اجتماعی

دلیل مخالفت با افزایش ظرفیت پزشکی چیست؟

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس ، مشکل کمبود پزشک از دیرباز گریبانگیر سلامت جامعه بوده و طی دو سال اخیر با افزایش مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کرونا، این مشکل بیشتر نمود پیدا کرده است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کشور از پزشک اشباع شده و پزشکان بیکار زیادی در شهرهای مختلف وجود دارند؛ این در حالی است که سرانه پزشک در کشورمان تقریبا ۱۱.۷ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت است که نسبت به استاندارد جهانی عددی بسیار پایین است و شاهد این ادعا هم تمرکز بسیار بالا پزشک در شهرهای بزرگ، محرومیت‌ در دریافت خدمات پزشکی، صف‌های طولانی بیماران در بیمارستان‌ها و مطب‌ها و کلینیک‌ها است.

در همین رابطه محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس به مسئله کمبود پزشک در کشور پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه تعداد پزشکان در کشور ما نسبت به جمعیت، به شکل قابل توجهی کم است. این رقم در مقایسه با کشورهای همسایه و منطقه، به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. بنده که نماینده مردم شریف تویسرکان در مجلس هستم، در طول چند دوره‌ای که در مجلس بودم، همواره به مشکل کمبود پزشک در حوزه انتخابیه‌ام برخورده‌ام. این موضوع فقط به استان ما نیز ختم نمی‌شود و به جز شهرهای بزرگ، بقیه شهرها و مناطق کشور به شدت با کمبود پزشک مواجه هستند.

وی افزود: در حال حاضر در شهرستان تویسرکان، پزشکانی که تخصص‌های مختلف را پوشش دهند، بسیار کم هستند و مردم از لحاظ بهداشت و سلامت، در مضیقه و سختی بسیاری به سر می‌برند. به همین منظور بنده عقیده دارم باید تمام ظرفیت تعلیم و تربیت پزشک را با یک سیاستگذاری صحیح مورداستفاده قرار داد و اگر هم کمبودی وجود دارد، به سرعت باید پوشش داد و افزایش ظرفیت پزشک در دستور کار دولت سیزدهم قرار گیرد؛ در غیر اینصورت، با کمبود شدید پزشک و افت کیفیت خدمات درمانی در آینده مواجه خواهیم شد.

مفتح به علل مخالفت برخی از افراد با افزایش ظرفیت پزشکان در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از گروه‌ها و افراد، مخالف افزایش ظرفیت پزشکان و ارتقاء سلامت جامعه هستند. این افراد تنها به منافع و اموال خود فکر می‌کنند و چیزی تحت عنوان کمبود پزشک به ویژه در مناطق محروم، برایشان چندان اهمیتی ندارد.

نماینده تویسرکان افزود: در دولت پیشین، وزارت بهداشت تقریبا هیچ گونه اقدامی برای افزایش ظرفیت پزشکان انجام نداد و بالعکس در برخی از موارد کاهش ظرفیت را نیز در پیش گرفت. برای مثال چندی پیش ظرفیت دکتری تخصصی پزشکی فقط هزار و ۴۰۰ نفر اعلام شد که نسبت به سال گذشته، کاهش محسوسی داشت.

مفتح با اشاره به توزیع نامتوازن پزشکان در کشور تصریح کرد: پزشکان به ویژه متخصصان، به شکل نامتوازن در کشور توزیع می‌شوند. در حال حاضر بسیاری از پزشکان متخصص در مراکز استان‌ها به ویژه در تهران مشغول طبابت هستند؛ این در حالی است که بسیاری از مناطق کم برخوردار، از داشتن پزشکان متخصص محروم هستند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در پایان به ضرورت ورود وزارت بهداشت به موضوع افزایش ظرفیت پزشکان پرداخت و گفت: به عقیده من وزارت بهداشت باید نسبت به این مسئله اقدامات لازم را انجام دهد و اگر لازم باشد از ظرفیت‌های حاکمیتی نیز استفاده کند تا جوانانی که به این رشته و زمینه علاقه دارند، به راحتی وارد آن شوند و خلاهای کمبود پزشک را پر کنند.

گفتنی است بر اساس مطالعات صورت گرفته، تعداد افراد مسن تا سال ۱۴۲۰ با رشدی جدی به بیش از ۳ برابر تعداد کنونی خواهد رسید که ممکن بحرانی بزرگ را در کشور به وجود بیاورد. بدیهی است که ادامه روند کنونی و عدم افزایش ظرفیت پزشکان، صفوف طولانی مطبها و بیمارستان‌ها خصوصا برای پزشکان متخصص را به بار خواهد آورد و کیفیت ارائه خدمات درمانی را به شدت با کاهش مواجه خواهد کرد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا