اجتماعی

درخواست آنلاین بدهید و ۱۰ روزه مجوز وکالت بدون آزمون بگیرید!

درخواست آنلاین بدهید و ۱۰ روزه مجوز وکالت بدون آزمون بگیرید!

برابر قانون اصلاح مواد (۱) و (۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی که در تاریخ ١٨ اسفند ٩٩ در روزنامه رسمی کشور چاپ و ابلاغ شده و هم‌اکنون نیز لازم‌الاجراست: به منظور تسهیل سرمایه‌گذاری در ایران، مراجع صدور مجوزهای کسب و کار موظفند شرایط و فرآیند صدور یا تمدید مجوزهای کسب و کار را به‌نحوی ساده کنند که هر متقاضی مجوز کسب و کار در صورت ارائه مدارک مصرح  بتواند در حداقل زمان ممکن، مجوز مورد نظر خود را دریافت کند.

درگاه ملی مجوزهای کشور که مدیریت و راهبری نظام مجوزدهی کشور و نظارت بر صدور مجوزها را بر عهده دارد و تنها مرجع رسمی مجوزهای کشور محسوب می‌شود  و سقف زمانی برای صدور مجوز در هر کسب و کار، توسط “هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار” تعیین و در درگاه مذکور اعلام می‌شود و چنانچه  هر یک از مراجع صادر کننده مجوز کسب و کار از ارائه مجوز در ظرف زمانی تعیین شده در درگاه ملی مجوزهای کشور  امتناع کنند، متقاضی مجوز می‌تواند علاوه بر ارائه شکایت حضوری یا الکترونیک به مرکز ملی رقابت، کتباً از بالاترین مقام دستگاه اجرائی با استاندار مربوط، تسریع در صدور مجوز مورد نیاز خود را درخواست کند.

در این موارد، بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا استاندار مربوط موظف است ظرف حداکثر هفت روز کاری از تاریخ ثبت درخواست، با دعوت از متقاضی صدور مجوز و مراجع صادر کننده مجوز، موضوع را بررسی و در چارچوب قوانین، زمینه صدور فوری مجوز مورد درخواست را فراهم کند.

اشباع بازار بهانه قابل قبولی برای هیئت مقررات‌زدایی نیست

دستگاه‌های صدور مجوز کسب و کار نمی‌توانند به بهانه اشباع بازار از صدور مجوز خودداری کنند و موظفند درخواست متقاضیان مجوز کسب و کار را مطابق شرایط مصرح در درگاه ملی مجوزهای کشور دریافت و بررسی کنند.

امتناع از پذیرش مدارک و درخواست مجوز و تأخیر بیش از ظرف زمانی تعیین شده در درگاه مذکور در صدور مجوز برای متقاضیانی که مدارک معتبر مصرح در درگاه یاد شده را ارائه داده‌اند، مصداق “اخلال در رقابت” است و شورای رقابت موظف است به شکایت ذی‌نفع رسیدگی و بالاترین مقام مسئول دستگاه مربوطه را به مجازات تعیین شده محکوم کند.

تلاش کانون وکلا برای عدم بارگذاری مجوز وکالت

در سال ۹۵ کانون وکلای دادگستری مرکز در نامه‌ای رسمی به وزیر وقت اقتصاد اعلام کرده بود: “اشتغال به حرفه وکالت یا مشاور حقوقی مانند دیگر حرف آزاد مستلزم دریافت پروانه کار است که به موجب ماده ۶ قانون استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۵/۱۲/۱۳۳۳ به‌وسیله کانون وکلای هر استان صادر می‌شود و در استان‌هایی که کانون وکلا در آن تأسیس نشده باشد انجام وظیفه به‌عهده کانون وکلای مرکز است. تکلیف کانون‌های وکلا در صدور پروانه در ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب ۱۷/۱/۱۳۷۶ نیز مورد حکم و تأکید مقنن قرار گرفته است. ارائه خدمات حقوقی مانند تهیه و تنظیم قرارداد، تهیه پیش‌نویس قوانین و آیین‌نامه‌ها نیز در حیطه حرفه مشاوره حقوقی است؛ ضمن اینکه به موجب ماده ۵۵ قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵ دخالت غیروکیل در حوزه وکالت از جنبه مشاوره حقوقی و ثبت مؤسسات حقوقی که نیاز دخالت وکیل می‌باشد ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود لذا در اجرای ماده ۵۷ قانون رفع موانع تولید شایسته است آن هیئت محترم مرجعیت قانونی وکلای دادگستری در صدور پروانه وکالت و مشاور حقوقی را در سوابق و گزارش‌های هیئت درج و به مراجع ذیربط اعلام نمایند.”

استنکاف کانونهای وکلا از بارگذاری مجوز وکالت!

اما کانون وکلای دادگستری تا چند وقت اخیر برای حفظ انحصار در پذیرش وکیل به بهانه اینکه مجوز وکالت در زمره مجوزهای کسب‌وکار نیست، از بارگذاری مجوز وکالت در درگاه ملی مجوزهای کشور امتناع ورزید.

در اواخر سال ٩٨ کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که یکی از اعضای این کمیسیون رئیس دیوان عدالت اداری است، در مصوبه‌ای که به تأیید رئیس جمهور وقت رسید، کانون وکلای دادگستری را مکلف کرد تا نسبت به بارگذاری مجوزهای خود در درگاه ملی مجوزهای کشور اقدام کند.

حتی از این مصوبه در دیوان عدالت اداری هم شکایت شد که به موجب رأی هیئت عمومی، مصوبه را مطابق با قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اعلام شد.

مقاومت کانون‌های وکلا در عدم بارگذاری و شفافیت مجوز وکالت سبب شد دبیرخانه هیئت مقررات‌زدایی طی نامه رسمی از کانون وکلا بخواهد تا برای دسترسی عموم جامعه به شرایط صدور مجوز وکالت نسبت به درج اطلاعات اقدام کند اما کانون وکلا باز هم از بارگذاری استنکاف کرد.

بارگذاری مجوز وکالت در درگاه با استناد به قانون

بر این اساس، دبیرخانه هیئت مقررات‌زدایی که متولی صدور مجوزهای کشور است و طبق تکالیف قانونی وظیفه دارد شرایط صدور مجوزها را به‌صورت شفاف در سامانه اعلام کند و در اختیار مردم قرار دهد، در راستای اجرای مصوبه دولت و رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری شرایط صدور مجوز را بر اساس قوانین موجود در سامانه ملی مجوزهای کشور بارگذاری کرد.

برابر اصلاحیه اخیر مصوبه مجلس شورای اسلامی که به تأیید شورای نگهبان رسیده و به‌زودی به مرحله اجرا درمی‌آید، قانونگذار، مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب‌ و کار را موظف کرده تا در مقابله با دستگاه‌هایی که اطلاعات خود را بارگذاری نکرده‌اند، ظرف مدت ٣ روز کاری پس از تکمیل ثبت‌نام در درگاه ملی مجوزهای کشور، مجوز مورد نظر به همراه شناسه یکتای صادره برای شخص حقیقی یا حقوقی متقاضی به‌شکل برخط صادر کند.

پیش‌تر به‌دلیل عدم وجود شفافیت در صدور مجوز، کانون وکلای دادگستری مرکز اقدام به صدور پروانه وکالت (بدون آزمون) غیرقانونی برای یکی از کارمندان مجلس شورای اسلامی کرده بود که بعد از اطلاع رئیس مجلس، کارمند مربوطه برکنار شد.

بیشتر بخوانید:

وکلا: می‌خواهند استقلال ما را بگیرند

کانون وکلا متصدی برگزاری آزمون وکالت است

۲۳۵۲۳۱

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا