قزوین

دیدار با سلطان سیاه‌مشق ایران/خوشنویسی ریشه در ذات مردم قزوین دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین،آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی به‌همراه هدایت‌الله جمالی‌پور، استاندار قزوین و هیئت همراه با حضور در منزل استاد علی اکبر پگاه قزوینی، هنرمند برجسته خوشنویسی ایران، با وی دیدار و گفت‌وگو کردند.
در این دیدار نماینده مردم قزوین با اشاره به نقش بی‌بدیل هنرمندان در اعتلای فرهنگ جامعه اظهار کرد: هنرمندان و اساتید فروتنی هم‌چون استاد پگاه با سخت‌کوشی بار امانت و گوهر هنر خوش‌نویسی گذشته را با رنج و استقامت و خلاقیت به دوش می‌کشند و به نسل جوان و مشتاقی انتقال می‌دهند که معنا و هویت خود را هم‌چنان در ارتباط با فرهنگ اصیل گذشته‌ خود جست‌وجو می‌کنند.

سیاهکلی با توجه به سابقه طولانی قزوین در ارائه آثار ارزشمند هنری در کشور گفت: خوشنویسی ریشه در ذات مردمان قزوین داشته و اقتصاد بسیاری از مردمان این منطقه از همین راه رشد کرده است، خوشنویسان بزرگ و مطرح این شهر توانسته‌اند بسیاری از جوایز ملی و بین‌المللی در زمینه هنر خوشنویسی را از آن خود کرده و قزوین را در این زمینه در عرصه جهانی نیز معروف کنند.

وی ادامه داد: قزوین با داشتن هنرمندان برجسته و سرشناس در این رشته به شایستگی به‌عنوان پایتخت خوشنویسی ایران مطرح بوده که همگی از مشاهیر هنر و ادب فارسی هستند که از جمله این اساتید می‌توان از میرعماد حسنی استاد بزرگ خط نستعلیق قزوین نام برد.

 

 

هدایت الله جمالی‌پور استاندار قزوین نیز در دیدار اظهار کرد: با توجه به این‌که قزوین پایتخت خوشنویسی ایران زمین بوده و هنرمندان بسیاری را از گذشته پرورش داده، در عصر معاصر نیز اساتیدی هم‌چون استاد پگاه و دیگر هنرمندان و در حال حاضر هنرجویان زیادی در حال پرورش هستند، باید توجه ویژه‌ای به هنرمندان این عرصه شود، از جمله این موارد این است که لازم است به هنر خوشنویسی اهمیت ویژه داده شود و به رشد و توسعه آن پرداخته شود و از آن به‌عنوان یک هنر به‌عنوان هنر صنعت نام برد، هم‌چنین برگزاری جشنواره‌هایی چون دوسالانه خوشنویسی که هر دو سال در قزوین برگزار می‌شود در همین راستا می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی افزود: متأسفانه برخی از هنرمندان شاخص در استان به‌دلیل کم‌توجهی که از دیرباز صورت گرفته، باعث شده زندگی و معیشت آنان دچار مشکل شود که می‌توان با ارائه خدماتی از قبیل بیمه و حمایت از هنرمندان به‌ویژه به بحث درمان آنان توجه بیشتری کرد تا هنرمندان این عرصه با فراق بال و بدون دغدغه معیشتی به ارائه آثار خود بپردازند.

استاد پگاه، خطاط قزوینی نیز در این دیدار به تشریح مسائل و مشکلات هنرمندان استان پرداخت و خواستار توجه جدی مسؤولان برای معرفی آثار هنرمندان استان در کشور و حل آن‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، از استاد پگاه به‌عنوان سلطان سیاه مشق ایران یاد می‌شود. وی در طول فعالیت هنری خود به تربیت شاگردان بسیاری در هنر خطاطی و گرافیک پرداخته است. از این هنرمند قزوینی نزدیک به ۲۰ هزار اثر خوشنویسی در قالب‌های قطعه، سیاه‌مشق، چلیپا، کتابت و نقاشی خط به دنیای هنر ارائه شده است که برخی از آن‌ها در نگارخانه‌ها و موزه‌ها نگهداری می‌شوند.
گفتنی است در پایان این دیدار به منظور حمایت از استاد علی‌اکبر پگاه، با دستور استاندار و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین مقرر شد تا سقف ۵۰ میلیون تومان آثار این هنرمند فرهیخته به‌عنوان یک مجموعه هنر گردآوری شود و در اختیار جویندگان هنر خوشنویسی قرار گیرد.
انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا