همدان

رئیس دادگستری همدان: با همکاری قوه قضائیه، ۳۳ فقره قتل عمد منجر به سازش شد

رئیس دادگستری همدان: با همکاری قوه قضائیه، ۳۳ فقره قتل عمد منجر به سازش شد

به گزارش خبرگزاری recive استان همدان ؛ محمدرضا عدالتخواه صبح امروز در نشست بین مسئولان قضایی استان و هیأت عالی اعزامی ناجا به استان، از سردار اشتری فرماندهی ناجا به منظور توجه ویژه  او مبنی بر دستور اعزام یک تیم کارشناسی از مرکز برای بررسی ابعاد و آثار طرح معتذرین که در  کلانتری ها و پاسگاه های سطح استان در حال اجراست قدردانی کرد.

وی در تبیین و تشریح این طرح اعلام کرد: یکی از کمیته های معین ستاد تألیف قلوب استان، کمیته معتذرین است که با هدف تشویق و ارشاد متهمین و مجرمین به عذرخواهی از شاکیان در پرونده های کیفری تشکیل شده است.

طرح معتذرین سازمان یافته و مطلوب در حال اجراست

رئیس کل دادگستری استان همدان افزود:  این طرح در سه بخش؛ ابتدا در مهرماه سال ۱۳۹۹ در مجموعه قضایی استان و در مرحله دوم در دی ماه همان سال در نیروی انتظامی استان و در نهایت‌ در زندان های استان اجرایی شد و هم اکنون به نحو سازمان یافته در حال اجرا است. 

عدالتخواه تصریح کرد: تاکنون بسیاری از متهمین و شاکیان از طرح معتذرین استقبال کرده اند، که به طور عمده پرونده های مربوطه با صلح وسازش مختومه شده است.

وی عنوان کرد: آن تعداد که با عدم پذیرش عذرخواهی از سوی شاکیان در پروسه دادرسی قرار می گیرد، برای فرد معتذر نادم موجب برخورداری از تخفیف مجازات،  سایر نهادهای ارفاقی، اعطای مرخصی و عفو می شود.

به ثمر نشستن نهایی طرح معتذرین نیازمند همکاری دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و سازمان  زندان هاست. 

این مقام مسئول تأکید کرد: عملیاتی شدن طرح معتذرین و به ثمر نشستن آن  نیازمند یک همت جمعی و همکاری تنگاتنگ دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و سازمان  زندان های  کشور است. 

عدالتخواه برای تشریح و تبیین و  نحوه اجرایی شدن این طرح مبتکرانه در مراجع انتظامی سراسر کشور نیز اعلام آمادگی کرد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های ایجاد شده به واسطه عملیاتی شدن طرح کمیته معتذرین گفت: همکاری نیروی انتظامی در اجرای مطلوب و اثربخش این طرح ها با رویکرد ترویج فرهنگ دینی مصالحه بین طرفین پرونده بسیار تأثیرگذار بوده است. 

طرح کمیته معتذرین منطبق با آموزه های قرآنی و روایی است. 

رئیس کل دادگستری استان همدان تلاش برای برقراری صلح و سازش را از موضوعات ارزشمند و مورد تأیید ‌آموزه های قرآنی و روایی دانست و اظهار کرد: حرکت در این زمینه موجب تحقق عدالت ترمیمی در ابعاد مختلف آن به ویژه تسکین و درمان تألمات روحی و روانی بزه دیدگان می شود  و در باز اجتماعی شدن بزهکاران بسیار مؤثر است.

عدالتخواه افزود: اجرای طرح معتذرین علاوه بر آثار متعدد معنوی در فرد خاطی و اشاعه فرهنگ عذرخواهی در جامعه، می تواند  به نحو چشمگیری سبب مختومه شدن بسیاری از پرونده های کیفری در کلانتری ها و مراجع قضایی شود.

۳۳ فقره سازش قتل عمد در مدت ۲۶ ماه در ستاد تالیف قلوب استان همدان

وی ادامه داد: تنها در کمتر از دو سال با فعالیت مثمرثمر ستاد تألیف قلوب استان، ۳۳ نفر از  قصاص نفس به دلیل اخذ رضایت اولیاء دم نجات یافته و به زندگی بازگشتند.

وی در تشریح طرح متبکرانه و خلاقانه معتذرین که در سه سطح مراجع قضایی؛ کلانتری ها  و زندان ها در استان در حال اجراست، هم یادآور شد: در بسیاری  از موارد مشاهده شده با اندک تلاش و مواجهه و برخورد مناسب  قاضی، پلیس و زندانبان با متهمین و محکومین، آنان اعلام  پشیمانی و عذرخواهی از شاکی کرده اند و در نهایت پرونده های متعددی به صلح و سازش ختم  شده است.

اصلاح بزهکاران برای بازگشتی سالم به جامعه از اهداف اصلی کمیته معتذرین بالاترین مقام قضایی استان همدان، رفتن به سمت اصلاح و تربیت بزهکاران برای بازگشت به جامعه، اشاعه فرهنگ صلح و سازش، برقراری عدالت ترمیمی و کاهش پرونده های قضایی را برخی از اهداف کمیته معتذرین برشمرد و تصریح کرد: در روند اجرای این طرح به محض مراجعه مشتکی عنه به کلانتری ها یا دادسراها و قبل از هر گونه اقدام پلیسی و قضایی از متهم سوال می شود،  آیا از اقدام خود نادم هستید و آیا حاضر به معذرت خواهی از شاکی می باشید یا خیر؟

عدالتخواه گفت: بنابراین در صورت ابراز تمایل متهم برای عذرخواهی، در محلی مناسب و با ملاقات متهم و شاکی، فرصت و محیطی به دور از میدان منازعه برای ابراز ندامت پیش می آید و شکات نیز استقبال خوبی از طرح کرده و با پذیرش عذرخواهی مشتکی عنه، پرونده های بسیاری با این اقدام ختم به مصالحه شده است. 

با فعالیت کمیته معتذرین شاکیان از ۴۰ میلیارد تومان خود گذشتند. 

 وی عنوان کرد: با فعالیت این کمیته در یک سال نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان توسط شکات در پرونده های متعدد بخشیده شده است.

 رئیس کل دادگستری استان همدان در ادامه با تقدیر از تلاش های نیروی انتظامی استان در راستای اجرای طرح معتذرین، اعلام کرد: تنها در مدت ۹ ماه اجرای این طرح در سطح کلانتری ها و پاسگاه ها، شاهد ابراز تمایل ۴ هزار و ۱۰۲ نفر برای عذرخواهی از شاکیان بودیم که در نهایت ۲ هزار و ۷۱۳ شاکی از طرف مقابل خود را بخشیدند.

رضایت ریاست قوه قضائیه از اجرای طرح مبتکرانه معتذرین رئیس کل دادگستری استان همدان خاطرنشان کرد: با توجه به نتایج مثبت اجرای طرح معتذرین، ریاست وقت قوه قضاییه و ریاست فعلی این قوه، دستور به عملیاتی شدن آن در سطح کشور داده اند.

رئیس دادگستری همدان: با همکاری قوه قضائیه، ۳۳ فقره قتل عمد منجر به سازش شد

46

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا