اصفهان

رشد جمعیت در کشور روند نزولی دارد/ زنگ خطر برای ورود به پنجره پیرسالی

بیژن شمس امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در ارتباط با جمعیت و بحران‌های پیش روی آن اظهار داشت: خداوند روزی انسان‌ها را در موالید بیشتر قرار داده است و هرچه تعداد آن‌ها بیشتر شود، تلاش و کوشش بیشتر می‌شود.

معاون سازمان بسیج اساتید استان اصفهان افزود: اگر ۸ درصد جمعیت یک جامعه‌ای بالای ۶۰ سال باشند، آن جامعه جزو جامعه کهن‌سال و سالمند محسوب می‌شود و در ایران هم‌اکنون آمار جمعیت بالای ۶۰ سال ما برابر با ۷.۲ درصد است و ۰.۸ درصد باقی مانده است تا جامعه ما کاملاً به یک جامعه سالمند از نظر جمعیتی تبدیل شود.

وی با عنوان اینکه در همه جهان، سن کار و تلاش بین ۱۵ سال تا ۴۵ سالگی تعریف شده است، تأکید کرد: به نظر می‌رسد که اگر جمعیت ما از سن جوانی عبور کند، طبیعتاً سن کار ما کم می‌شود که این موضوع هم در رشد اقتصادی و هم رشد خانوادگی ما تأثیر منفی خواهد گذاشت.

شمس با اشاره به اثر منفی کاهش کار بر رشد اقتصادی و کشاورزی اذعان کرد: خیلی از کشورهای دنیا در حال حاضر دچار چالش‌های جوانی جمعیت هستند و برای همین هم مهاجرت را برای کشور خودشان آزاد کردند تا این خلأ جوانی جمعیت را برای کشورشان پر کنند، از طرفی هم شما می‌بینید که اگر کشوری وارد سن کهنسالی شود، امنیت کشور و موضوع دفاعی آن دچار چالش می‌شود، چون سن امنیتی کشور هم بین ۱۵ تا ۴۵ سال است.

معاون سازمان بسیج اساتید استان اصفهان با تأکید بر اهمیت موضوع جمعیت در کشور، به مؤلفه‌های ۱۴ گانه ابلاغ شده توسط رهبر معظم انقلاب در سال ۹۳ اشاره کرد و ادامه داد: این مؤلفه‌ها برای این ابلاغ شد تا مسؤولان بر مبنای آن‌ها سیاست‌گذاری خود را انجام دهند، هم اشتغالزایی صورت بگیرد و هم موضوع پنجره جمعیتی که اگر دیر بجنبیم، ممکن است این پنجره بسته شود و برگشت همه کشورهایی که به فضای پیرسالی و سالمندی ورود کردند، بسیار مشکل بوده است.

وی با اشاره به اهمیت زیرساخت اقتصادی و اولویت زیرساخت فرهنگی در موضوع جوانی جمعیت اذعان کرد: در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد در کشور ما رشد جمعیت ۱.۴ درصد است؛ در صورتی که اگر نرخ جانشینی را در نظر بگیریم ۲.۱ درصد است و این ۲.۱ درصد یعنی جمعیت ما ثابت بماند و کاهش پیدا نکند، بنابراین با توجه به این آمارها، ما در حال حاضر در شیب نزولی جمعیت هستیم و داریم کاهش جمعیت را تجربه می‌کنیم.

شمس با اشاره به مخاطراتی که این کاهش جمعیت برای ما خواهد داشت، گفت: طرح جوانی جمعیت که امروز توسط مجلس انقلابی ما به نتایج عالی رسیده، لازم‌الاجرا است که همه دستگاه‌های کشور پای کار بیایند و هر کدام متناسب با مسؤولیتی که دارند وظایف خود را اجرا کنند.

معاون سازمان بسیج اساتید استان اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه طرح به عدم تحمیل هزینه به دولت هم توجه داشته است، از نظر فرهنگی نقطه امید به جامعه می‌دهد و نشاط در جامعه گسترش پیدا می‌کند و زمینه تولید موالید در برگشت ما از این لبه خطرناک جمعیتی را فراهم می‌کند.

وی به مزیت‌های این طرح هم اشاره و بیان کرد: طرح جوانی جمعیت، فقط موضوع جمعیت را دنبال نمی‌کند، در کنارش موارد اقتصادی، ایجاد شغل، انسجام خانواده و نشاط و شادابی خانواده را دنبال می‌کند؛ باید به این توجه داشت که مشکلات اقتصادی در خانواده‌ها زیاد شده و ممکن است در آینده شاهد افسردگی و ناامیدی در خانواده باشیم، از طرف دیگر خانواده‌هایی که تعداد فرزندان آن‌ها دو یا بیشتر است، سطح نشاط در آن‌ها هم بیشتر است، برای همین این طرح تک مؤلفه‌ای نیست و چند مؤلفه‌ای است.

شمس خاطرنشان کرد: این طرح هم به ظرفیت‌های درونی کشور در زمینه ایجاد اشتغال با استفاده از همین ظرفیت‌ها است و هم به برگشت شرایط خطرناک در کشور نگاه دارد؛ از طرف دیگر این طرح سعی دارد کار و اشتغال و همچنین فرهنگ جدید در جامعه را با مؤلفه‌های مختلف ایجاد کند.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/ح/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا