اجتماعی

رییس سازمان محیط زیست: کاوه مدنی استاد دانشگاهی بود که در آن درس می‌خواندم

رییس سازمان محیط زیست: کاوه مدنی استاد دانشگاهی بود که در آن درس می‌خواندم

علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در برنامه دستخط  درباره وضعیت منابع آبی کشور توضیح داد و با اشاره به اینکه قنات پیشرفته‌ترین تکنولوژی در عصر حاضر برای استحصال آب است گفت: اما ما به قنوات چه کردیم، آیا این قنوات جاری هستند یا تبدیل به فاضلاب رو شده اند. درحال حاضر شهرتهران تنها چند رشته قنات زیر دانشگاه تهران است.

نقشه آمایش سرزمین کشور، نقشه قابل قبولی نیست

وی ابراز داشت: نقشه آمایش سرزمین کشور، نقشه قابل قبولی نیست و من معتقدم ار لحاظ علمی مشکل دارم اما همین برنامه مبنای مدیریت برنامه‌ریزی قرار گرفته است و یک گام رو به جلو است.

سلاجقه با بیان اینکه دیگر توان بارگذاری صنایع و کشاورزی در مناطق مرکزی کشور وجود ندارد و باید در دیگر مناطق جانمایی صورت گیرد، گفت: البته در حال حاضر در صنعت فولاد مبارکه اصفهان بازچرخانی به خوبی فعال شده و بخش اعظمی از آب مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، برای آب شیرین‌کن‌ها جانمایی انجام شده و مجموعه های متقاضی باید طبق نقشه طراحی شده از آب شیرین کن ها استفاده کنند.

منابع طبیعی باید قمیت گذاری اقتصادی شده  و در  GDP کشور محاسبه شود

رئیس سازمان محیط زیست با انتقاد از اینکه برای منابع طبیعی و خدادادی قیمت گذاری اقتصادی نشده است، ابراز داشت:  برای بارگذاری صنایع باید ابتدا مشخص شود که منابع طبیعی که در بستر آن صنایع شکل می گیرند، چقدر قیمت دارد.

وی ادامه داد: 75 درصد خدمات اکوسیستمی کشور قیمت گذاری نشده است و باید در GDP کشور محاسبه شود تا بفهمیم چه خدماتی از اکوسیستم را استفاده می کنیم.

سلاجقه درپاسخ به سوالی درباره مصرف آب در کشاورزی و اینکه گفته می شود بیشترین میزان مصرف آب در این بخش از کشور است، پاسخ داد: وزارت کشاورزی باید یکبار برای همیشته تعیین کند که چقدر از منابع آبی استفاده کند.

وی مشکل حوزه آب و منابع آب را مدیریتی دانست و گفت: در بسیاری از نقاط کشور نباید کشاورزی انجام شود.

رئیس سازمان محیط زیست، درباره آلودگی هوا و برنامه های دولت گفت: آلودگی هوا گریبانگیر تمام کشور شده است اما در تشکیل ستاد ملی هوای پاک کشور که با تکلیف رئیس جمهور شکل گرفته است، تکالیف تمام دستگاههای درگیر در این حوزه مشخص شده و میزان عملکردها را کمی کرده ایم.

وی ادامه داد: با همت وزیر کشورو معاونت ریاست جمهوری 62 مصوبه در این زمینه داریم و برای عمل به تکالیف از سوی  دستگاههای متولی، زمانبندی و میزان اعتبار مورد نیاز مشخص شده است.

سلاجقه  با بیان اینکه هدفگذاری اصلی این ستاد، برروی 9 کلانشهر کشور است، تاکید کرد: برقی کردن اتوبوس‌های تهران، برقی کردن موتورسیکلت، و حتی نقش صنایع و معادن انجام شده است.

وی تاکید کرد: صنایع و معادن باید با توجه به مسئولیت های اجتماعی شان برای رفع آلودگی اقداماتی انجام دهند.

سفره های کثیف حوزه پسماند جمع می شود

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه برای رفع چالش پسماند، نقشه راه مدیریت پسماند کشور تعیین شده است و براساس قانون مدیریت پسماند، همانند نسخه ای که برای آلودگی هوا پیچیده شده است، برای مدیریت پسماند هم نسخه پیچیده ایم، ابراز داشت: به این ترتیب با نان ناصواب و کثیفی که از حوزه پسماند وارد برخی سفره ها می شود برخورد می کنیم.

وی کیفیت بنزین توزیعی در کشور را طبق پایش ها در وضعیت مطلوب عنوان کرد.

سالانه 2.5 میلیون تن خاک در حال از دست رفتن است

سلاجقه با اشاره به وضعیت بسیار نامناسب فرسایش خاک در کشور اظهار داشت: در ایران سالانه 2.5 میلیون تن خاک در حال از دست رفتن است و اگر مدیرت حوزه آبخیر اتفاق نیفتد ما خاکهای حاصلخیزمان را از دست می دهیم.

وی با یادآوری اینکه در سیلاب‌های سال 98 همه به هدررفت آب سیلاب توجه کردند، گفت: این درحالی است که برآورد شده نزدیک یک میلیارد و 200 میلیون تن خاک حاصلخیر کشور را را سیلاب شست و برد.

وی افزود: به دلیل عدم توجه به آبخیزداری سالانه بخش قابل توجهی از خاک ما با آب گل آلود شده و پشت سد قرار می گیرد و با نیروی عظیمی که به بدنه سدها وارد می شود، به ما خسارت می زند.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه منحنی افت چاه‌های آب در شعاع فوق‌العاده‌ای گسترش یافته است، یادآور شد: این افت چاهها، کیفیت آب را با مشکل مواجه کرده است چون در زیر زمین چکالی آب شور بیشتر است، آب شور جایگزین آی شیرین  می شود و وقتی این آب شور جایگزین شد منابع خاک را با مشکل مواجه می کند.

وی درباره ایده ایران رود نیز توضیح داد: در بسیاری از مناطق ایران مرکزی آبهای گمشده دارد و دفتر منابع آب وزارت نیرو در حال پیگیری این طرح است.

سلاجقه درباره وضعیت ساختاری دو سازمان محیط زیست ومنابع طبیعی کشور نیز گفت: معتقدم مجموعه منابع طبیعی و انفال کشور که حالت نظارتی دارد باید از زیر مجموعه دولت خارج شود و این انتقاد را به رئیس جمهور هم گفته ام.

وی درباره واکنش رئیس جمهور در این باره توضیح داد: رییس جمهور سپرده اند که کارشناسی  بر روی آن انجام شود، معتقدم که همانطور که رشته های محیط زیست در دانشگاههای منابع طبیعی تدریس می شوند، و کلیه کارشناس های محیط زیست در این دانشگاهها تربیت می شود محیط زیست نیز از منابع طبیعی جدا نیست.

سازمان محیط زیست باید از سیاست زدگی دور شود

وی در پاسخ به این سوال که سازمان محیط زیست، به جای جایگاه نظارتی اش تبدیل به یک سازمان سیاسی شده است، گفت: مجموعه محیط زیست کشور باید از سیاست زندگی فاصله بگیرد و تکلیف ماست  که این سازمان را  قدرتمندترین سازمان کشور و به ضعیف ترین سازمان کشور تبدیل شده است، سروسامان دهیم.

وی درباره کار علمی مشترکش با کاوه مدنی توضیح داد: فقط همین را می گویم اطلبو العلم ولو باسین. زمانیکه به خارج کشور رفتم، در آن زمان این فضاها نبود و کاوه مدنی در همان مجموعه دانشگاهی که من درس می خواندم تدریس می کرد.

انتقاد به مدیریت آتش سوزی غربی ها در حاشیه گلاسکو

سلاجقه درباره مصاحبه اش با خبرنگار بی بی سی در حاشیه گلاسکو نیز گفت: در این مصاحبه با توجه به واقعیت نظام صحبت کردم و با توجه به اینکه مدیریت آبی و آتش سوزی را زیر سوال بردند، گفتم مردم ما درهمه مسائل کشور پای کار هستند و از ما هم همه ظرفیت های فناروی روزمان استفاده می کنیم اما چطور در استرالیا و امریکا میلیون ها هکتار جنگل ها ماهها سوخت و خانه های مردم سوخت، شما با این همه پیشرفت نتوانستید مدیریت کنید در این شرایط، چطور ما را زیر سوال می برید که مردم با تمام توان از داشته‌های طبیعی شان دفاع می کنند.

وی درباره تواقق نامه پاریس گفت: ما هیچ پیمان نامه ای را بدون تحلیل و بدون توجه به منافع کشور امضا نمی کنیم.

حمایت بیشتر از محیط بانان با اصلاح قانون حمل سلاح

رئیس سازمان محیط زیست درباره محیط بانان و اصلاح قانون حمایت از آنها گفت: تفکیکی بین بدنه محیط بانی و همه 7 هزار500 نفر از کارکنان سازمان محیط زیست کشور نمی بینم و همه آنها محیط بان هستند اما این افراد بیشتر در معرض خطر هستند.

وی افزود: برای حمایت بیشتر از نیروهای محیط بانی از حدود 3 هفته قبل اصلاح قانون حمل سلاح در دستور کار قرار گرفته است. در حال پیگیری لایحه هستیم. تا همه نیروهای انتظامی بخصوص محیط بانان و جنگلبانان که کار امنیتی و دفاعی انجام می دهند حمایت بیشتری شود.

وی یادآور شد: برای کمک به خانواده شهدای محیط بان در نشستی که در سازمان بود، مسائل کاملا مطرح شد و نامه مشترکی خدمت نیروهای فرمانده کل نیروهای مسلح نوشته شد تا فرآیند مشمول شدن محیط بانان شهید جزو شهدا تسریع شود.

بیشتر بخوانید:

ساحل‌خواری در جنوب بیشتر از شمال کشور است

ویلاهای دولتی در حریم سواحل جنوب تخریب شدند

47231

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا