اخبار ورزشی

روند پیشرفت طارمی زیر ذره‌بین آمریکایی‌ها

روند پیشرفت طارمی زیر ذره‌بین آمریکایی‌ها

به گزارش خبرگزاری recive؛ نشریه «breakingthelines» آمریکا در گزارشی مفصل به روند پیشرفت مهدی طارمی ستاره ملی پوش کشورمان و عضو باشگاه پورتو در چند سال گذشته پرداخت و عملکرد این بازیکن ایرانی را خیلی خوب آنالیز کرد.
این رسانه آمریکایی در تجزیه و تحلیل عملکرد ستاره ایرانی، نوشت: تابستان سال ۲۰۱۹ بود. کیلیان امباپه، دومین بازیکن گران قیمت جهان در آن زمان و تا به امروز، خود را برای یک فصل دیگر در پاری سن ژرمن آماده می کرد. کریم بنزما به دنبال بازگشت رویایی از یک کمپین ناامید کننده در رئال مادرید بود که باعث شد این باشگاه بدون جام سال را پشت سربگذارد. محمد صلاح در حال پشت سر گذاشتن یک پیروزی در لیگ قهرمانان اروپا در لیورپول بود.
از سوی دیگر مهدی طارمی دوران قرضی ۱۸ ماهه خود را در تیم الغرافه قطر به پایان رسانده بود که در ۲۷ سال زندگی خود برای اولین بار در خارج از ایران بازی می کرد. او در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۹ با قراردادی دو ساله به ریو آوه پرتغال پیوست که اولین باشگاه اروپایی اوست.
امروز طارمی، امباپه، صلاح و بنزما تنها بازیکنانی هستند که در ۶ لیگ معتبر اروپا حداقل ۲۰ گل به ثمر رساندند و ۱۰ پاس گل داده اند.
این مهاجم ایرانی فوتبال خود را در سال ۱۳۸۱ شمسی در آکادمی برق بوشهر در سن ۱۰ سالگی آغاز کرد. او در ۱۴ سالگی در سال ۱۳۸۵ به آکادمی جوانان ایرانجوان بوشهر رفت و سپس به شاهین بوشهر، یک باشگاه نظامی رفت تا فوتبال حرفه‌ای خود را به عنوان فوتبالیست آغاز کند.
او ۷ بازی برای این باشگاه انجام داد و تنها یک گل به ثمر رساند تا اینکه در تابستان ۱۳۹۲ به ایرانجوان رفت و قراردادی دو ساله امضا کرد. او پیراهن شماره ۹ را در باشگاه به دست آورد و در ۲۲ بازی ۱۲ گل برای این باشگاه به ثمر رساند و او را به دومین گلزن برتر ایران در آن زمان تبدیل کرد.
روند گلزنی طارمی زمانی ادامه یافت که او به پرسپولیس رفت و در ۱۰۵ بازی ۵۳ گل به ثمر رساند و سپس به باشگاه الغرافه قطر پیوست و در ۳۸ بازی ۲۰ گل به ثمر رساند. سپس برای اولین حضورش در فوتبال اروپا به ریو آوه رفت.
باشگاه ریوآوه که در سال ۱۹۳۹ تأسیس شد، در ویلا دو کوند، شهری کوچک در شمال پرتغال واقع شده است. نام آن برگرفته از رودخانه آیو است که از این شهر به اقیانوس اطلس می ریزد و به تولید بازیکنان مختلف مانند Jan Oblak، Ederson، Rui Jorge و Fábio Coentrão کمک کرده است. طارمی هم خیلی زود به آن گروه پیوست.
ریو آوه با هدایت میگل کاردوسو که در پایان فصل این تیم را ترک کرد و هدایت تیم لیگ ۱ نانت فرانسه را برعهده گرفت، به مقام پنجمی رسید. آنها بازیکنان کلیدی مختلفی را فروخته بودند، اما با این وجود در تابستان با خریدهای کارلوس مانه، لئو ژاردیم، آدرلان سانتوس، لوکاس پیازون و طارمی به خوبی بازسازی شدند.
مهاجم ایرانی در ویلا دو کوند تاثیری فوری گذاشت و در اولین بازی خود در لیگ پرتغال مقابل اوس هت تریک کرد. هفته بعد، او سه پنالتی را به دست آورد که همه آنها توسط سباستین کوتس به گل رسید تا ریو آوه را به پیروزی ۳-۲ مقابل اسپورتینگ برساند.
طارمی در مجموع ۲۱ گل و ۲ پاس گل در ۳۷ بازی برای ریوآوه به ثمر رساند تا تیم کارلوس کاروالال به مقام پنجم برسد و در آخرین روز فصل فامالیکائو را شکست دهد و سهمیه حضور در لیگ اروپا را کسب کند. ۱۸ گل ستاره ایرانی در لیگ باعث شد که او در کنار کارلوس وینیسیوس و پیتزی از بنفیکا به عنوان بهترین گلزن انتخاب شود.
رقبای طارمی در لیگ پرتغال هر کدام به تیمی رفتند. کارلوس که به دلیل حضور دقایق کمتر برنده جایزه بهترین گلزن لیگ پرتغال شد، در نهایت به صورت قرضی به تاتنهام و پی اس وی آیندهوون ملحق شد. در حالیکه پیتزی دیگر رقیب طارمی در ژانویه سال جاری به صورت قرضی به استانبول باشاک شهیر پیوست. طارمی در این میان یکی از بهترین بازیکنان پرتغال باقی ماند.
سال بعد، کاروالال، نونو سانتوس، ماتئوس ریس و بسیاری دیگر از ریو آوه خارج شدند، اما شاید جدایی هیچ کدام از این بازیکنان بیشتر از جدایی طارمی روی عملکرد تیم تاثیر نگذاشت.
طارمی در نهایت ریو آوه را ترک کرد و با ۴.۵ میلیون یورو به پورتو پیوست و به دنبال ارائه قدرت خود به همراه تیمی بود که به تازگی قهرمان شده بود. از الگوی مشابهی پیروی کرد که پورتو بازیکنان تیم های رده متوسط را به خدمت گرفت – کاراسا از بواویستا، کلودیو راموس از ریو آوه و زایدو سانوسی از سانتا کلارا به این تیم پیوست.
پورتو در اولین فصل حضور طارمی قهرمانی را به اسپورتینگ تقدیم کرد. طارمی با به ثمر رساندن ۲۳ گل و ۱۸ پاس گل در فصل ۲۰۲۰/۲۱ عمل خوبی از خود به جای گذاشت. او در حال حاضر در این فصل ۲۴ گل به ثمر رسانده و ۱۷ پاس گل داده است و هنوز سه بازی برای پایان فصل باقی مانده است. گل آکروباتیک او مقابل چلسی در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا باعث شد که او نامزد دریافت جایزه پوشکاش فیفا شود اما این جایزه را اریک لاملا شکار کرد.
طارمی ۱.۸۷ متری حضور هوایی خود را با غریزه گلزنی حیله گرانه در فضایی مشابه با رود فن نیستلروی، ادین ژکو، کریم بنزما یا زلاتان ابراهیموویچ قرار می دهد. او یک فوتبالیست با استعداد فنی با توانایی تمام کردنی فوق العاده و فیزیک بدنی بالاست. این توانایی ها به او اجازه می دهد مدافعان را مهار کند و در بازی ها به او اجازه می دهد تا در عمق زمین قرار بگیرد و هم تیمی هایش را با پاس های عالی صاحب موقعیت طلایی کند.
همانطور که در نقشه حرارتی خود از ریو آوه مشاهده می شود، طارمی به عنوان یک مهاجم مرکزی تنها بازی می کرد و در حالی که مسئولیت او بر روی گلزنی بود، او این توانایی را داشت که به هر دو جناح سوق پیدا کند و از پای راست قوی خود برای ارتباط با بازیکنان استفاده کند و در موقعیت های خطرناک دروازه را پیدا کند.
در پورتو، او به‌ عنوان شریک اوانیلسون در این فصل، به‌جای بازی کردن به‌عنوان یک مهاجم نوک در سیستم ۴-۳-۳ که ریوآوه بازی می کرد در سیستم ۴-۴-۲ اغلب قبل از شوت زنی در عرض یا دریبل زدن به سمت چپ برای دریافت توپ به سمت چپ حرکت می کرد.
طارمی از بسیاری جهات ترکیبی بین ۹ و ۱۰ است. او می تواند موقعیت آفرینی کند، فضا سازی کند و گل بزند، از بسیاری جهات شبیه بنزما است، می تواند در پشت خط دفاعی قرار بگیرد، برای ایجاد برتری عددی در عمق قرار بگیرد.
مهدی طارمی در این چند سال گذشته و حضورش در فوتبال اروپا رشد خوبی داشت تا به این مرحله از پیشرفت را رسید.

بیشتر بخوانید:
یکتا جمالی در آلمان پناهنده شد؟
نکونام:‌ استقلال از نظر من قهرمان شده است
کسی فکر نمی کرد پرسپولیس را شکست دهیم 254 251

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا