اجتماعی

دانشمندان به‌طور اتفاقی ثبت کردند؛ بعد از مرگ چه می‌بینیم؟

دانشمندان به‌طور اتفاقی ثبت کردند؛ بعد از مرگ چه می‌بینیم؟

دانشمندان برای اولین بار، به صورت اتفاقی، فعالیت مغز انسان در حال مرگ را ثبت کرده اند و الگوهای امواج مغزی مرتبط با فرآیندهایی مانند خواب دیدن و یادآوری حافظه را آشکار می‌کنند. محققان به طور مداوم امواج مغزی یک بیمار ۸۷ ساله مبتلا به صرع را با استفاده از نوار مغزی زیر نظر داشتند تا تشنج‌ها را مشاهده کنند. اما در حین درمان بیمار ناگهان دچار حمله قلبی شد و فوت کرد.

به این ترتیب، محققان موفق شدند ۱۵ دقیقه از فعالیت مغز را در زمان مرگ ثبت کنند. آن‌ها بر ۳۰ ثانیه از دو طرف زمانی که ضربان قلب متوقف شد تمرکز کردند و افزایش فعالیت در انواع امواج مغزی به نام نوسانات گاما را تشخیص دادند. این‌ها در فرآیندهایی مانند رویاپردازی، مدیتیشن و بازیابی حافظه نقش دارند.

دکتر اجمل زمار، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: از طریق ایجاد نوسان‌هایی که در بازیابی حافظه دخیل هستند، مغز ممکن است آخرین یادآوری رویدادهای مهم زندگی را درست قبل از مرگ ما انجام دهد.

این تیم می‌گوید که مشاهدات نشان می‌دهد که مغز حتی پس از توقف جریان خون در آن، قادر به فعالیت هماهنگ است. تغییرات مشابهی در امواج گاما در حوالی زمان مرگ قبلاً در موش‌ها مشاهده شده بود، اما این اولین بار است که چنین فعالیتی در انسان مشاهده می‌شود. این تیم تاکید کرد که البته نتایج باید با احتیاط انجام شود. داده‌ها فقط از یک مطالعه موردی به دست می‌آیند، و حتی آن هم در مورد بیماری که مغزش آسیب دیده بود و تحت فعالیت غیرعادی مرتبط با صرع بود. زمار گفت: چیزی که ممکن است از این تحقیق بیاموزیم این است: اگرچه عزیزان ما چشمانشان را بسته اند، اما مغز آن‌ها ممکن است در حال پخش برخی از بهترین لحظاتی باشد که در زندگی خود تجربه کرده اند.

4747

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا