فرهنگ و هنر

داگلاس ترامبول، از پیشگامان جلوه‌های ویژه سینما درگذشت

داگلاس ترامبول، از پیشگامان جلوه‌های ویژه سینما درگذشت

 داگلاس ترامبول سازنده جلوه‌های ویژه برخی از پیشروانه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما از جمله «۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی»، «برخورد نزدیک از نوع سوم» و «بلید رانر» بر اثر عوارض ناشی از سرطان در ۷۹ سالگی از دنیا رفت.

وی برای جلوه‌های ویژه «برخورد نزدیک از نوع سوم»، «پیشتازان فضا: فیلم سینمایی» و «بلید رانر» نامزدی اسکار در بخش بهترین جلوه‌های ویژه را کسب کرده بود.

ترامبول فیلم‌های علمی-تخیلی «دویدن بی‌صدا» و «توفان مغزی» با بازی ناتالی وود را کارگردانی کرده بود.

وی ساخت شبیه‌ساز «بازگشت به آینده: فرار» را برای یونیورسال استودیوز انجام داده بود و نقش مهمی در ورود آیمکس به دنیای سرگرمی داشت.

این عضو خانواده سینما علاوه بر کار برای خلق جلوه‌های سینما همچنین ده‌ها ابزار و تکنیک فیلم را اختراع و ثبت کرده بود و سال ۱۹۹۳ جایزه علمی مهندسی آکادمی را برای طراحی حرکت و وجوه الکترونیکی در فیلمبرداری با دوربین ۶۵ میلیمتری دریافت کرد. وی سال ۲۰۱۲ نیز جایزه اسکار ویژه را که مختص نوآوری در صنعت فیلم سینمایی از طریق مشارکت‌های تکنولوژیکی است از آن خود کرد.

کارلو چاترین سرپرست هنری جشنواره فیلم لوکارنو که سال ۲۰۱۳ از وی تجلیل کرده بود گفته بود ترامبول همیشه می‌داند چگونه فراتر از دیگران ببیند و به همین دلیل استادان بزرگ سینما از جمله کوبریک، اسپیلبرگ، اسکات و مالیک همیشه می‌خواستند او در کنارشان باشد تا نوآوری‌های فیلم‌هایشان را انجام دهد.

وی اخیراً در حال ساخت مستندی درباره جلوه‌های ویژه «۲۰۰۲: یک اویسه فضایی» بود.

داگلاس ترامبول سال ۱۹۹۶ جایزه پرزیدنت انجمن فیلمبرداران آمریکا را دریافت کرد و جایزه جورج ملیس را درکارنامه داشت.

۵۸۵۸

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا