سلامت

خیز ششم کرونا در همین حوالی

به گزارش خبرنگار ایرنا، ویروس ۱۹ ماهه کرونا همانند کودکی نوپا، یک لحظه شیطنت می کند و لحظه ای آرام می نشیند اما این آرام بودنش ترس و رعشه بیشتری بر اندام والدین می اندازد که مبادا در فکر حمله و یا خرابکاری بیشتری است.

ویروس کرونا هم پس از گرد و غباری که در پیک پنجم به راه انداخت و آمار فوتی ها و مبتلایان را دوچندان کرد، حال به لطف واکسیناسیون و به قولی موانع ایجاد شده بر سر راهش، اندکی آرام گرفته است اما باید مواظب بود این آرام بودنش ما را گول نزند و با کمرنگ شدن رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی و اجتناب از واکسیناسیون، عامل شیطنت دوباره و اوج گیری بی محابای آن شد.  

چنانچه دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۵ مهرماه در جلسه شورای عالی نظام پرستاری از آمادگی بیمارستان‌ها برای مواجهه با پیک ششم خبر داده و این یعنی درگیر شدن با پیک جدید کرونا قطعی است.

وی یادآور شده باید در حالت آماده باش بمانیم و امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم و با رعایتی که مردم می‌کنند، موج بعدی نسبت به موج قبل سبکتر باشد.

وزیر بهداشت افزود: همچنین پرسنل، پزشکان، پرستاران و کمیته‌های علمی در حال آمادگی هستند و با تجربیاتی که از گذشته داشتیم نگرانی از نظر درمان وجود ندارد.

دکتر حمید سوری اپیدمیولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تاکید بر اینکه افزایش های اخیر شاخص ها نگران کننده است، توضیح داد: در روزهای اخیر شاهد افزایش تست های مثبت، بستری شدگان و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در کشور هستیم و این موضوع نشان می دهد که چرخش ویروس در جامعه زیاد شده و این موضوع بسیار نگران کننده است.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه تردد مسافران در مرزها و در مقصد مسافران مشکوک و حامل بیماری باید به شدت کنترل شود، گفت: در مرزهای شمال شرقی هم تعدادی اتباع افغانستانی که برخی از آنها به صورت غیرقانونی وارد کشور ما می شوند، می توانند عامل انتشار بیماری کرونا در ایران باشند.

سوری بر لزوم رعایت اصول بهداشتی در همه مناطق کشور تاکید کرد و گفت: مردم همچنان باید اصول بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست ها باید به دقت رعایت کنند. مسئولین هم باید متوجه باشند با وجود اینکه واکسیناسیون عامل مهمی در مدیریت اپیدمی است، اما به تنهایی کافی نیست.

صحبت های مسوولان بهداشت و درمان در حالی است که به گفته وزیر بهداشت، از دی ماه ۹۹ تا تیر سال جاری فقط پنج میلیون دُز واکسن تزریق شده بود و امروز به مرز ۷۲ میلیون دُز رسیدیم، یعنی در عرض دو ماه و نیم حدود ۶۷ میلیون دُز واکسن تزریق شده است. ضمن اینکه رنگ آبی پس از ۵ ماه به نقشه کرونایی کشور بازگشته است.

واردات واکسن هم رنگ اوج گرفته و بنابر اعلام روز ۲۵ مهرماه وزارت بهداشت، با ورود شصت وهشتمین محموله واکسن به کشور، واکسن‌های وارد شده از منابع خارجی از مرز یکصد میلیون دُز گذشت و تا دهم آبان ماه، تعداد واکسن ورودی به کشور از مرز یکصد و پنجاه میلیون دوز خواهد گذشت.

واکسیناسیونی که آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری بارها در ستاد ملی مقابله با کرونا بر ادامه واکسیناسیون با قوت تاکید کرده و از دانشگاهیان و صاحبان تریبون خواسته است تا در ترغیب و تشویق مردم به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و واکسینه شدن در برابر ویروس کرونا نقش بسزایی داشته باشند.

دکتر رییسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ادامه راه مقابله با بیماری کرونا نیازمند تدوین نقشه‌راه جامع است، گفت: در این نقشه‌راه باید همه موارد بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی و درمانی به طور دقیق لحاظ شود تا با روشن کردن وضع آینده، ما را از اقدامات انفعالی در برابر شیوع بیماری خارج کند.

رییس جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه واکسیناسیون از راه‌های پیشگیری است اما کافی نیست، گفت: عادی‌انگاری می‌تواند تبعات خطرناکی داشته باشد بنابراین از مردم تقاضا می‌کنم در کنار واکسیناسیون، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را هم با دقت رعایت کنند.

وی با تاکید مجدد بر کنترل دقیق ورود و خروج در مرزها و فرودگاه‌های بین المللی کشور، اظهار داشت: استانداران استان‌های مرزی و مسئولان مربوطه باید ورود و خروج از کشور را به دقت کنترل کنند و ورود به کشور حتما با واکسیناسیون همراه باشد.

حال اینکه چگونه بتوانیم مقابل پیک‌های بعدی باشیم، مهم است زیرا، شرایط بیمارستان‌ها و اوضاع و احوال کادر درمان و اقشار مختلف مردم به گونه‌ای نیست که بتوانند یک پیک شدیدتر از پیک پنجم را تحمل کنند. دیگر توانی برای سوگ های بیشتر و از دست دادن عزیزان باقی نمانده است.

شاید بهتر باشد ستاد ملی کرونا، قبل از هر گونه تصمیم برای حذف محدودیت‌های کرونایی و الزام دانش آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه‌ها، شرایط را مورد ارزیابی قرار دهد. زیرا، آنچه مسلم است، ایمنی جمعی در شرایطی فراهم می‌شود که حداقل ۷۰ میلیون نفر از جمعیت کشور ۲ دوز واکسن را زده باشند و ۲ هفته نیز از زمان واکسیناسیون گذشته باشد.

در کنار واکسیناسیون، باید افراد نامدار و مشهور از قشر ورزشکار، هنرمند، فعالان اجتماعی و سیاسی و اقتصادی به میدان بیایند و با تشویق آحاد مختلف مردم به تزریق واکسن، آنان را به رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی و درمانی سوق دهند بلکه ویروس آرام گرفته کرونا در آرامش خود رخت بربندد و جشن پایانش را بگیریم.

۱۳۵۲

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا