خوزستان

در سفر یک روزه وزیر نیرو به خوزستان چه گذشت

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو صبح امروز وارد خوزستان شد که پیگیری مشکلات آب و فاضلاب استان و بازدید از طرح‌های عمرانی از مهم‌ترین اهداف این سفر یک روزه اعلام شده است.

وی در نخستین بازدید خود در محل کانال آبرسانی شهید چمران از نزدیک در جریان عملیات بازسازی این کانال قرار گرفت؛ کانالی که علاوه بر تأمین آب کشاورزی، در حال حاضر بخشی از آب تصفیه خانه آب شهرستان اهواز را نیز تأمین می‌کند.

طرح ایستگاه پمپاژ آب چمران در اهواز که امروز مورد بازدید وزیر نیرو قرار گرفت به طرح میان مدت غدیر معروف است که در ۲ فاز پیش‌بینی شده است.

فاز اول این طرح شامل تکمیل ایستگاه پمپاژ شهید چمران به ظرفیت ۲.۵ متر مکعب بر ثانیه و احداث خط انتقال فلزی به قطر ۲ هزار میلی متر به طول ۱۰ کیلومتر از ایستگاه مذکور تا تصفیه خانه شماره ۲ اهواز می‌باشد که عملیات اجرایی آن در ماه‌های گذشته آغاز شد و پیش‌بینی می شود تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

فاز دوم نیز شامل توسعه ایستگاه پمپاژ به میزان ۲.۵ متر مکعب بر ثانیه از جمله خرید و نصب تجهیزات مکانیکال و الکتریکال این ایستگاه است که پیش‌بینی می‌شود طی هشت ماه آینده انجام و به بهره‌برداری برسد و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این فاز حدود ۴۳.۴ درصد است.

ایستگاه پمپاژ اندیمشک

وزیر نیرو بعد از بازدید از ایستگاه پمپاژ چمران در اهواز، از نزدیک در جریان روند احداث ایستگاه پمپاژ w۲ در اندیمشک قرار گرفت.

گفتنی است مسیر انتقال آب از ایستگاه پمپاژ اندیمشک تا ایستگاه ام‌الدبس ۷۰ کیلومتر است که از این مسیر ۳۳ کیلومتر ابتدایی خط هنوز احداث نشده است و قطر خطوط لوله این خط انتقال آب ۲ هزار و ۴۰۰ میلی متر با ظرفیت ۱۰ مترمکعب در ثانیه است.

در این پروژه آب از رودخانه دز در ایستگاه w۲ پمپاژ شده و به ایستگاه پمپاژ آب ام‌الدبس از توابع شهرستان دشت‌آزادگان منتقل می‌شود و در نهایت آب به شهرستان‌های اهواز، آبادان و خرمشهر منتقل می‌شود.

در حال حاضر این طرح دارای پیشرفت فیزیکی ۱۸.۵ درصد بوده و بر اساس برنامه زمانبندی پیش‌بینی شده طی هشت ماه این طرح به بهره‌برداری خواهد رسید‌.

ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس

سومین بازدید وزیر نیرو از پروژه‌های آبرسانی استان، بررسی روند احداث ایستگاه پمپاژ آب ام‌الدبس در شهرستان دشت‌آزادگان بود.

این ایستگاه پمپاژ، با تکمیل خط انتقال آب از ایستگاه w۲ شهرستان اندیمشک از رودخانه دز آب دریافت می‌کند و در نهایت به شهرستان‌های اهواز، آبادان و خرمشهر آب را منتقل می‌کند که با تکمیل خط انتقال آب از ایستگاه w۲ تا ایستگاه ام‌الدبس امکان انتقال آب به سه شهرستان مورد هدف مهیا می‌شود.

در حال حاضر خط انتقال آب از ایستگاه ام‌الدبس به سه شهرستان اهواز، آبادان و خرمشهر تکمیل شده و با انتقال آب رودخانه دز، کیفیت آب این سه شهرستان بهبود خواهد یافت؛ هم‌اکنون نیز آب از رودخانه کرخه وارد این ایستگاه شده و به اهواز منتقل می‌شود.

ایستگاه پمپاژ ام الدبس از زیر مجموعه های پروژه بزرگ طرح آبرسانی غدیر بوده و قطر خطوط انتقال آب این ایستگاه دو هزار و ۴۰۰ میلی‌متر است، پنج مخزن ذخیره آب در این ایستگاه پیش‌بینی شده که ۲ مخزن آن ساخته شده است و براساس برنامه زمانبندی پیش‌بینی شده، عملیات اجرایی این طرح طی هشت ماه آینده به پایان خواهد رسید.

پروژه‌های فاضلاب

وزیر نیرو همچنین در سفر خود به خوزستان از روند اجرای پروژه‌های فاضلاب در شهر اهواز و پروژه‌های خطوط جمع‌کننده اصلی فاضلاب در این منطقه کیانشهر بازدید کرد که در این بازدید ساکنان منطقه به شدت از وضعیت نامناسب فاضلاب و دفع آب‌های سطحی گله‌مند بودند و خواستار رسیدگی به این وضعیت شدند.

وی همچنین از تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز و آخرین وضعیت فعالیت این تصفیه‌خانه، ایستگاه پمپاژ فاضلاب ملی‌راه که روند اجرای آن از اواخر تیرماه آغاز شده و عملیات میکروتونلینگ ساماندهی فاضلاب شهری اهواز در منطقه کوی ملت نیز بازدید کرد.

در حال حاضر تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز با ظرفیت تصفیه ۱۱۲ هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه‌روز در مرحله تست آزمایشی قرار دارد.

وزیر نیرو در ادامه نیز از پروژه ریل‌برداری و احداث ریل انحرافی تکمیل خط فاضلاب ۱۶۰۰ میلی‌متر و سروصل ایستگاه پمپاژ شرق اهواز دیدن کرد که این پروژه با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال در حال حاضر دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و عبور از زیر سه خط ریلی استراتژیک در منطقه قلعه چنعان یکی از عملیات مهمی است که در این طرح اجرایی شده است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا