فرهنگ و هنر

دزدِ تابلویِ کلود مونه، به ۴ سال زندان محکوم شد

دزدِ تابلویِ کلود مونه، به ۴ سال زندان محکوم شد

به گزارش آرت نیوز، این مرد ۴۹ ساله، اوت سال گذشته (مرداد- شهریور ۱۴۰۰) با همکاری یک فرد دیگر تلاش کرده بود تابلوی De Voorzaan en de Westerhem» (۱۸۷۱)» از مونه را از موزه زانس هلند بدزدد.

موزه زانس که در شهر زاندام هلند قرار دارد، در سال ۲۰۱۵، تابلوی مذکور را به قیمت یک میلیون و ۱۶۰ هزار دلار خریده بود.

به گفته دادگاه هلند شمالی که در مورد این پرونده حکم صادر کرده است، متهم در روز روشن وارد موزه زانس شده، تابلو را از دیوار برداشته، زیربغل زده و با خود برده بود. تمام این مدت همدستش نیز در بیرون موزه منتظرش ایستاده بود. هردو دزد، مسلح بودند.

در جریان این دزدی، دست‌کم یک گلوله شلیک شد اما کسی آسیب ندید. در میان هرج و مرجی که ایجاد شده بود، دزد تابلو در حالی که در تلاش بود سوار بر یک موتورسیکلت از موقعیت فرار کند، تابلوی مونه را زمین انداخت.

این دزدی در روز روشن اتفاق افتاد و از آن‌جایی که هم‌زمان با تعطیلات تابستانی بود، بسیاری از بازدیدکنندگان و کارکنان موزه آن زمان در موزه حضور داشتند.

اگرچه تابلوی De Voorzaan en de Westerhem نه خیلی معروف است و نه خیلی گرانقیمت، دادگاه آن را اثری غیرقابل جایگزینی از یک نقاش مشهور در جهان دانست و متهم را محکوم کرد.

با وجود مرمت تابلو، هنوز به دلایل امنیتی امکان به نمایش گذاشتن آن در موزه وجود ندارد.

کلود مونه، از بنیان‌گذاران جنبش هنری امپرسیونیسم یا دریافت‌گری در فرانسه و یکی از نقاشان بزرگ تاریخ است. این نقاش صاحب سبک فرانسوی، دوران جوانی و حتی بخشی از میان‌سالی خود را در فقر گذراند اما سرانجام توانست با فروش آثارش به ثروت و رفاه دست یابد. از مهم‌ترین آثار مونه می‌توان به ۲۵۰ تابلوی مجموعه نیلوفرهای آبی (Nymphéas) اشاره کرد که در آنها کامل‌ترین بیان امپرسیونیستی را آفریده است.

۵۷۵۷

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا