فرهنگ و هنر

دغدغه‌هایی برای برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر

دغدغه‌هایی برای برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر

دوشنبه یازدهم بهمن‌، چهلمین جشنواره‌ فیلم فجر با نمایش اولین فیلم خود «بیرو»، در ساعت ۱۳ و در مرکز همایش‌های برج میلاد در حالی برای رسانه‌ها آغاز به‌کار می‌کند که با توجه به ابتلاء دبیر جشنواره، مسعود نقاش‌زاده  به کرونا، نشست خبری آن برگزار نشده و سوال‌های بی‌جواب زیادی درباره‌ برخی مسائل ویژه با توجه به شرایط خاص شیوع کرونا در روزهای گذشته باقی مانده است.

جشنواره فیلم فجر در طول ۴۰ سال گذشته به نوعی ویترین جشنواره‌های کشور بوده و برنامه‌ریزی برای تبلیغات آن همیشه شرایطی متفاوت داشته است. اما امروز دهم بهمن‌ماه در حالی به ساعت‌های پایانی خود نزدیک می‌شود که هرسال چند روز پیش از این تاریخ، تبلیغات محیطی پرمخاطب‌ترین رویداد هنری ایران با رونمایی از پوستر جشنواره، آغاز می‌شد و الان نه تنها خبری از پوستر جشنواره نشده بلکه به نظر می رسد پوستر چهلمین دوره هنوز آماده هم نشده است. دست‌کم تا همین یکی دو روز قبل پوستری تهیه نشده بود.

نکته‌ بعدی وضعیت جسمی دبیر جشنواره است که پس از انتشار خبر ابتلاء او به کرونا در روز چهارشنبه هفته گذشته، تاکنون هیچ اطلاع‌رسانی درباره وضعیت او نشده است. البته در پاسخ به پیگیری‌ها گفته شده بود که شاید با بهبود حال نقاش‌زاده، یک نشست مجازی روز شنبه دهم بهمن‌ یعنی صبح امروز برگزار شود، اما این اتفاق هم نیفتاد و احتمالاً در روزهای آتی این نشست برگزار خواهد شد.

مسئله‌ بعدی و مهم پیش‌رو جشنواره فیلم فجر، نحوه‌ کنترل پروتکل‌های بهداشتی در روزهای طوفانی گسترش سویه‌ امیکرون است. در چند روز اخیر آغاز پیک ششم در کشور و از امروز در تهران به طور رسمی اعلام شد. گسترش این سویه از کرونا که در طول کمتر از یک هفته بسیاری از شهرهای کشور را از رنگ آبی به نارنجی و قرمز تغییر داده، چنان جدی است که حتی درخواست تعطیلی دو هفته‌ای در کشور مطرح شده و در شهری همچون مشهد اعلام شده که کرونا از کنترل خارج شده است. با وجود این شرایط هنوز هیچ دستورالعمل مشخصی برای چگونگی حضور تماشاگران در سینماهای مردمی و شرکت‌کنندگان در محل اصلی جشنواره (برج میلاد) به طور عمومی منتشر نشده است. این مسئله از این منظر هم قابل تامل است که وزیر فرهنگ و ارشاد  اسلامی روز گذشته (نهم بهمن‌ماه) از ظرفیت ۵۰ درصدی برای جشنواره فیلم فجر گفت و امروز هم برای سالن‌های جشنواره تئاتر فجر، ظرفیت ۳۰ درصدی اعلام شد، اما بلیت‌فروشی در سینماهای مردمی جشنواره فیلم فجر با ظرفیت ۷۰ درصدی سالن‌ها انجام شده و گفت‌وگوی امروز با سخنگوی انجمن سینماداران هم دلالت بر این دارد که تغییری در این ۷۰ درصد ایجاد نمی‌شود چرا که بلیت‌ها فروخته شده‌اند.

در این مورد به سینمای رسانه‌ها در مرکز همایش‌های برج میلاد نیز باید اشاره کرد که پیش‌تر فقط تب سنجی و ارائه‌ کارت واکسن برای ورود تاکید شده بود، در حالی که این مکان با یک جدول فشرده از برنامه‌های نمایشی و نشست‌های متعدد در سالن‌های کوچک، احتمالا با شلوغی و ازدحام مواجه خواهد شد، چرا که برای آن جا هم براساس ظرفیت ۷۰ درصد سالن، کارت صادر شده است.  

با این وجود از اتفاق‌های مثبت جشنواره فجر امسال، شاید حذف افتتاحیه باشد، هرچند نکوداشت‌ها از هنرمندان که هر سال در همین بخش انجام می‌شد همچنان در جدول جشنواره وجود دارد و در سالن‌های کوچک مرکز همایش‌های برج میلاد برپا خواهد شد که اتفاقا تعدادی از هنرمندانی که قرار است برای آنها بزرگداشت برگزار شود به دلیل ابتلا به کرونا از دنیا رفتند.

در کنار این‌ها باید اشاره کرد که قرار است نشست‌های خبری فیلم‌ها و بعضی برنامه‌های جنبی در چند اپلیکیشن به صورت زنده پخش شوند اما مشخص نیست این اپلیکشین‌ها برای چنین رویدادی چقدر مورد اقبال قرار بگیرند.

۵۷۲۴۴

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا