کرمان

در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کرمان چه گذشت؟/از بحران آب تا بلاتکلیفی 46 هزار میلیارد تومان طرح

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سیدمهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان صبح امروز در شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان اظهار داشت: به‌صورت مستمر و با جدیت به تحقق شعار سال پرداخته‌ایم و امیدواریم در پایان سال تغییر محسسوسی در حوزه تولید استان کرمان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه وضعیت آب دراستان کرمان بحرانی‌ست گرچه هنوز به‌شدت بعضی استان‌های کشور دچار بحران نیست، تصریح کرد: نظام آب استان کرمان نیاز به بازنگری، بازبینی، بازمهندسی و بازطراحی دارد و این در شرایطی‌ست که منابع و مصارف آب در استان کرمان به‌شدت بحرانی است.

طبیب‌زاده به اشاره به اینکه کرمان از نظر سرانه مصرف آب رتبه دوم در کشور را بعد از خوزستان دارد، بیان کرد: این امر بیانگر عمق بحران مدیریت آب و مصارف آب در استان کرمان است.

وی با تاکید دوباره بر اینکه نظام مصرف آب در استان کرمان نیازمند بازنگری‌ست، بیان داشت: اندیشکده تدبیر آب اتاق بازرگانی کرمان ظرفیت لازم برای ارائه قانون تامین آب در کشور را دارد.

طرح‌های جدید کشاورزی مشکل تامین آب دارند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان هم در این نشست اظهار داشت: 400 میلیارد تومان برای 77 طرح نیمه‌تمام کشاورزی در استان کرمان نیاز است.

عباس سعیدی ابراز کرد: همچنین برای آغاز 126 طرح جدید در بخش کشاورزی استان کرمان به 250 میلیارد تومان اعتبار در حوزه‌های مختلف نیاز است و طرح‌های جدید هم مشکل تامین آب دارند.

دولت سیزدهم به استانداران اختیار می‌دهد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه در ریل سیاست‌گذاری دولت سیزدهم شاهدیم این است که تغییر روند سیاستگذاری در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار دارد.

محمدرضا پورابراهیمی  ادامه داد: مدیریت منابع آب و ایجاد بازار آب به سیاستگذاری نیاز دارد و باید تصمیمات محلی از سوی مدیران امکان‌پذیر باشد و این در شرایطی‌ست که دولت سیزدهم تصمیمات خاصی برای افزایش اختیار استانداران دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد مصرف آب استان کرمان در بخش کشاورزی است، ابراز داشت: شش سال کار مطالعاتی برای دسترسی به آب‌های ژرف در کشور انجام شده و چهار مرحله حفاری در سیستان و بلوچستان است که سه مرحله ناموفق بود اما مرحله آخر با موفقیت انجام شد.

پورابراهیمی ادامه داد: مشاور را تعیین کرده‌ایم و حفاری آب‌های ژرف در استان کرمان آغاز شده است و این پروژه برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه هیچ کشاورزی حق ندارد، محصولی تولید کند پیش از آنکه فروش تضمینی برای آن داشته باشد، بیان کرد: اگر این اتفاق روی ندهد نتیجه آن ماندن محصولات زیادی مانند پیاز و سیب‌زمینی بر روی دست کشاورزان است که آب زیادی هم مصرف می‌کند.

استانداران به فرمانداران اختیارات دهند

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان هم با اشاره به اینکه اتاق کرمان را باید جدای از اتاق ایران دید، بیان کرد: اتاق ایران بر اساس بررسی‌های ما حالت دولت را پیدا کرده و جایگاهی در پارلمان بخش خصوصی ندارد.

شهباز حسنپور ادامه داد: همان‌طور که می‌گوییم دولت به استانداران اختیار دهد، بخشی از اختیارات استان هم به شهرستان‌ها داده شود  و استاندار به فرمانداران و فرمانداران به بخشداران اختیار دهند.

46 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان بلاتکلیف است

استاندار کرمان هم در این نشست با اشاره به اینکه 46 هزار میلیارد تومان طرح در استان تعریف شده که شامل لاستیک‌سازی، شهرک انرژی‌های نو، پلاسمای خون و لجستیک شرق کشور است، متذکر شد: این پروژه‌ها درگیر مسائلی مانند اختصاص زمین، مجوز محیط زیست و یا آب هستند.

علی زینی‌وند ادامه داد: هرچقدر از برداشت آب کشاورزی با حفظ معیشت مردم کم کنیم امری عقلانی و مهم است و اگر اختیارات آب، زمین و مجوزها را بدهند اقدامات خوبی می‌توانیم انجام دهیم.

وی ابراز داشت: 900 محدوده معدنی کرمان به گروگان گرفته شده است مثلا یک خانم خانه‌دار یک معدن غنی را در سامانه ثبت کرده و توانایی لازم برای بهره‌برداری از آن را ندارد.

انتهای پیام/80019/ق


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا