سیاسی

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه: برای انتخاب امام جمعه و جماعت با مشکل روبرو هستیم

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه: برای انتخاب امام جمعه و جماعت با مشکل روبرو هستیم

 حجت الاسلام علی اکبری پیش از ظهر امروز در دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد که با شعار رسالت حوزه های علمیه در تحقق و دفاع از اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در محل سالن همایش های پژوهشکده علامه طباطبایی در قم برگزار شد در ارتباط ویدیویی از مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان تهران اظهار داشت: بر اساس مجموعه مطالعات انجام شده سرمایه های اجتماعی ما دچار آسیب های قابل توجهی هستند که جلوگیری از آنها نیازمند تدابیری راهبردی است.

رویکرد اجتماعی و تربیتی روحانیون تقویت شود/ برای انتخاب امام جمعه و جماعت با مشکل روبرو هستیم

وی گفت: براساس مشاهدات میدانی و ارتباط با طلاب و علما، در گام اول تصویری که از روحانیت به جامعه ارایه شده تصویری سیاسی و مدیریتی از یک سو و تصویری تبلیغی و ترویجی از سوی دیگر است.

امام جمعه تهران افزود: برای تحقق آرمان های انقلاب و رسیدن به اهداف ذکر شده در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری، جامعه روحانیت باید تصویر خود را اصلاح، تکمیل و تقویت کند؛ یعنی باید علاوه بر دو ساحت ذکر شده (تصویر مدیریتی و سیاسی و همچنین تبلیغی و ترویجی ) باید دو ساحت دیگر را مورد نظر قرار دهد.

وی افزود: اولین ساحت رویکرد تربیتی است که در گذشته های دور هم این وجه بسیار پررنگ بود؛ همچین رویکرد اجتماعی ما باید تقویت شود و جامعه این نگاه را به جامعه روحانیت داشته باشد؛ تقویت دو رویکرد نیازمند بازخوانی مجدد در جامعه روحانیت کشور است؛ یعنی وقتی مردم با روحانیت مواجهه می شوند این دو جهت هم در ذهنشان ایجاد شود که با یک مربی و یک خادم و یک مصلح اجتماعی روبرو شده است.

وی خاطرنشان کرد: قبل ترها این دو وجه پررنگ بود و مردم روحانیت را پناه و مرجع خود می دانستند و البته تقویت هر دو این جهات به مسجد گره می خورد.

وی افزود: مسجد مرکز فعالیت عالمان دینی در صحنه است که باید روی این موضوع تمرکز ویژه ای کنیم.

علی اکبری یادآور شد :در سال های اخیر اتفاق های خوبی افتاده و مردم حضور طلاب جوان را در صحنه خدمات اجتماعی مثل سیل ، زلزله و… دیده اند اما این رویکرد باید به شکل فراگیر در دستور کار حوزه های علمیه و همچنین بزرگان علما قرار گیرد.

امام جمعه تهران اضافه کرد: اگر دو رویکرد تربیتی و اجتماعی را در میان روحانیت و حوزه های علمیه تقویت کنیم می توان امیدوار بود که جایگاه روحانیت در اذهان مردم جایگاه قابل قبول تری باشد ؛ یعنی این طور نباشد وقتی صحبت از فعالیت اجتماعی روحانیون به میان می آید صرفا طلاب جوان در صحنه باشند.

بیشتر بخوانید:

هشدار آیت الله سبحانی: عده ای از طلاب به دلیل تامین نشدن عائله آنها در فکر انصراف از حوزه هستند

توصیه به «برخی روحانیان» برای «پشیمان نشدن از انقلاب بخاطر مشکلات معیشتی امروز» در اجلاسیه علمای بلاد

علی اکبری با بیان اینکه مسجد مهمترین پایگاه ما روحانیون است، گفت: مسجد هم ساحت فعالیت اجتماعی و ساحت فعالیت تربیتی است و باید فضلای ارجمند همت کنند تا این پایگاه تقویت شود.

وی با بیان این مطلب که حوزه مبارکه علمیه ما باید رویکرد تربیت طلاب را اصلاح کند گفت: به نظر حقیر تربیت امام جمعات و امام جمعه باید به مظاهر حضور اجتماعی حوزه مورد توجه قرار گرفته و تربیت طلاب و روحانیون برای این جایگاه های مهم بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد چرا که ما هم اکنون برای انتخاب امام جمعه و امام جمعات کار دشواری داریم

21217

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا