کهگیلویه و بویراحمد

زلزله‌زدگان دنا دست به دامان رئیس‌جمهور/ برف و بوران از راه رسید بانک‌ها در خوابند!+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از سی سخت، در شهر سی‌سخت و روستاهای اطراف هنوز هستند کسانی که بر اثر زلزله بی‌خانمان شدند و در چادر زندگی می‌کنند و دادشان به جایی نمی‌رسد. 

زلزله‌ای در ۲۹ بهمن سال ۹۹ در ساعت ۲۲:۳۰ شهر سی سخت و روستاهای اطراف را به شدت لرزاند و باعث تخریب بیش از ۱۰۰۰ خانه و خسارات بیش از ۴۰۰۰هزار خانه گردید.

زلزله باعث شد مردم هیچ سرپناهی نداشته باشند و در سرمای برف و باران در خودروهای خود و کنار در و دیوار به سر برند تا اینکه هلال احمر پای کار آمد و چند هزار چادر و هیتر بین تمامی زلزله زدگان توزیع کرد.

سپاه وارد میدان شد و انواع مواد غذایی و گرمایشی برای زلزله زدگان مهیا و توزیع کرد، ستاد بحران تمامی دستگاه های خدمات رسان را به کار گرفت و به مردم خدمات دادند، ارگان های مختلف، نیروهای مختلف مردمی از سراسر کشور به همراه خیرین مثل همیشه پای کار آمدند و به داد مردم رسیدند و از پخت غذای گرم گرفته تا اسباب کشی تا لوازم منازل زلزله زدگان را انجام دادند با مردم همدردی کردند و هر آن چه در توان داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و تقدیم زلزله زدگان کردند.

معاون اول دولت و چندین وزیر با ماشین‌های شاسی بلند و محافظ به میان مردم آمدند و خودی نشان دادند و عده‌هایی دادند و رفتند که هنوز که هنوز هست مردم منتظر تحقق آن وعده ها هستند.

وام هایی برای احداث خانه های تخریبی و تعمیری برای مردم در نظر گرفته شد و به بانک ها ابلاغ گردید و قرار بر این شد که کلیه بانک ها برای ضمانت وام به صورت زنجیره ای از دریافت کنندگان تسهیلات ضامن قبول کنند و هیچ گونه سند رسمی یا کارمند دولتی از مردم نخواهند که متاسفانه برخی از بانک ها از این دستور سر باز زدند و آن طور که میلشان بوده عمل کردند و مسئولان وقت هم در سکوت کامل به سر بردند. 

طبق قانون در مناطق زلزله زده و بحرانی ۲ سال استمهال برای دریافت کنندگان تسهلات در نظر گرفته می‌شود که متاسفانه زلزله زدگان شهرستان دنا تاکنون از این قانون مستثنی بوده‌اند و عده بسیار زیادی از زلزله زدگان هنوز تسهیلات را به طور کامل  دریافت نکرده بودند که پیامک واریز اقساط از سوی بانک برایشان ارسال شد و مجبور شدند قسط پرداخت کنند.

و یا اینکه برخی از بانک ها مبلغی از همین تسهیلات را بابت اقساط از حساب زلزله زدگان بدون اجازه برداشت کردند و چندین بار از سوی مسئولان کشوری و استانی قول دادند که مشکل استمهال وام های مردم زلزله زده دنا می شود ولی تا به امروز چنین نبوده است. 

مسئولین استانی در تمامی اخبار اعلام کردند که دیگر هیچ فرد زلزله زده ای در چادر زندگی نمی کند که بازهم مثل تمامی وعده ها و حرف‌های قبلشان تناقض بسیار زیادی وجود دارد و هستند عده زیادی که تا همین امروز در چادر زندگی می کنند.

در آخرین سفر دکتر رئیسی  ریاست جمهوری به شهر سی سخت قول تسهیلات ۴۰ و ۵۰ میلیون تومانی برای زلزله زدگان دادند که مدتی است که این تسهیلات مصوب گردیده و به بانک ها ابلاغ شده ولی متاسفانه در این شرایط حساس و بحرانی که برف و سرما شروع شده و عده زیادی از مردم می‌توانند با همین ۵۰میلیون تومان در نظر گرفته شده خانه های خود را تقریبا تکمیل کنند و سرپناه زمستان خود قرار دهند عده ای از بانک‌های عامل از دریافت کنندگان این تسهلات ضامن کارمند خواستند که به گفته تمامی دریافت کنندگان این تسهیلات در این شرایط ضامن پیدا نمی‌شود و متاسفانه  هم اکنون مردم بلاتکلیف مانده و سرگردان هستند. 

گفتنی است در سفر دو هفته گذشته استاندار به شهر سی‌سخت و دیدار چهره به چهره استاندار با مردم و دیدن مشکلات این زلزله زدگان از نزدیک استاندار به دستگاه های خدمات رسان و بانک ها به صراحت اعلام کرد و دستور داد که مشکلات پیش روی زلزله زدگانی که تا به امروز مشکل داشتند و به هر نحوی نتوانستند ساخت و ساز انجام دهند، مشکلات آنها را حل وفصل کنید تا به راحتی بتوانند ساخت وساز کنند که متاسفانه این دستور هم تا به امروز اجرا نشده است و مردم همچنان گرفتار هستند. 

مردم شهر زلزله‌زده سی‌سخت اکنون از رئیس‌جمهور درخواست ورود به وضعیت این شهر و عدم همکاری بانک‌ها را دارند آن‌ها معتقدند اگر مبلغ تسهیلات وعده داده شده توسط رئیس‌جمهور به دستشان برسد خانه‌های خود را تکمیل می‌کنند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا