فرهنگ و هنر

دریغ از یک زیرنویسِ ساده تلویزیون برای تبریک به زهره قائینی!

دریغ از یک زیرنویسِ ساده تلویزیون برای تبریک به زهره قائینی!

به گزارش خبرگزاری recive، زهره قائینی موفق به دریافت جایزه دومین دوره‌ ترویج‌گر برجسته‌ خواندن ایبی- آی‌رید IBBY-iRead (من می‌خوانم) شده است. این جایزه را «بنیاد آی‌رید شنژن» با همکاری «دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان» (ایبی)، برای قدردانی از ترویج‌گران برجسته‌ کتاب‌خوانی در گستره‌ جهانی، بنیاد گذاشته است. 

اتفاقی که هیچ‌گونه واکنشی در اخبار رسمی داخل کشور به دنبال نداشت و از همین رو عباس جهانگیریان، نویسنده، پژوهشگر و مدرس ادبیات داستانی و نمایشی در این مورد در صفحه اینستاگرامش چنین نوشت: 

«چه بسیار انسان‌های بزرگی که در این شرایط سوداگر، بی‌وقفه برای کودکان و نوجوانان کار می‌کنند. نه خودشان چشمداشتی دارند و نه این جامعه خسته و مردمان درگیر خود، به کوشش‌های عاشقانه، دشوار و پُررنج آنان توجه و اعتنایی دارند! حتی برخی محافل روشنفکری و فرهنگی و نهادهای فعال در حوزه کودک و نوجوان بر فعالیت‌های پُرثمر آنان چشم می‌بندند!

من هیچ انتظاری از صداوسیما ندارم. این رسانه، تمامی اخبار ریز و درشت ورزشی را پخش و تفسیر می‌کند و تا بوق صبح، مسابقه‌های فوتبال دسته‌چندمی اروپا و آمریکای جنوبی را پخش می‌کند اما دریغ از یک زیرنویس ساده برای اطلاع‌رسانیِ دستاوردهای فرهنگی افتخارآفرین نویسندگان و هنرمندان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی!

جای شگفتی نیست اگر یک نوجوان ایرانی از «رونالدو»، «مسی»، «زیدان» و… بیشتر می‌داند تا «مولانا»، «سعدی»، «حافظ»، «فردوسی»، «پورسینا» و… و هنرمندان و نویسندگان کودک و نوجوان سرزمین خود!

زهره قائینی، پس از چهل سال تلاش برای کودکان و نوجوانان در شورای کتاب کودک، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک، طرح ملی «با من بخوان»، موزه کودکی، سایت‌های کتابک و هدهد و… سرانجام برای عمری تلاش در راه ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، موفق به دریافت جایزه جهانی IBBY iRead شد. او پیش‌تر هم جایزه IBBY Asahi را برده بود. 

در شرایط پراندوه و بدخبرِ آوارگی میلیون‌ها زن و کودک اوکراینی و یمنی، ممنوعیت تحصیل دختران نوجوان و جوان در افغانستان، بیماری فراگیر کرونا، اوضاع بد اقتصادی هم‌وطنان و سایه سرد و سنگینش بر زندگی کودکان و… خبرهایی از این دست، تابش آفتابی است گرم، بر دل‌های تنگ و سرد و نوید آینده‌ای است خوب برای ادبیات کودک و نوجوان کشورمان. تبریک می‌گویم به زهره قائینی، این بانوی شریف، بزرگ و بی‌ادعا.» 

قائینی مدرس، نویسنده و پژوهشگر در گستره‌ فرهنگ و تاریخ کودکی، از پایه‌گذاران «مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان»، یکی از دو نویسنده‌ اصلی مجموعه‌ ده‌جلدی «تاریخ ادبیات کودکان» و نویسنده‌ کتاب «تصویرگری کتاب‌های کودکان» است. او در حال حاضر مدیریت مؤسسه‌ پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و برنامه‌ ترویج کتاب‌خوانی «با من بخوان» را بر عهده دارد.

دریغ از یک زیرنویسِ ساده تلویزیون برای تبریک به زهره قائینی!

۲۵۹۲۵۹

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا