بین الملل

روسیه: عجله‌ای برای به‌رسمیت شناختن طالبان نداریم

به گزرش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری recive، یک مقام ارشد روسیه با بیان اینکه اقتصاد افغانستان در آستانه فروپاشی است تاکید کرد که هیچ‌کس برای به رسمیت شناختن طالبان به‌عنوان دولت افغانستان عجله ندارد.

«واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل گفت که مسئله به رسمیت شناختن حکومت طالبان زمانی مطرح می‌شود که جامعه جهانی مطمئن شود که وعده‌ها و تعهدات طالبان عملی می‌گردد.

وی در نشست خبری روز گذشته افزود که هیچ عجله‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان به عنوان یک دولت وجود ندارد و مسکو آماده نیست به این گروه اجازه دهد تا نماینده افغانستان در سازمان ملل باشند.

وی همچنین تصریح کرد که تحریم‌های سازمان ملل و یکجانبه علیه رهبران طالبان باید مورد بررسی قرار گیرد، اما «شاید نه فورا».

نبنزیا به خبرنگاران گفت: «مسئله به رسمیت شناختن زمانی مطرح می‌شود که جامعه بین‌الملل مطمئن شود که وعده‌ها و تعهداتی که مقامات اعلام کرده‌اند عملی می‌شوند.»

وی به وعده‌های طالبان اشاره کرد که شامل حمایت از حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران، و مبارزه با تروریسم و مواد مخدر بود.

قرار است یک کمیته ۹ نفره از سوی سازمان ملل متحد که شامل روسیه، چین و آمریکا است، ادعاها را در ماه آینده بررسی کند و احتمالاً تا قبل از پایان سال در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد.

نبیزیا گفت: امروز مهمترین موضوع ایجاد ثبات در افغانستان است. اقتصاد در آستانه فروپاشی با کمبود منابع ارزی است که مشخص نیست چه زمانی آزاد می‌شوند.

اظهارات این مقام ارشد روسیه در حالی بیان می‌شود که روز چهارشنبه گذشته با حضور وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان، لاوروف گفت که مسکو از ایجاد یک دولت کاملا فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند.

وی افزود: باید حقوق زنان و مذاهب محترم شمرده شود و با قاچاق مواد مخدر و تروریسم در افغانستان و کشورهای اطراف آن مبارزه شود.

پیش از این نیز وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه گروه طالبان باید گام‌های شجاعانه‌ای در تشکیل دولت فراگیر بردارد، گفت برداشت وی این است که سازمان ملل آمادگی دارد تا تحریم‌ها علیه این گروه را لغو کند.

«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان با رد تعیین ضرب‌الاجل برای طالبان جهت تشکیل دولت فراگیر، گفت: «خیر، هیچ زمان بندی برای این مسئله مشخص نشده است. این در وظیفه نشست مسکو نبود. ما قرار نبود ضرب‌الاجلی برای طالبان تعیین کنیم تا برنامه‌ای برای کارهای بعدی آنها باشد».

تاکنون هیچ کشوری دولت موقت طالبان را به‌رسمیت نشناخته است.

انتهای پیام/ ر


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا