمی با ۳۶۰ قطعه خودساخته

خبرگزاری فارس- همدان، سولماز عنایتی؛ رویای پرواز سجاد رنگ واقعیت گرفت، تمام داستان همین است؛ رویای تکراری پسربچه‌هایی که اغلب با داشتن یک هلیکوپتر اسباب بازی در خیالشان به اوج و فرود پرواز می‌رسند اما گاهی هم این خیال‌پردازی‌ها رنگ و لعاب می‌گیرد و در اتاقی کوچک و تنگ و تُرش به فراز آسمان می‌رسد درست مثل خیال سجاد.

سجاد ۳۰ ساله به وقت جوانی فانتزی تکراری هزاران کودک را واقعی کرده، او در  روستایی در بام همدان  پس از سپری کردن دوره دیپلم پازل شوق و ذوق، پشتکار و خلاقیت را تکمیل و هلیکوپتری بر مبنای ابعاد واقعی ساخته است.

اما این سازه هوایی روح پرسشگر او را اقناع نمی‌کرد، گویی قرار است تحولی را رقم بزند. «سجاد شیری» با مطالعه و تجزیه و تحلیل در ۱۰ سال به سیستم جدیدی در بحث تیلت روتور رسیده، سیستمی که نمونه مشابه داخلی و خارجی ندارد.

خالق این سیستم معتقد است این دستگاه هفت عیب سیستم‌های فعلی هلیکوپتر از جمله لرزش، صدا، مصرف سوخت بالا، خستگی قطعات همچون ملخ‌ها و… را رفع کرده است.

ساخت سیستم جدید تیلت روتور

سجاد برای به دست آوردن آسمان دست به اکتشاف رازهای آن زده و ۱۰ سال تمام، شب و روزش پروازی بلند بوده و حالا ماحصل تلاش‌های او در صنعت هوایی یک هلیکوپتر دو سرنشین و سیستم گردنده‌ای برای رفع نواقص هلیکوپترهای موجود شده است.

به گفته این مهندس تجربی در حال حاضر اساسی‌ترین مشکل هلیکوپترها  صدا و لرزش آن است به این معنا که روش کارکرد سیستم گردنده اصلی هلیکوپترها باعث صدا و لرزش می‌شود و این بحث بسیار پیچیده و تخصصی است اما هم اکنون رفتارهایی که در قسمت ملخ هلیکوپتر اتفاق می‌افتد صدا و لرزش ایجاد می‌کند، این سیستم حدود صد سال بر سازه‌های هوایی حاکم است.

سجاد تحقیقات و بررسی‌های فراوانی انجام داده ضمن اینکه دوره سربازی خود را در شرکت «پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران» گذرانده و تمام اینها سبب شد با طراحی روش جدید مشکلات موجود را رفع کند.

 او نحوه کارکرد گردنده نوین را این گونه تشریح می‌کند: زمانی که هلیکوپتر عمل بالا رفتن را انجام می‌دهد بدون اینکه تغییر گام و یا تغییر زاویه در ملخ‌های هلیکوپتر شکل بگیرد با فشار دادن اهرم جهات رو به جلو و یا هر سمت دیگر با کج شدن دیسک گردان حرکت آغاز می‌شود.

سیستم گردنده‌ای با ۳۶۰ قطعه خودساخته

این جوان مبتکر ادامه می‌دهد: برای اثبات این طرح نیاز بود این پروژه عملیاتی شود نه در ابعاد کوچک بلکه در مقیاس واقعی اگرچه برای اجرای این طرح با تکنسین‌های پرواز و خلبان با تجربه زیادی صحبت کردم و مشورت گرفتم.

به گفته سجاد، کارشناسان متفق‌القول بر این باور بودند که اگر این طرح پیاده‌سازی شود قابل اثبات است، بنابراین او با استفاده از ۳۶۰ قطعه کاملا بومی و خودساخته این سیستم گردنده را اجرا کرده و آنچه پیش‌بینی می‌شد بدون یک درصد خطا اتفاق افتاده و پروژه عملیاتی شده است.

این جوان خلاق شوق پرواز را جرقه‌ای برای آغاز راهش می‌داند و می‌گوید: در تمام این سال‌ها سیستم‌های روز دنیا را بررسی کردم و مادام در حال پژوهش و تحقیق بودم هیچ نمونه مشابه برای سیستم گردنده پیدا نکردم، در واقع این طرح تلفیق دو سیستم تیلت روتور و هلیکوپترهای معمولی است که به نظر برخی از کارشناسان غیر ممکن می‌رسد اما بالاخره این اتفاق در یک اتاق کوچک روستایی افتاده است.

ثبت سیستم گردنده جدید با خیالی آسوده/ نمونه مشابه ندارد

گویی آقا شیری به راه‌های آسمان آشناتر از زمین است او با تسلط  توضیح می‌دهد: سه نسل از نوع روتورها و گردنده‌ها وجود دارند و این روتوری که بنده ساختم با اثبات می‌توان به عنوان نسل چهارم گردنده هلیکوپتر باشد، به این معنا که مدل‌های جدید و ثبت اختراعات در این زمینه را پیوسته بررسی کردم و به جرات می‌گویم این سیستم در هیچ کجای دنیا نمونه مشابه ندارد.

سجاد هنوز ثبت اختراع این سیستم را انجام نداده او رعایت احتیاط را دلیل عمده این تعلل می‌داند و می‌افزاید: زمانی که یک ایده، وارد فرآیند ثبت اختراع می‌شود باید تمام جزییات طرح به نمایش گذاشته شود اما در برخی از موارد نگرانی از کپی کردن طرح  دغدغه مخترعان می‌شود چراکه در صورت بروز مشکلات این چنینی قطعا دچار پروسه طولانی اثبات خواهیم شد فعلا جزییات اصلی پروژه کاور شده اما با ثبت این گردنده و تعیین شماره ثبت اختراع در دنیا قابل رویت است.

جولان پرواز در ذهن سجاد/ اتاق کوچکی که کارگاه شد

بدون اغراق پرواز بزرگترین مربی تخیل انسان است و این جوان مبتکر و توانمند در این باره می‌گوید: خیال پروازی که بچه‌ها از قدیم‌الایام داشتند و دارند همیشه در ذهن من هم جولان می‌داد و این علاقه باعث شد به خودم جرات و جسارت بدهم حتی بدون اینکه تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی داشته باشم تنها با پشتکار و استمرار در کار به هدفم رسیدم.

او یادآور می‌شود: بعد از دیپلم از پایه شروع کردم، اگرچه مهارت‌های فنی مورد نیاز هم با آزمون و خطا فرا گرفتم بنابراین بحث‌های طراحی و ساخت را در کنار هم پیاده‌سازی کردم و در نهایت تست دستگاه و فرآیند اصلاح را انجام دادم در واقع نمی‌توانم مدعی باشم بر اساس آنچه در فضای دانشگاهی و تخصصی آموختم کار انجام شده بلکه با تجزیه و تحلیل‌های شخصی آنچه مربوط به صنعت هوایی بود را فرا گرفتم و دست آخر یک سیستم جدید ساختم.

آقای شیری تأکید می‌کند: حتی کارگاه کوچک من همان اتاق شخصی‌‌ام در خانه پدری و در روستا توییجین بود با ابزارآلات ساده بدون اینکه کارگاه مجهز یا پیشرفته‌ای داشته باشم به پایان کار رسیدم به طوری که همین الان اگر این سیستم با متریال صنعت هوایی سوار بر هلیکوپتر شود طبق پیش‌بینی طرح، نواقص رفع خواهد شد.

سجاد سال‌های طولانی روی این سیستم کار کرده و طراحی، مدل‌سازی، تجزیه و تحلیل، ساخت قطعات، مونتاژ قطعات و به طور کلی از صفر تا صد پروژه را خودش انجام داده، او امیدوار است این سیستم هر چه زودتر به نام کشورش ثبت شود.

راهی سخت اما شدنی

به گفته این جوان توانمند، رویای پرواز در زندگی‌اش واقعی شده و با همین خیال زیبا راهش را پیموده راهی که سخت پیش می‌رفت به ویژه در بحث هزینه‌ها تا جایی که کار می‌کرده و گاهی هم خانواده پشتیبانی مالی می‌کردند ولی باز هم تامین هزینه‌ها به سختی جور می‌شد.

او اضافه می‌کند: در کنار تحقیق و مطالعه شبانه‌روزی کار هم  می‌کردم خدمات فنی ارائه می‌دادم و درآمد کسب می‌کردم از نیازهای شخصی و تفریحاتم می‌گذشتم تا قطعه‌های مورد نیاز را تهیه کنم البته چند باری هم وام گرفتم، با این وجود هیچ وقت دلسرد نشدم معتقدم تمام مخترعان و مبدعان این روزهای سخت را تجربه می‌کنند و همه جای دنیا رسم بر این است.

سجاد یادآور می‌شود: علاوه بر خانواده‌ام پشتیبان من ذوق و شوقی بود که داشتم همین انگیزه کافی بود تا لحظه‌ای تردید نکنم و به آنچه می‌خواستم برسم، در حال حاضر هم انتظارم از مسؤولان و متولیان امر ثبت این سیستم با خیالی آسوده و بعد از آن بهینه‌سازی و بهره‌وری است.

آرزوی سجاد، بهینه‌سازی و تولید

آقای شیری مهمترین دغدغه‌اش را ثبت این سیستم برای اولین بار به نام ایران و یک ایرانی می‌داند، او معتقد است با اتکا بر توان داخل امکان بهینه‌سازی و پیاده‌سازی این تکنولوژی وجود دارد و شرکت‌های بزرگ داخلی می‌توانند تولیدکننده باشند؛ دقیقا مثل اورهال که کشور ما حرف اول را در خاورمیانه می‌زند پس شرایط برای بومی‌سازی این سیستم کاملا فراهم است.

کلام آخر سجاد این جوان مبتکر روستایی شناسایی این سازه در دنیاست او از صمیم قلبش دوست دارد این پروژه به عنوان نسل جدید هلیکوپتر به نام ایران شناخته شود چراکه این طرح یک تحول عظیم در صنعت هوایی دنیا به شمار می‌رود.

باز هم قصه پرواز و آسمان و رهایی از پیله؛ این بار سجاد شیری تسلط بر آسمان و دل کندن از زمین را پیشه کرده و رویای پرواز را به دانشی شدنی بدل کرده، عشقی که خالق عناوین پرطمطراق شده است.

انتهای پیام/ 89033/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا