سمنان

خوشه طلایی از دیروزهای تلخ رکود تا روزهای خوش و طلایی احیا

خوشه طلایی از دیروزهای تلخ رکود تا روزهای خوش و طلایی احیا

به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان ،سیاست ابلاغی دولت در این بخش، مشمول آن دسته از واحدها و بنگاههای تولیدی و صنعتی است که در جریان نگاههای تک قطبی دولت های سابق به مقوله اقتصاد، طعم تلخ رکود را چشیدند؛ زمین‌گیر شدند و یا رسماً تعطیل شده اند.

با شکل گیری و آغاز رسمی طرح «نهضت احیا» که در جریان اجرای آن دولتمردان شکوفایی اقتصادی و افزایش اشتغالزایی را مدنظر قرار دادند واحدهای تولیدی زیادی با توان جدید، به چرخه فعالیت بازگشتند و شهرک صنعتی سمنان به عنوان یکی از قطب های اقتصادی؛ صنعتی، که سهم بسزایی در چرخه تولید و رشد کشور دارد نیز از این قاعده مستثنی نبود.

شرکت خوشه طلایی با برند تجاری «واده رو»، یکی از واحدهای احیا شده در شهرک صنعتی سمنان است که فعالیت خود را از سال 1394 در زمینه تولید محصولاتی چون کیک و کلوچه آغاز کرد و در میانه راه، عواملی چون کمبود نقدینگی، عدم تأمین مواد اولیه مرغوب و… منجر به خاموش شدن کوره های این واحد تولیدی شد و همچونبسیاری از واحدهای تولیدی دیگر، خوشه طلایی، مبتلا به آفت رکود شد و وعده های نافرجام دولت دوازدهم منجر هم به گشایش گره فعالان این واحد نیمه فعال، نشد. و با تقلیل روزانه ظرفیت تولیدیِ این شرکت ، کرکره «واده رو» ، عملاً پایین کشیده شد.

پس از آن و با روی کارآمدن دولت سیزدهم و اجرای «نهضت احیا»، واحد راکد کیک و کلوچه خوشه طلایی سمنان، به روزهای خوش و طلایی فعالیت خود بازگشت و رونق تولید، در این واحد تولیدی و پرآوازه علاوه بر شیرین کردن کام پرسنل به کار گمارده، کام بازار را هم شیرین کرد. به بهانه احیای مجدد شرکت خوشه طلایی با برند واده رو، گفتگویی را با محوریت آشنایی بیشتر با این محصول پرآوازه، چگونگی وضعیت فعالیت این بنگاه اقتصادی، سهم این شرکت در میزان اشتغال و چشم اندازهای ترسیم شده برای افزایش تنوع محصول و…با آقای احمدلو مدیر عامل این مجموعه ترتیب داده ایم. این گفتگو را می خوانیم.

خوشه طلایی از دیروزهای تلخ رکود تا روزهای خوش و طلایی احیا

• recive: درباره شرکت تولیدی خوشه طلایی صفا، محصول این واحد تولیدی و مجوزهایی که اخذ کرده است، توضیح دهید؟

شرکت خوشه طلایی در سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را در زمینه تولید انواع کیک و کلوچه در سطح استان آغاز کرده و در حوزه اخذ مجوزها، موفق به اخذ مجوزهای لازم اعم از مجوزهای بهداشتی پروانه های مربوط به هر محصول از معاونت غذا و دارو شده است.همچنین در حوزه استاندارد هم، کلیه مجوزهای تشویقی و اجباری را بنا بر ظرفیت تولید دریافت کرده است.

• recive: در خصوص علت کاهش ظرفیت تولید یا تعطیلی شرکت خوشه طلایی صفا توضیح دهید؟

عمده دلایلی که منجر به تعطیلی و توقیف این بنگاه اقتصادی شد، عدم تأمین سرمایه در گردش و بحث نوسانات یا نابسامانی شدید قیمت مواد اولیه در بازار بود چرا که مواد اولیه می بایست از خارج از کشور تأمین می شد که امکان تحقق این خواسته وجود نداشت و فعالیت شرکت در کمترین سطح تولید قرار گرفت و تعطیل شد.

• recive:درباره اقدامات صورت گرفته برای احیای این واحد راکد توضیح دهید؟

در تیر ماه سال ۱۳۹۸ بر اساس عارضه یابی های صورت گرفته، موارد نقصانی که موجب تعطیلی بنگاه اقتصادی شد مورد بررسی قرار گرفت و با پیگیری های شرکت، حمایت از این واحد تولیدی در دستور کار سرمایه‌گذار قرار گرفت. همچنین شخص استاندار نیز پیگیر حل مسأله شدند و از آنجایی که در این واحد صنعتی، عزم کافی برای راه اندازی مجدد وجود داشت، حمایت ها برای احیای دوباره واده رو از سر گرفته شد. ناگفته نماند پس از اعلام شعار سال توسط مقام معظم رهبری با عنوان حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین و همچنین تأکیدی که ایشان در بحث حمایت از واحدهای کوچک و متوسط داشتند، دولت مردمی آیت الله رئیسی نیز عملیاتی کردن این موضوع را در دستور کار قرار دادند و برای احیای واحدهای صنعتی، ستادی تحت عنوان احیای واحدهای راکد تشکیل شد و پس از ابلاغِ دستور کار به استانداری ها، استاندار سمنان به سرعت وارد عمل شد.

• recive؟ با مجموع حمایت های صورت گرفته، اینک شرکت در چه وضعیتی است؟

خوشبختانه امروز این واحد صنعتی از مزایای این ستاد برخوردار شد و با دستور استاندار محترم مشکلات مربوط به تأمین مواد اولیه و مصوبه دولتی مرتفع شد. در بحث تأمین مواد اولیه و سرمایه در گردش با دستور استاندار، به بانک عامل معرفی شدیم و در کوتاهترین مدت زمینه تأمین سرمایه گردش برای تولید و راه اندازی این واحد صنعتی مهیا شد.

• recive:در حال حاضر محصول شما در بازار داخل چند نماینده فعال برای فروش و عرضه دارد؟ اگر برنامه ای برای توسعه صادرات دارید بفرمایید و اینکه مقصد شما در حال حاضر در موضوع صادرات کدام کشورها هستند؟

امروز این واحد صنعتی در کمتر از ۴۰ روز، ۴۸ نماینده را در سطح کشور جذب کرد و در حوزه صادرات برنامه‌هایی در دست اجرا دارد و مذاکرات اولیه صورت گرفته و تا پایان سال‌جاری، بحث صادرات با قوت بیشتری از سر گرفته خواهد شد. در بحث صادرات هم مقصد «واده رو» کشورهای افغانستان، عراق و کانادا هستند.

• recive؟در خصوص سهم شرکت خوشه طلایی صفا در امر اشتغالزایی توضیح دهید. این شرکت چند نیروی فعال دارد؟ و آیا زمینه بکارگیری نیروهای بیشتر وجود دارد؟

این شرکت در حال حاضر که ماه های نخست فعالیت خود را طی می‌کند موفق به جذب بالغ بر ۴۳ نفر نیروی انسانی در امر تولید، ستاد و پشتیبانی شده است و با توجه به قابلیت شرکت خوشه طلایی صفا و ظرفیتی که در زمینه تولید وجود دارد، می‌تواند در صورت استمرار حمایت ها، نیروی کار را به 90 نفر افزایش داد.

• recive؟ طبق ارزیابی شما، آنچه که امروز برند «واده رو» را نسبت به سایر رقبا، متمایز کرده است، چیست؟

همانطور که عرض شد امروز خوش طلایی صفا با برند تجاری واده رو موفق به جذب نماینده فعال از سطح استان و کشور شده است و از آنجایی که این شرکت از قابلیت تأمین مواد اولیه مناسب و مرغوب برخوردار است، قادر است محصول خود را با کیفیت بالا و قیمت مناسب تری نسبت به سایر رقبا به بازار عرضه کند و مجموع خدمات، منجر به جلب رضایت مشتریان و عرضه بی بلا مانع محصولات این کارخانه شده است.

•recive؟مشتاقیم با روند فعالیت و یک چرخه کاری «واده رو» در پروسه تولید بیشتر آشنا شویم؟

در فرایند تولید، مواد اولیه در انبارهای مواد اولیه دپو می‌شود و به جهت کوتاهی فاصله بین انبار مواد اولیه تا آماده سازی، از فرصت کوتاه سازی در بحث نقل و انتقالات مواد اولیه استفاده می‌شود و مواد اولیه از انبار مواد اولیه به انبار آماده سازی که انبار توزیع است منتقل می‌شود و در آن محل، مرحله آماده سازی مواد اولیه بر اساس فرمول مدیر تولید به سرانجام می‌رسد و به ایستگاه میکس مواد اولیه می‌رسد که بر اساس نوع محصول و طی برنامه‌ای که در تولید داده شد، در ایستگاه میکس کلیه مواد اولیه که آماده سازی شده میکس می‌شود و البته این اتاق اتاق، اتاق فریز هم محسوب می شود. و در طول مدت تولید کسی اجازه ورود به این اتاق را ندارد تا اقدامات مربوط به این بخش به بهترین نحو انجام شود. و پس از آن مواد توسط کانال ها و لوله هایی که از اتاق میکس تعبیه شده به دستگاه پایین که متشکل از دو خط تولید است جداگانه، وارد خط پروسه کیک و کلوچه می‌شود و دستگاه کلوچه به طور اتومات در فِر تونلی که مواد اولیه میکس شده بود را تأمین می‌کند و وارد مرحله تولید می‌شود. طبخ کیک نیز توسط فرهای ایستاده انجام می‌شود. میکس کیک از طریق دستگاه اُکس و دستگاه دیپازیتور انجام می‌شود و با سینی یا قالب کیک مواد در آن قرار می‌گیرد و وارد پروسه پخت می‌شود. بالغ بر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان پخت این محصول است پس از اتمام این مرحله، برای خنک کردن محصول و مغزدار کردن آن اقدام می‌شود. بعد از آن محصول وارد خنک کننده اصلی می‌شود که 15 دقیقه مدت زمان تعیین شده برای خنک شدن آن است و پس از این مراحل، وارد فرآیند بسته بندی توسط چهار دستگاه بسته بندی می‌شود و محصولات کیک و کلوچه در مرحله آخر و در خط تولید، بسته بندی می شود و توسط پالت ها و جک های تعبیه شده به انبار محصول یا انبار نهایی منتقل و برای فروش آماده می شود.

• recive؟ به منظور حصول اطمینان مشتریان در مقوله کیفیت و سلامت محصول، شرکت خوشه طلایی صفا چه فرایندهای آزمایشگاهی را پشت سر می‌گذارد؟ احیاناً اگر اعتباری برای این بخش در نظر گرفته شد، مبلغ آن را بفرمایید؟

در بحث آزمایشگاه و تستِ سلامت محصول دو موضوع مد نظر ما قرار گرفته است. یک بحث آزمایش شیمیایی و موضوع دیگر بحث آزمایش میکروبی است. که در فرایند تولید، دستور کار به مدیر آزمایشگاه ابلاغ شد و در طول تولید هم از محصول کیک و هم از کلوچه آزمایشات مختلف گرفته می‌شود و با افزایش تعداد آزمون ها تلاش داریم محصول سالمی را به بازار عرضه کنیم. با توجه به اهمیت این مسأله در این بخش بالغ بر ۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. ناگفته نماند تنها آزمایشی که روی محصولات این کارخانه مجبور به ارجاع به آزمایشگاه همکار هستیم بحث آزمون پروتئین است و این موضوع حاکی از این امر است که شرکت از قابلیت آزمایش میکروبی و شیمیایی آزمون ها روی محصولی که تولید می‌کند برخوردار است و آزمایشگاه مجهز است. مضاف بر این موضوع، آزمون ها مورد ارزیابی معاونت غذا و دارو و سایر آزمایشگاه همکار قرار می‌گیرد. خوشبختانه تا به حال با موردی که منجر به تذکر به شرکت شرکت شود، مواجه نشدیم و این موضوع به خاطر آزمایشات سنگین و آزمون هایی است که در پروسه تولید از محصول گرفته می‌شود.

• recive؟ برای ارتقای سطح تنوع محصول تان، برنامه یا ابتکار خاصی مدنظرتان نیست ؟ با تدوین یک برنامه اصولی می‌توان خیزیاساسی در بحث تنوع محصول و حتی طرح توسعه برداشت در این حوزه توضیحات شما را می‌شنویم.

همانطور که مستحضرید تولید این شرکت از تیر ماه سال‌جاری آغاز شد و با توجه به اینکه تنوع محصول این شرکت بالغ بر 20 الی 25 قلم است طی این مدت در جذب نمایندگی از سطح کشور نیز موفق عمل کرده ایم. البته در مقایسه با سایر شرکت ها تعداد تنوع کم است. اما برای بکارگیری از ظرفیت های موجود، برنامه هایی را در دستور کار قرار دادیم و برای این منظور در طرح توسعه شرکت، زمینی را اختصاص دادیم تا بتوانیم تا پایان سال‌جاری برنامه توسعه را برای افزایش تنوع محصول پیاده کنیم.

برای اجرای طرح توسعه، با توجه به درخواست سرمایه در گردش، نخستین راهکار ما به حداکثر رساندن ظرفیت کاری در یک نوبت کاری است همچنین تلاش داریم تنوع محصول را در ۳ یا ۴ ماه پایان سال از ۲۵ قلم به سه برابر افزایش دهیم.

البته همانطور که ذکر شد، تحقق این امر مشروط به تأمین سرمایه در گردش لازم است که قطعاً با همراهی استاندار محترم این موضوع محقق خواهد شد.

• recive؟ درخصوص سهم شرکت خوشه طلایی در شیرین کردن کام بازار، توضیح شما را می‌شنویم. و در صورت استمرار حمایت ها پاسخگوی چند درصد از نیاز بازار داخل هستید؟

در باره سهم بازار باید بیشتر بررسی شود. اما به جرأت می توانیم بگوییم، قادریم ۱۰۰ درصد ظرفیت تولیدمان را در سطح کشور، تأمین و وارد بازار کنیم و با توجه به بازار هدف داخل و خارج از کشور در حال حاضر ظرفیت ۱۰۰ درصدی تولید ما مشروط به تأمین سرمایه در گردش درخواست شده است.

خوشه طلایی از دیروزهای تلخ رکود تا روزهای خوش و طلایی احیا

• recive: و سخن پایانی؟

در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال اگر در بحث ضرورت تداوم حمایت ها، پیامی برای استاندار سمنان دارید، حامل پیام شما هستیم.

از استاندار سمنان که با ممارست وی جلسات ستاد احیای واحدهای صنعتیِ راکد، به طور منظم تشکیل و واحدهای راکد به فرآیند تولید بازگشتند قدردانی می کنم. از استاندار سمنان تقاضا دارم پیگیر مصوبات مربوطه در اتاق فکر استانداری در این حوزه باشند و زیبنده نیست واحدهای تولیدی برای اخذ یک مجوز دولتی در خصوص تأمین مواد اولیه پروسه طولانی را طی کنند؛ یا برازنده نیست در بحث دریافت سرمایه در گردش، سرمایه گذاریِ واحدهای صنعتی دچار اختلال شود. لازم به ذکر است، دست اندازهای کاغذ بازی های اداری زیاد است. و ضروری است، تدبیری برای رفع موانع در این بخش مدنظر قرار گیرد. همچنین سامانه هایی که به تأیید ریاست جمهوری رسیده متاسفانه کمتر یاریگر ما برای به سرانجام رساندن موضوعات مرتبط است و امیدواریم استاندار حل این مشکلات را در دستور کار قرار دهد تا سایر واحدهای صنعتی راکد هر چه زودتر به چرخه تولید بازگردند.

46

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا